۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۷۰۲۷۶۴
حجت الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا:

صیانت از دستاوردهای انقلاب هدف از تأسیس حزب جمهوری اسلامی بود

صیانت از دستاوردهای انقلاب هدف از تأسیس حزب جمهوری اسلامی بود
استاد حوزه علمیه حفظ و صیانت از دستاوردهای انقلاب را هدف از تأسیس حزب جمهوری اسلامی دانست و گفت: امروز احزاب سیاسی از اهداف اصلی خود فاصله گرفته اند.

حجت الاسلام محمدجواد نوروزی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت ۲۹ بهمن سالروز تشکیل حزب جمهوری اسلامی ایران، به بررسی اهداف تشکیل این حزب پرداخت و گفت: باید شگل گیری حزب جمهوری اسلامی ایران را از منظرها و ابعاد مختلف تحلیل و بررسی کرد.

حجت الاسلام نوروزی در ادامه به مقایسه نهضت انقلاب اسلامی و نهضت مشروطه پرداخت و ابراز داشت: گرچه رهبران دینی و مردم عامل اصلی پیروزی نهضت مشروطه بودند، اما دستاورد مشروطه به کام جریان روشنفکر و سکولار رقم خورد، زیرا در واقع جریان سکولار این نهضت کارهای تشکیلاتی را انجام می دادند و توانستند بر نهضت مشروطه غلبه پیدا کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در مقابل فعالیت های گروه های مارکسیستی و سکولار باید کار تشکیلاتی انجام می داد، اظهار کرد: حضرت آیت الله خامنه ای، شهید آیت الله بهشتی و متفکران دیگر این تحلیل را داشتند که در مقابل جریان ها و تشکیلات دیگر مانند حزب توده، احزاب مارکسیستی و التقاطی و سازمان مجاهدین منافقین نمی توان بدون کار تشکیلاتی دستاوردهای انقلاب اسلامی که به همت مردم و با رهبری امام خمینی به دست آمده را حفظ و صیانت کرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) چندان نگاه مثبتی به فعالیت های حزبی نداشتند، از این رو قبل از پیروزی انقلاب هر زمانی که مسأله تشکیل حزب سیاسی مطرح می شد امام با آن مخالفت می کردند، اما بعد از پیروزی انقلاب در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی افرادی همچون شهید آیت الله بهشتی، شهید باهنر و حضرت آیت الله خامنه ای وجود داشتند، از این رو امام راحل با تأسیس حزب جمهوری اسلامی موافقت کردند.

وی فلسفه وجودی حزب جمهوری اسلامی ایران را تثبیت و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: اعضای حزب جمهوری اسلامی در مجلس اکثریت آرا را به دست آوردند، از این رو با انتخاب شهید رجایی به عنوان نخست وزیر توانستند از انحراف و انحطاط جریان های التقاطی و بنی صدر جلوگیری کنند.

حجت الاسلام نوروزی به علل بررسی موافقت امام خمینی(ره) با انحلال حزب جمهور اسلامی پرداخت و افزود: آیت الله خامنه ای در سال 1365 به عنوان دبیر حزب جمهوری اسلامی نامه ای مبنی بر تعطیلی حزب جمهوری اسلامی به امام خمینی(ره) می نویسد و ایشان با این مسأله موافقت می کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: هدف از تشکیل حزب جمهوری اسلامی مقابله با جریانات معاند و مخالف نظام اسلامی بود که این امر محقق شد، اما در ادامه این مجموعه دو گرایش چپ و راست سیاسی به وجود آمد و چه بسا ادامه فعالیت های این حزب چه بسا خطرناک بود.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب رویکرد حزبی را نادرست می دانند، اظهار کرد: شهید بهشتی این عبارت را دارند که حزب عبادتگاه من است زیرا که ایشان نگاه وظیفه وار به فعالیت های حزبی داشت و حزب جمهوری اسلامی را به عنوان معبدی برای حفظ و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی می دانست. 

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه امروز احزاب سیاسی از اهداف اصلی خود فاصله گرفتند، ابراز داشت: احزاب باید نسبت خود را به ولایت فقیه، مردم، مراجع تقلید و دولت و نظام اسلامی به طور دقیق روشن کنند تا فعالیت تشکیلاتی مثبت در راستای منافع مردم نقش داشته باشد نه اینکه احزاب میل به دستیابی قدرت داشته باشند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان راهبرد اساسی کشو ر ترسیم کردند، از این رو احزاب و جریان های سیاسی باید برای تحقق این بیانیه برنامه های مناسب ارائه کنند، اما احزاب، امروز فرسنگ ها با این امر فاصله دارند.

ارسال نظرات