۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۷۰۳۷۰۷

اخبار تکمیلی در رابطه با سرقت ۳۲۰۰ تن مرغ دولتی در البرز

اخبار تکمیلی در رابطه با سرقت ۳۲۰۰ تن مرغ دولتی در البرز
چندی پیش بود که خبری مبنی بر سرقت ۳۲۰۰ تن مرغ دولتی در البرز سرتیتر اخبار و رسانه‌ها شد؛ به بررسی ابعاد مختلف این خبر پرداخته‌ایم همچنین طی پیگیری‌های صورت گرفته آخرین جزئیات این پرونده در دستگاه قضا نیز به دست آمد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس البرز-طیبه جواهری: برای افراد خاطره‌باز سفر به دوران کودکی و سرگرمی با کارتون‌ها و داستان‌های زیبای که نسبت به دوران کنونی اثرگذاری به مراتب بیشتری روی ذهن بچه‌ها داشت، یک اتفاق ویژه است.

حالا بسیاری از بچه‌های بیست تا سی سال قبل در هر محفل خودمانی با مرور خاطرات خود از آنچه در کودکی از طریق جعبه جادو دیده‌ند یا از مادران و معلمان شنیده‌اند یاد می‌کنند.

در این میان آنهایی که دقیق‌تر داستان‌ها و کارتن‌های کودکی را دیدند و به خاطر سپردند، با توجه و ریزبینی به جزئیات جذاب سؤال‌های جالبی در پس ذهنشان نقش می‌بندد؛ برای مثال یک سوال برای من همیشه این بود که چرا در دنیای کودکی ما، هر چه رویداد خاص و ویژه بود تنها در ده شلمرود اتفاق می‌افتاد، آنجا که حسنی تک و تنها بود، یا دزد نابکاری که در جای دیگری از شلمرود به مرغ زرد کاکلی زبان بسته‌ فلفلی زد و قهرمان این قصه را کلاه به سر، شال تو کمر، در به در شهر و روستا کرد تا مرغ را پیدا کند، قصه‌ بیست سال پیش دوران کودکی و دزدی مرغ زرد کاکلی ده شلمرود حالا در واقعیت در استان ما اتفاق افتاده، استان البرز هم همیشه در خلق اتفاق‌های ویژه و منحصر به فرد دستی بر آتش دارد و از قضا از شاهکارترین این رویداد‌های باید به گم شدن یا بهتر بگم دزدیده شدن ۳۲۰۰ تن مرغ زرد کاکلی اشاره کنیم!

ماجرا از کجا شروع شد؟

ماجرا از این قراره که حدود یک سال پیش بود که مسئله ۲ نرخ شدن مرغ در سایه افزایش نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های تولید مرغ گوشتی در کشور مطرح شد که البته نگرانی و نارضایتی مردم را در پی داشت.

پاییز ۱۳۹۹ به اعلام ستاد تنظیم بازار ملی قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شد که در پی روند نامناسب توزیع مرغ دولتی شاهد صف‌های طولانی مرغ بودیم.

البته در این میان مصاحبه‌های تند و تیز مسؤولان وقت هم مرحمی بر دل مردم نشد چرا که در اغلب موارد خبری از رسیدگی به گران‌فروشی و کم فروشی نبود! استان البرز هم از این اتفاقات مستثنی نبود و از دو نرخ شدن مرغ و صف‌های خرید با چاشنی کرونا بی نصیب نماند...

مرغ‌هایی که از سفره مردم پَر زدند

علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و‌ اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در این باره با تاکید بر اهمیت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در راستای کمک و حمایت از تولیدکنندگان، گفت: حداقل۸۰-۷۰ درصد یارانه ای که به نهاده دامی تعلق می‌گیرد به دست تولید کننده و مصرف کننده نمی رسد. اگر دولت می‌تواند نظارت کند، ارز ۴۲۰۰ تومان کما‌فی‌السابق پرداخت شود ولی آنقدر راه فرار وجود دارد که نظارت شدنی نیست.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۴ هزار مرغداری صنعتی در کل کشور وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد نزدیک ۴ هزار مرغداری نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل گرفتند ولی یک گرم هم مرغ تولید نکردند، با این حساب ۲۰ درصد نهاده از بین رفت.

وی با اشاره به این مطلب که استان البرز ۲۰ درصد مرغ مصرفی خود را تولید می‌کند و ۸۰ درصد مابقی را از استان‌های گلستان، مازندران، قزوین و گیلان وارد می‌کند، اظهار کرد: شب عید سال گذشته که مشکل مرغ داشتیم با تلاش و پیگیری‌هایی که از وزیر کشاورزی سابق و معاونینش صورت گرفت سهمیه استان را از ۲۰ تن به ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن افزایش دادم که بحران مرغ در استان ادامه پیدا نکند.

