۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۰۳۱۷۸
حجت الاسلام جزایری تشریح کرد؛

گزارشی از روند فعالیت های صورت گرفته پیرامون همایش کتاب سال حوزه

گزارشی از روند فعالیت های صورت گرفته پیرامون همایش کتاب سال حوزه
حجت الاسلام جزایری گفت: رساله‌های ارسال شده به دبیرخانه همایش ۱۵۵ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته و در بخش مقالات نیز دارای ۲۵ درصد رشد بوده اند که از ۷۶ تقدیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید جزایری دبیر همایش کتاب سال حوزه در بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، گفت: در این همایش از برگزیدگان و نویسندگان برتر سال ۹۹ تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی در خصوص فرایند ارزیابی آثار گفت: بعد از فراخوان آثار در سال ۹۹ تعداد ۱۵۸۶ اثر شامل کتاب، مقاله و رساله‌های علمی سطح چهار به جشنواره ارسال شد و مورد بررسی اولیه توسط دبیرخانه قرار گرفت که ۱۲۴۳ اثر دارای شرایط بود و وارد روند ارزیابی شد؛ کتاب‌ها در ۲۰ گروه و مقالات نیز در ۱۶ گروه، طبقه بندی شدند و مورد ارزیابی اجمالی قرار گرفتند که در نتیجه این ارزیابی اجمالی ۳۶۵ اثر برای مراحل بعد احراز صلاحیت شدند.

حجت الاسلام جزایری اظهار داشت: ارزیابی تفصیلی با دقت بیشتری توسط اساتید انجام گرفت و بر اساس ملاک‌های شکلی، ادبی و طبق محور‌ها و اولیت‌های همایش مطالعه می‌کنند که در این همایش تمدن اسلامی، کرونا، زن و خانواده از اولویت‌های ارزیابی بوده و اثری که پیرامون این محور‌های تدوین شده باشد از امتیاز ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به بررسی نتیجه ارزیابی گفت: شورای علمی در مجموع ۷۶ اثر را به عنوان برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین معرفی کرد که در این همایش از آثار برگزیده و شایسته تقدیر، تقدیر به عمل خواهد آمد و در فرصتی دیگر آثار شایسته تحسین مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد کمی خوبی را شاهد هستیم، عنوان کرد: در رساله‌های ارسال شده به دبیرخانه همایش ۱۵۵ درصد رشد نسبت به ۹۸ داشتیم و در بخش مقالات رشد آثار علمی پژوهشی رشد خوبی است و از یک رشد ۲۵ درصدی مواجه است و حضور آثار پژوهشی نسبت به قبل پررنگ‌تر است؛ از چند کشور دیگر مانند عراق افغانستان پاکستان، لبنان، بحرین، بنگلادش و کلمبیا آثاری ارسال کردند که برخی از آن‌ها جزء برگزیدگان نیز قرار گرفتند.

وی با اشاره به رشد حضور بانوان و ارسال آثار پژوهشی خواهران اظهار داشت: در سال ۹۸ یک اثر از بانوان در میان برگزیدگان قرار داشت، اما در این همایش این حضور به ۵ اثر رسیده است.

دبیر همایش  کتاب سال حوزه با اشاره به گروه‌های متعددی که در این ارزیابی و رقابت علمی حضور داشتند، بیان کرد: اگر بخواهیم رتبه بندی کنیم گروه فقه و اصول، کلام و علوم اجتماعی رتبه‌ای بیشتر در میان آثار کسب کردند.

حجت الاسلام سیدحمید جزایری در پایان خاطرنشان کرد: همایش کتاب سال حوزه تمام ظرفیت حوزه نیست بلکه باید به سمت ارتقا کمی و کیفی پیش برویم؛ در محور علمی توجه به اتقان اثر و پاسخگویی به شبهات مورد تأکید بود و به هر حال روش علمی متقن باید بیشتر و پاسخ گویی به نیاز‌های روز حوزه مورد توجه قرار گیرد

گفتنی است، از پانزدهم اسفند جزئیات همایش بیست چهارم کتاب سال حوزه برای سال ۱۴۰۰ اعلام می‌شود.

ارسال نظرات