۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۷۰۲۹۵۶
یادداشت؛

وقتی محقق داماد خودش را نشانه می گیرد!

وقتی محقق داماد خودش را نشانه می گیرد!
مصطفی محقق داماد اخیراً بیاناتی در نفی حضور در سیاست و دخالت دین در امور اجتماعی و علمی داشته و این امور را باعث وهن دین قلمداد کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جناب مصطفی محقق داماد که دکتری خود را از دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک دریافت کرده است و سال های متمادی در مناصب حکومتی حضور داشته است، اخیراً بیاناتی در نفی حضور در سیاست و دخالت دین در امور اجتماعی و علمی داشته و این امور را باعث وهن دین قلمداد کرده است!

مجموعه بیانات اخیر «محقق داماد» ترویج نوعی از سکولاریزم است؛ البته هر کسی آزاد است که عقیده خود را در مقام علمی بیان کند؛ امَّا ارزش گذاری نسبت به رفتار و علم دیگران پدیده بسیار عجیبی است که جناب محقق داماد به دنبال تکثیر فکری آن هستند.

در اصطلاح، وهن دینی یعنی تضعیف دین و سبک شمردن امور دینی! جناب محقق داماد که به راحتی و صراحت هر چه بیشتر انگشت اشاره را به سمت دیگران نشانه می برد شاید غافل از آن است که انگشت های دیگرش، خودش را نشانه گرفته اند!

اول): اگر بنا به موهون بودن حضور عالمان دینی در رشته های علمی دیگر، چون فیزیک و طب باشد! پس آیا جناب داماد میراث کهن علمی عالمان اسلامی همچون بوعلی سینا، خواجه طوسی، ابوریحان بیرونی، کاشانی و ... را نیز منکر می شوند و یا حداقل آنها را نیز باعث وهن دین می شمارند؟!

دوم): دکتر سیدحسین نصر که سال های متمادی در قبله آمال غرب گرایان حضور دارد، در آثار خود متذکر شده است که بسیاری از اکتشافات علمی اروپایی ها مدیون عالمان مسلمان سده های ابتدایی بوده است؛ درست آن زمان که اروپا، به اعتقاد خودشان در قرون تاریکی به سر می بُرد؛ اما عالمان دینی چون بوعلی و بیرونی مشغول اکتشافات علمی بودند.

نصر مدعی می شود که شش قرن قبل از هجوم اروپایی ها به قاره آمریکا، ابوریحان بیرونی قاره آمریکا را کشف کرده بوده! حال جناب محقق داماد می خواهند منکر این خدمات علمی بشوند؟

سوم): بیانات جناب داماد، باعث زیر سوال رفتن سلوک سیاسی و اجتماعی فقهای بزرگ در طول تاریخ می شود! اگر قرار باشد که فقها نسبت به امور اجتماعی و سیاسی ساکت باشند و حق ورود نداشته باشند، پس لابد باید فتوای میرزای شیرازی بزرگ در تحریم تنباکو، بازخواست های مکرر محمد رضا شاه پهلوی توسط آیت الله بروجردی، همکاری شیخ بهایی با شاهان صفوی، اعلام جهاد میرزای دوم علیه انگلیس، حکم مشروطه مرحوم آخوند، حمایت آیت الله خویی از قیام شعبانیه و .... همه بی جا و حتی باعث وهن بوده باشد(اعوذ بالله من هذه العبارات). آیا جناب محقق داماد متوجِّه اند که چه نسبت سنگینی را به فقهای بزرگ شیعه نسبت می دهند؟

چهارم): طبق اعتقاد راستین فقها و متکلمان شیعه، امام معصوم ظرفِ علم الهی است؛ امام به استناد عصمت و اتصالش به علم الهی، به منزله «خرد جهانی» است که نه علم او مقیَّد به تاریخ است و نه مکان؛ بلکه متناسب با هر زمان و مکانی و متناسب با سوال از فرمایش امام می توان، امور علمی و حتی امور فیزیکی را- البته با توجه به اصول مطرح استنباط از فرمایشات شان- استنباط کرد.

روایات های متعدد که در کتب اصیل چون کافی شریف از حضرات معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) وجود دارد بهترین گواه بر این امور است.

آیا جناب داماد می خواهد علم امام معصوم را زیر سوال ببرد؟ آیا جناب محقق داماد التفات به صدها روایت ناظر به علوم مختلف داشته اند؟! انکار روایات وهن مذهب نیست؟!

