۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۷۰۲۹۶۱
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

فعالیت ۱۸۰ نشریه در حوزه / پژوهش در میان طلاب جوان امری نهادینه شده است

فعالیت ۱۸۰ نشریه در حوزه / پژوهش در میان طلاب جوان امری نهادینه شده است
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: هرچند تا وضع مطلوب فاصله داریم، اما رصد ما از امر پژوهشی حوزه نشان می دهد، پژوهش در میان طلاب جوان امری نهادینه شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در نشست خبری بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه علمیه گفت: ترویج و تشویق پژوهشگران حوزوی در امر پژوهشی از سیاست های معاونت پژوهش حوزه علمیه می باشد که در 500 مدرسه سراسر کشور سیاست های این معاونت اجرا می شود.

وی با اشاره به تحقیق پایانی در مدارس افزود: در سطح یک با مشق پژوهش و تحقیق پایانی زمینه آشنایی طلاب با امر پژوهشی را آغاز کرده ایم، در راستای انگیزه سازی جشنواره علامه حلی را داریم که به صورت مدرسه ای و استانی برگزار می شود و نهایتاً برگزیدگان به جشنواره علامه حلی راه پیدا می کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه پژوهش در میان طلاب جوان را امری نهادینه شده دانست و اظهار کرد: هرچند تا وضع مطلوب فاصله داریم و باید تلاشمان را بیشتر کنیم اما رصد ما از امر پژوهشی حوزه نشان می دهد، پژوهش در میان طلاب جوان امری نهادینه شده است.

وی با اشاره به اینکه 120 نشریه ترویجی و پژوهشی داریم، تصریح کرد: برخی از این نشریات حوزوی است اما از وزارت علوم مجوز رده پژوهشی را گرفته اند اما مرکز و اداره کنندگان حوزوی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با تاکید بر سوق دادن پژوهش ها به سمت نیازهای نظام خاطرنشان کرد: برای اینکه پژوهش های حوزه بتواند گرهی از نیازهای نظام را بگشاید، دبیرخانه حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام و جامعه را راه اندازی کرده ایم و در 21 رشته این نیازها را احصاء کرده ایم.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: ما باید پژوهش های بنیادین، راهبردی و کاربردی را متوازن در کنار هم داشته باشیم، مشکل در پرداختن به پژوهش های بنیادین نیست، مشکل در عدم توازن تولیدات با نیازها است.

وی با بیان اینکه تاکنون 14 هم اندیشی تخصصی با فرهیختگان رشته های مختلف برگزار کرده ایم، ابراز کرد: این جلسات هم اندیشی برای استفاده از نظرات اندیشمندان در حوزه تخصصی و ارتقاء امر پژوهش در حوزه علمیه برگزار شده است.

ارسال نظرات