۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۰۲۷۵۷

نشست علمی «افضلیت امیرالمؤمنین در نزد صحابه و تابعین» برگزار شد

نشست علمی «افضلیت امیرالمؤمنین در نزد صحابه و تابعین» برگزار شد
نشست علمی «افضلیت امیرالمؤمنین علیه السلام در نزد صحابه و تابعین»در مجمع جهانی شیعه شناسی، برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست علمی «افضلیت امیرالمؤمنین علیه السلام در نزد صحابه و تابعین» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر طبسی، از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر حوزه امامت، در مجمع جهانی شیعه شناسی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر طبسی، در ابتدای این نشست، بحث ولادت امام علی علیه ‌السلام در کعبه را مطرح کرد که مورد قبول فریقین هست و گفت:از اهل‌سنت؛ گنجی شافعی در کتاب کفایت الطالب و از شیعه؛ شیخ مفید در الارشاد این قضیه را بیان نموده اند، که همین مطلب بهترین و بزرگ‌ ترین دلیل بر افضلیت امیرالمؤمنین علیه السلام است

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در با اشاره به آیه مباهله، ادامه بیان کرد: افضلیت امیرالمؤمنین ابداع شیعه نیست، بلکه ریشه در وحی الهی دارد.

وی از کلمه انفسنا، اعلمیت و افضلیت امیرالمؤمنین (ع) را اثبات کرد و افزود: مراد از کلمه انفسنا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه‌السلام هست و همه اتفاق دارند که پیامبر اکرم (ص) افضل و اعلم مَن فی الوجود است درنتیجه برای امیرالمومنین نیز همین حکم صدق میکند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی در ادامه با شاره به کتابی که در این زمینه تألیف کرده به نام «افضلیة امیرالمؤمنین علیه‌السلام عند الصحابه و تابعین و غیرهم» گفت: در این کتاب روایاتی از پنجاه نفر صحابه و صد نفر از تابعین درباره افضلیت امیرالمومنین (ع) جمع آوری شده و از باب نمونه‌ از این کتاب چند روایت را که بحث افضلیت و اعلمیت مولا را اثبات می کند بیان نمود.

روایت اول: امام حسن مجتبی علیه السلام بعد از شهادت امام علی علیه السلام خطبه ای را قرائت کردند و در آنجا تصریح دارند بر بحث افضلیت و اعلمیت امام علی (ع)؛ روایت بعدی : روایتی که احمد بن حنبل در فضائل الصحابه از انس بن مالک که از سلمان پرسیده و سلمان از پیامبر اکرم (ص) پرسید که وصی بعد شما چه کسی هست؟ که پیغمبر اکرم (ص) تصریح داشتند که وصی بعد از من علی‌بن‌ابیطالب استو روایت بعدی: از اصبغ بن نباته که یک روایت کمتر شنیده‌ شده ای است که پیامبر اکرم (ص) خطاب به حضرت علی (ع)فرمودند: «انا مدینة الجنه و انت بابها»، که این روایت دال بر افضلیت حضرت علی علیه‌السلام می‌باشد.

ارسال نظرات