پنجم): اگر برخلاف آنچه گفته شد فرض کنیم که جناب داماد درست برداشت کرده است، حال سوال اساسی این است که حضور یک عالم دینی از بیت شریف مرحوم حائری موسس در کشور کفر، برای اخذ مدرک دکتری آیا وهن علوم دینی نیست؟ آیا فقاهت حوزه نجف و قم کافی و مناسب نبود که جناب داماد به کفرستان رفته اند و در دانشگاه کاتولیک درجه دکتری گرفته اند؟!

ششم): جناب محقق داماد در جایی گفته اند که چون تخصص نداریم نباید دخالت کنیم! حال سوال این است که بنابر فرض خودشان که تخصص ندارند، پس نباید در امور مربوط به «علم دینی» دخالت کنند! پس چگونه است که او دیگران را متهم می کنند؟! کسی که راجع به دخالت سیاست «لابه شرط » است پس نمی تواند حکم سلبی دهد! مگر اینکه در مورد دخالت دین «به شرط لا» باشند که این خود حکم سیاسی می شود! و گزاره پادوکسیکال!

هفتم): علی القاعده جناب محقق داماد نباید وارد به امور سیاسی و اداری می شدند! چون حضور روحانیت را در این امور باعث وهن می دانند! حال در کمال تعجب ایشان مناصب سیاسی و اجرایی متعدد داشته اند! ایشان که خود از مراکز متعدد دولتی و بیت المال حقوق دریافت کرده اند در حکم به ظاهر تاریخی و در پیشگاه چشمان مخاطبان اخذ پول توسط حوزه از دولت را حرام اعلام کردند!

جناب محقق داماد! اگر اخذ پول از دولت توسط روحانیت حرام است، چرا سال های متمادی از بیت المال امرار معاش کرده اید!؟

هشتم): دفاع تمام قد جناب محقق داماد از ریاست جمهوری روحانی را با کدام منطق توجیه و تحلیل کنیم! ایشان که راهنمایی و هدایتگری روحانیت در عرصه های اجتماعی و سیاسی را جایز نمی دانند، چگونه از شخصی در انتخابات سال 96 حمایت کردند که در اذهان ملت شائبه های متعددی داشته است؟

آیا خرج کردن از آبروی روحانیت و خانواده بزرگ مرحوم محقق داماد و مرحوم حائری برای حضور فردی روحانی در قدرت سیاسی، شائبه برانگیز و وهن آلود نیست؟!

رابطه خانوادگی جناب محقق داماد با برخی از سیاسیون و اتخاذ مواضعی که به شدت مخالف مشی رفتاری چهل ساله اخیر ایشان می باشد، اذهان عمومی را به شدت دچار تشویش می کند! این تشویش وقتی حادّ می شود که این مواضع را نه علمی بلکه سیاست زده قلمداد می کنند.

این قبیل مواضع نه تنها باعث شکوفایی علمی و شکل گیری گفتگوی منطقی بین مخالفین و موافقین نخواهد شد؛ بلکه از یک طرف به تعصبات دامن می زند و از همه مهمتر، میراث بزرگ فقهای بزرگ شیعه را زیر سوال می برد و چه وهنی بالاتر از این؟!

جعفر بحرینی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
آن اندازه که ما بخاطر داریم حضرات آیات عظام آقایان گلپایگانی ،مرعشی نجفی ، خوئی ، صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیهم ، نوری همدانی ، مکارم شیرازی ، سبحانی دامت برکاتهم و... ،همواره از نهضت حضرت امام خمینی بزرگوار سلام الله علیه پشتیبانی (و حمایت می کردند و می کنند )اگر ورود در سیاست را امری نا موجه بدانیم ، نا خواسته همه ی این عزیزان را نا آگاهان قلمداد کرده ایم که معقول ومقبول نیست . شتر در بین ما نک ایستاده __کنیم باز دست حبّ خویش ساده _ شویم با هم سوار این شتر ما __کشیم پس ، از نزاع لفظ خویش پا __دهیم درس محبت یکدگر را __کنیم از دشمنان پر خون جگر را __چرا که دین ما کلّاََ بود حبّ __تمام پیروانش صاحب لبّ __ چون اهل عقل و ایمان و دل و دین __به دل از هم نگیرند هیچگه کین __بیا با ما سوار این شتر شو __مکن هرگز عزیزم این شتر هو __مشو راضی کم آرد یک زمان جو __برای رفع این حاجت بسر دو _
0
0