۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۰۳۳۹۳
مقام سابق لبنانی:

بحران اوکراین محصول سیاست‌های آمریکا است

بحران اوکراین محصول سیاست‌های آمریکا است
یک مقام سابق لبنانی با انتقاد از موضع وزارت خارجه این کشور در قبال بحران اوکراین تاکید کرد که بحران فعلی اوکراین محصول سیاست‌های آمریکا است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «محمد فنیش» وزیر سابق لبنانی درباره بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه این کشور درباره بحران اوکراین صادر و در آن "حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود" گفت: اگر بخواهیم چیزی را محکوم کنیم باید یک معیار استاندارد در نظر داشته باشیم و ببینیم که این معیارها با اصول و ارزش‌های ملی ما مطابقت دارد یا نه. بنابراین ما سوال می‌کنیم که وزیر خارجه لبنان بر چه اساسی چنین بیانیه‌ای را درباره بحران اوکراین صادر کرده است؟ موضعی که او اتخاذ کرده چیزی جز خدمت به هژمونی آمریکا نیست.

این وزیر سابق لبنانی ادامه داد، آنچه که امروز در جهان می‌گذرد ناشی از تلاش‌های متجاوزانه دولت آمریکا برای سیطره بر جهان است تا نظام جهانی تحت هژمونی یک قدرت یعنی آمریکا باشد. بنابراین هدف آمریکا جلوگیری از پیدایش و رشد قطب‌ها در جهان –چه در آسیا- چه روسیه -چه چین -چه جمهوری اسلامی ایران و یا دیگر کشورهاست.

وی افزود، جنگ روسیه و اوکراین ناشی از تهدید امنیت روسیه از جانب آمریکا و همچنین تسلیم شدن برخی گروه‌ها در اوکراین مقابل واشنگتن است که موجب شد این کشور در معرض چنین جنگی قرار بگیرد؛ جنگی که محصول سیاست‌های آمریکاست.

فنیش تصریح کرد، دولت لبنان همواره در اظهارات و مواضع خود بر اساس تجزیه و تحلیل اظهار نظر می‌کند؛ اما آنچه که طی دو روز گذشته از موضع سیاست غربی در لبنان شنیدیم نشان می‌دهد که وزارت خارجه تحت فشارهای دولت و سفیر آمریکا موضع بی‌طرفی لبنان در این زمینه را نادیده گرفته و بیانیه‌ای صادر کرده که برخلاف مواضع و منافع لبنان است.

این وزیر سابق لبنان در مورد استفاده از معیارهای اصولی و ارزشی برای محکوم کردن تجاوزات در سراسر جهان، به تجاوزات دولت آمریکا علیه عراق و یمن و یا دیگر کشورها اشاره کرده و گفت، چرا هرگز در این زمینه موضع شجاعانه‌ای برای محکوم کردن جنایت‌های آمریکا اتخاذ نمی‌شود؟

وی تاکید کرد، موضع وزارت خارجه لبنان در قبال آنچه که بین روسیه و اوکراین در حال رخ دادن است برای ما غیر قابل قبول است. به ویژه اینکه چنین موضعی توسط دولت و دیگر نهادهای رسمی لبنان اتخاذ نشده است و لبنانی‌ها هرگز آن را قبول نمی‌کنند. اتفاقی که امروز در جهان رخ می‌دهد مبتنی بر گرایش استکباری آمریکا برای سیطره بر جهان است تا همچنان ملت‌ها و امور کشورهای مختلف و ثروت‌های جهان را به کنترل خود در بیاورد.

این مقام سابق لبنانی در پایان گفت: اگر توجه واقعی و عادلانه در جهان به ارزش‌ها وجود داشت، این استکبار اسرائیل و آمریکا را علیه فلسطینیان و این سکوت و هم‌دستی را در قبال تجاوزاتی که در سال 2006 علیه لبنان انجام شد نمی‌دیدیم؛ زیرا این دولت آمریکا بود که از صدور قطعنامه شورای امنیت برای اعلام آتش بس خودداری کرد و هدف آن خدمت به منافع دشمن صهیونیستی بود.

روز گذشته «حسن فضل الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز در سخنانی درباره تحولاتی که میان روسیه و اوکراین در حال رخ دادن است اعلام کرد، آنچه که در بیانیه وزارت خارجه لبنان در این زمینه آمده بیانگر موضع مردم این کشور و همچنین دولت لبنان نیست. دولت لبنان دارای نهادهای رسمی است که هرگز چنین موضعی را اتخاذ نمی‌کنند.

وی گفت، کسانی که در لبنان روی حمایت‌های آمریکا شرط‌بندی می‌کنند و خود را فریب می‌دهند که می‌توانند برای ایجاد تغییرات سیاسی در کشور به کمک‌های ایالات متحده تکیه کنند، در خواب‌های آشفته به سر می‌برند؛ چرا که هر لحظه ممکن است آمریکا آنها را رها کند.

بعد از این که وزارت خارجه لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که عملیات نظامی روسیه در اوکراین محکوم است و خواستار توقف آن شده بود، بسیاری از مقامات لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور، این موضع وزارت خارجه لبنان را رد کردند.

منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که بیانیه مشکوک وزارت خارجه این کشور درباره تحولات اوکراین و روسیه، تحت فشار و تحریک سفارت آمریکا صادر شده است و بیانگر موضع رسمی لبنان نیست.

به گفته این منابع دولت لبنان که قصد داشت موضع بی‌طرفانه درباره تحولات اوکراین و روسیه اتخاذ کند، به دستور سفارت آمریکا این موضع خود را کنار گذاشت و نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان تحت فشار «دوروتی شیا» سفیر ایالات متحده در بیروت، در کنار برخی دیگر از سیاستمدارن لبنانی در همسویی با منافع آمریکا موضع جدیدی در این زمینه اتخاذ کردند./۹۸۸/

ارسال نظرات