۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۰۳۱۸۴
آیت الله اعرافی:

شاهد گسترش علوم اسلامی به قلمروهای متنوع سنتی و جدید هستیم

شاهد گسترش علوم اسلامی به قلمروهای متنوع سنتی و جدید هستیم
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه شاهد گسترش علوم اسلامی به قلمروهای سنتی و جدید هستیم، گفت: همایش کتاب سال توسعه خوبی در عرصه بین الملل و حضور بانوان داشته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به اعیاد و مناسبت های ماه رجب گفت: برای همه ما حوزویان توجه به سلوک در این ماه فریضه و واجب است که در این صورت حوزوی خواهیم بود و افزون بر تلاش علمی و مجاهدت ها در قلمرو معنوی و معرفتی و اخلاقی ورود کنیم و گام بزنیم و به پرورش چهره های بزرگ معنوی بپردازیم.

وی در ادامه با زنده نگه داشتن خاطر همه اساتید فقید و آیت الله صافی مرجع تازه درگذشته اظهار داشت: تقدیر و تشکر می کنم از همه بزرگوارانی که آثار خود را به کتاب سال حوزه عرضه کردند و از کسانی که در برگزاری و ارزیابی این همایش تلاش کردند نیز تشکر می کنم؛ امیدواریم این همایش سبب بازشناسی ظرفیت حوزویان و بازسازی این ظرفیت عظیم باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ضمن تشکر از پیام حضرت آیت الله نوری به همایش کتاب سال حوزه، اظهار داشت: افتخار داریم حوزه های علمیه بنیان عقائد و معرفت زندگی اسلامی و ایمانی را با بهره گیری از کتاب و سنت بر پایه منطق اجتهادی بنا نهادند؛ با وجود اینکه حوزه هایی در شهرها و مناطق مختلف شکل گرفت و گرایش ها و مکتب های متفاوتی آمد اما حوزه یعنی دانش بنیان و علم محور که گاهی حاشیه هایی در این روند تاریخی پیدا شد اما حوزه در شاهراه علم، تحقیق، ابتکار و خلاقیت حرکت کرده است.

وی افزود: در این یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم بالنده شد و در مقایسه با حوزه نجف و دیگر عرصه های علمی در دهه های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی قله های مهمی را فتح کرد که در این یکصد سال شاهد گسترش علوم اسلامی به قلمرو های متنوع سنتی و جدید هستیم؛ این گسترش دامنه در این یکصد سال مورد توجه بود که در سنت تاریخی حوزه ها وجود داشت در این یکصد سال شاهد بالندگی در این قلمروها هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: در هر یک از این قلمرو ها شاهد برداشتن گام های جدید هم هستیم و گرایش های جدیدی در عرصه علوم اسلامی مانند فلسفه های مضاف، علوم اجتماعی، علوم انسانی پرداختن به نظریاتی که در جهان غرب ایجاد شده و نقد افکار معاندین نیز در حوزه کنونی قم شکل گرفته است؛ این فصل و ممیزه ای است که با هجرت آیت الله حائری به قم حاصل شد.

وی با اشاره به گسترش آثار علمی به زبان فارسی در عمر صد ساله حوزه علمیه قم، اظهار داشت: در این عصر شاهد شکل گیری مجموعه ای از آثار و کتاب ها به زبان فارسی هستیم که با اتقان لازم ایجد شد و همچنین آثار تدوین شده به سمت زبان های دیگر نیز رفته و شاهد ترجمه های بیشتر و متنوع هستیم.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: با توجه به برخی کمبودها وظیفه ما است در کنار یکدیگر و اتکا به منابع اسلامی با بهره گیری از ظرفیت بزرگانمان به این بایسته ها توجه کنیم و بدانیم کیفیت کار را بالا برده و از مرز های موجود عبور کنیم؛ عبور از مرز های دانش بانوان و مردهای بزرگی می طلبد و ما باید بزرگانی مثل شیخ انصاری و علامه طباطبایی را الگو قرار دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت احیای سنت های پژوهشی و علمی حوزه اظهار داشت: در میانه این دو نیز افراط و تفریط وجود دارد و عده ای در روش های جدید هضم شده و میراث هزار ساله را کوچک می شمارند و کسانی هم هستند که در آن سنت ها می مانند و به علم روز آشنایی ندارند؛ باید میراث تاریخی متقن و برآمده از تجربه های تاریخی را مهم بشماریم و افق ذهنمان را بهره گیری از تجربه های جدید گشوده داریم چرا که اگر یک تعامل روان علمی را پایه ریزی نکنیم از زمانه عقب می مانیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به وظیفه نهادی حوزه علمیه در تحقق موارد مذکور گفت: افق هایی که پیش رو داریم نیاز به نقشه ای جامع دارد که دوستان در حال کار هستند و در آینده نیز استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی را در دستور کار داریم؛ با توجه به درختواره دانشی که مصوب شده انتظار می رود درختواره غنی شود و حوزویان در نظام هر رشته، متون و منابع آن اقدام کنند و بیش از پیش نیاز به همکاری در منابع و متون دارد و از همین الان نیز دست نیاز به همه حوزویان دراز می کنیم.

وی تأکید کرد: حرکت حوزه به سمت علم جویی و علم سنجی به هدف پایگاه استنادی اصلی می باشد که در مرکز نور و دفتر تبلیغات کارهای خوبی شده و در نظر داریم حوزه علمیه پایگاه علم سنجی علوم اسلامی شود؛ مسائل جدید و مورد ابتلای اسلامی از محور های جدی است که باید انجام بگیرد و با اشراف شورای علمی بیش از 100 طرح تحقیقاتی در نظر گرفته شده است و همه این ها مبتنی بر نقشه جامع حرکت علمی حوزه در حال نهادی شدن است.

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از محققان و پژوهشگران گفت: کتاب سال حوزه به عنوان نماد تحقیق باید تحلیل سالانه و مقایسه ای و تطبیقی انجام بپذیرد و نتایج آن هم به نهاد های حوزوی منعکس شود؛ توسعه ای که کتاب سال به سمت تحقیقات بانوان داشته توسعه مبارکی است و همچنین ارتباط با نویسندگان بین الملل و فضلای غیر ایرانی نیز بسیار مغتنم است.

ارسال نظرات