۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۷۰۳۴۳۵

نشست «حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری» برگزار شد

نشست «حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری» برگزار شد
نشست «حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری» به مناسبت هشتم اسفند ماه روز بزرگداشت ملاهادی سبزواری در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست «حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری» توسط مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی عصر امروز در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان اولین سخنران این نشست، گفت: در نوشته های مرحوم سبزواری آمده اگر کسی بپرسد آیا ممکن است خداوند فرد خوب را به جهنم و فرد فاسد را به بهشت ببرد مثل این است که بگوییم آیا می شود که عدد سه زوج باشد و عدد چهار فرد.

وی ادامه داد: از همین عبارت می توان برداشت کرد که می توان پیوندی بین هست و نیست ها و حسن و قبح ها برقرار کرد.

حجت الاسلام امین عابدی نژاد دومین سخنران این نشست با نقل سه دیدگاه در خصوص فلسفه نبوت گفت: برخی نظریات از فلسفه نبوت و حکومت شبیه همان نظریه دولت رفاه است که ملاهادی این را نقد می کند و بیان می دارد اگر مقصود از حکومت فقط تأمین امینت باشد حجاج ابن یوسف شأن بالایی در حکومت دارد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام گریوانی گفت: هر تمدنی که بخواهد در برابر سایر تمدن ها قد علم کند باید آن ها را نقد کند و این نقد متوقف بر فهم است که با فلسفه می توان مبانی تمدنی را فهم و نقد کرد.

در پایان نیز حجت الاسلام احمدحسین شریفی با نقل نوشته ای از مرحوم محمدرضا حکیمی گفت: ادعا می کنند که استقبال ملا هادی سبزواری از ناصرالدین شاه نشان می دهد که صدراییان انقلابی گری سیاسی ندارند و از این مکتب انقلاب در نمی آید.

وی افزود: اگر ماجرای استقبال ملاهادی از ناصرالدین شاه کامل نقل شود نشان می دهد که یک استقبال سرد از شاه صورت گرفته و حتی در کنایه اعتراضی هم به شاه صورت گرفته است؛ در ثانی رفتار یک اندیشمند آن اندیشه را تبیین نمی کند زیرا ممکن است که مقتضای زمان رفتار بزرگان را تغییر دهد.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی منتشر می شود.

ارسال نظرات