۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۷۰۳۳۴۹

بعد از ۳۴ سال در روستای کوشه سفلی زمین جان دوباره گرفت

بعد از ۳۴ سال در روستای کوشه سفلی زمین جان دوباره گرفت
احیای کشاورزی بعد از ۳۴ سال در روستای کوشه سفلی شهرستان خوسف، مزارع را آباد و کشاورزان را امیدوار کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - روستای کوشه سفلی در فاصله ۲۵ کیلومتری بیرجند این روز‌ها حال خوبی دارد؛ آب دوباره در رگ‌های چاه جاری شده است و کشاورزان جنب و جوشی دوباره برای کشت محصولات زراعی و باغی گرفته اند.

روستایی که تا همین چند وقت پیش در آن چندان خبری از آب و آبادانی نبود و حالا بعد از ۳۴ سال از پیر تا جوان، خداوند را برای احیای کشاورزی و کشت و کاری دوباره شکر می‌کنند.

تیغ برنده خشکسالی بر تن درختان

با پیرمردی از اهالی روستا همراه شدیم؛ او ما را به زمین‌های کشاورزی برد و درختان پسته‌ای را به ما نشان داد که حدود ۳۴ سال است که آبی ندیده اند.

جانی دوباره در رگ‌های خشکیده زمین پس از ۳۴ سال

هرچند قدم که در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها پا می‌گذاشتی می‌توانستی اثرات خشکسالی را ببینی.

اکبری از اهالی روستای کوشه سفلی می‌گوید: وقتی آب چاه کشاورزی خشک شد بسیاری از افراد در نبود آب، روستا را ترک کرده و به شهر‌ها مهاجرت کردند.

او می‌گوید: جایی که آب نباشد آبادانی هم نیست.

تجربه آبادانی در روستای کوشه سفلی

چند روزی می‌شود به همت بسیج سازندگی چشم انتظاری اهالی روستای کوشه سفلی شهرستان خوسف به پایان رسیده .

این اوضاع سخت خشکسالی باعث شد تا اهالی به فکر احیای دوباره چاه کشاورزی بیفتند؛ آن‌ها مبلغی را به عنوان خودیاری پرداخت کردند تا با اعتباراتی که از طرف بسیج سازندگی برای انتقال پروژه آبرسانی از بالادست روستا تخصیص یافته بود بتوانند دوباره شاهد بازگشت آبادانی به روستا باشند.

هنری رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید: طرح انتقال آب از بستر رودخانه چاه کوشه علیا به کوشه سفلی با اعتبار بیش از ۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

او گفت: از این اعتبار مبلغ ۳۱۵ میلیون تومان را بسیج سازندگی تأمین کرده و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیز از صندوق کار آفرینی دریافت شده است و بقیه را خیران کمک کرده اند.

به گفته هنری در آینده نزدیک، لوله گذاری از خروجی چاه به سمت زمین‌های کشاورزی را برای جلوگیری از هدررفت آب در دستور کار داریم.

طنین صدای خوش آب و شادمانی کشاورزان

یکی از اهالی روستای کوشه سفلی با بازکردن آب چاه و طنین صدای آن می‌گوید: صدای آب، صدای زندگی است؛ اگر آب نباشد هیچ چیز نیست.

اومی گوید: اینجا ۳۵۰ هکتار زمین زراعی و باغی دارد که شغل بیشتر مردم در این روستا کشاورزی و دامپروری است.

این کشاورز می‌گوید: رونق دوباره روستا را مدیون زحمات بسیج سازندگی هستیم و گرنه مردم نمی‌توانستند چاه بزنند.

جانی دوباره در رگ‌های خشکیده زمین پس از ۳۴ سال

بازگشت برکت و شروع کشت و زرع انگار جنب و جوش در روستا از فعالیت تراکتور‌ها گرفته تا کشاورزانی که سخت مشغول کشت و زرع هستند، نوید روز‌های روشنی را برای این روستا می‌دهد.

آقای کوشه، کشاورزی است که خوشحال از برکتی است که امسال خداوند در سفره روزی او قرار داده است.

او می‌گوید: دو هکتار از اراضی خودم را به زیر کشت گندم و جو برده ام و الان در حال آبیاری مزارع هستم و خدا را از این بابت بسیار شکرگزارم.

جوان دیگری که در حال شخم زدن بود می‌گوید: زمین را برای کشت آماده می‌کنم و با شروع فصل نهال کاری تصمیم دارم یک هکتار را به زیر کاشت درخت عناب ببرم.

آهنگ بازگشت از شهر به روستا

به گفته اهالی روستا، رونق کشاورزی و آبادانی در روستای کوشه باعث مهاجرت معکوس و ماندگاری جوانان شده است.

صفری بازنشسته فرهنگی به ما می‌گوید: با جان گرفتن دوباره چاه کشاورزی، من از کسانی هستم که از شهر به روستا مهاجرت کردم و قصد دارم زمین‌های کشاورزی خود را احیا کنم.

او می‌گوید: بازگشت مردم به روستا‌ها رونق اقتصادی و تولیدی را در پی خواهد داشت.

جانی دوباره در رگ‌های خشکیده زمین پس از ۳۴ سال

نوازی از جوانان روستا نیز می‌گوید: وقتی آب باشد ما جوانان دیگر لازم نیست که به شهر‌ها برویم و همین جا مشغول زراعت کشت و کار می‌شویم.

بهره مندی ۷۰خانوار از آب چاه احیا شده

روستای کوشه سلفی در ۳ کیلومتری شهرستان خوسف واقع شده که با احیای چاه کشاورزی ۷۰ خانوار در این روستا از نعمت آبدهی بهره‌مند شده اند.

همچنین با احیای کشاورزی در این روستا بیش از ۳۰ هکتار از اراضی به کشت انواع محصولات زراعی و باغی اختصاص یافته است که این خود نوید بهاری سرسبز و آباد را می‌دهد.

گزارش از سمیرا گنجی

ارسال نظرات