داستان اصلی گم شدن ۳۲۰۰ تن مرغ دولتی در البرز

عباسی درخصوص مرغ.های گم‌ شده در استان البرز بیان کرد: در بازه‌ای دو ماهه ۵ هزار تن مرغ از یکی از استان‌های معین به البرز وارد شد که متولیان امر می‌گویند ۱۸۰۰ تن مرغ تحویل گرفتیم و توزیع کردیم این یعنی ۳۲۰۰ تن مرغ گم شده است.

عباسی با بیان اینکه از اول قرار بود ارز ۴۲۰۰ بر سر سفره مردم برود و به تولید کمک کند، افزود: در عمل ما چنین چیزی نمی‌بینیم وقتی به مرغداری‌ها مراجعه می کنیم؛ می‌گویند ۷۰ درصد نهاده را آزاد می‌خریم یعنی ۷۰ درصد از نهاده موجود نیست چون ما یک گرم هم نهاده به صورت آزاد در کشور نداریم و کل نهاده موجود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کنیم ولی سوال اینجاست که چرا تولید کننده، سویا را هر کیلویی ۱۷ هزار تومان می‌خرد؟

عباسی عنوان کرد: عده ای مثل زالو به جان مملکت افتادند و در حال خوردن هستند، عده ای هم همیشه طلبکار هستند و عده ای هم در فضای مجازی تخریب می کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد مسؤولان نظام را دچار اختلال محاسباتی می کنند، تصریح کرد: امروز که قرار است ارز ۴۲۰۰ حذف شود مقابلش ایستادگی می‌کنند که حذف نشود و با فعالیت‌های خود دیگران را هم می‌ترسانند. کاری کرده‌اند که امروز دست همه نمایندگان مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ می‌ارزد.

 

گفتنی است میزان مصرف مردم البرز در یک روز ۲۶۰ تن برآورد شده است که تقریبا ۲۰ _ ۲۵ درصد آن در خود استان تولید و مابقی از طریق استان‌های مولد وارد می‌شود.  

 

طبق آمار اعلامی از سوی مسؤولان مربوط در پی عدم تعادل بازار نهاده های دامی هزینه تولید مرغ ۱۰ برابر بیشتر از قبل شده است.

مرغ‌هایی که به بازار سیاه رفتند!

یک منبع آگاه در خصوص اظهارات آقای نماینده می‌گوید: مطرح شدن ‌موضوع گُم شدن مرغ‌ها مثال اشتباهی بود برای حمایت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نظر می‌رسد آمار اعلام شده دقیق نبوده است.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط نهادهای مربوط میران مرغی که گم‌شده است ۶۰۰ تن است.

این منبع آگاه یادآور شد: اختلاف محاسباتی از این رو صورت گرفته که برخی استان‌های مرجع که مرغ به البرز صادر می‌کردند؛ رقمی را اعلام می‌کردند که به آن پایبند نبوده و آمار مرغی که تحویل استان شده است کمتر از آن عدد بوده. حالا این آمار و ارقام است که شرایط را کمی متزلزل کرده است.

وی می گوید: استان‌های صادر کننده مقداری از آمار را به بخش خصوصی فروخته و آن مرغ‌ها به نرخ آزاد وارد بازار شده است.

دستگاه قضایی ورود کرد/۲ نفر دستگیر شدند

بیش از ۶ ماه از این پرونده عجیب و غریب می‌گذرد، چندین تن مرغ گرم دولتی به سوزنی تبدیل شده و در انبار کاه البرز ناپدید شده است و اما حالا نوبت دستگاه قضا است که پا به میدان بگذارد و برای اهالی استان پر داستان البرز روایت کند که ماجرا چه بود و چه شد؛ از این رو با حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفتگو کردیم و در این خصوص سوال کردیم؛

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به اینکه متاسفانه موضوع گم شدن مرغ‌های دولتی در اوایل سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده است، گفت: درست در زمانی که با کمبود مرغ مواجه بودیم عده ای سودجو دست به چنین کاری زدند.

این مقام مسؤول در خصوص اظهار نظر نماینده مجلس در این مورد اظهار کرد: در تایید یا تکذیب این سخنان نظری ندارم چرا که پرونده همچنان در حال بررسی است و تا پایان بررسی‌ها نمی‌توان موضوعی را به صورت دقیق تایید یا تکذیب کرد.

مددی با اشاره به اینکه مدت زیادی پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده است، اضافه کرد: در بخشی تحقیقات انجام شد و به نتیجه رسید و بخش دیگری از تحقیقات در حال انجام است از این رو صلاح است مشخصات ریز تری از پرونده ارائه نشود تا به نتیجه دقیق دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: این پرونده تا کنون ۲ متهم داشته است که در حال حاضر با تامین وثیقه آزاد هستند؛ همچنین میزان دقیق این مرغ‌های ناپدید شده پس از بررسی دقیق اعلام خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در پایان با اشاره به اینکه خدمات برای بهبود شرایط معیشتی مردم ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: پرونده مسیر قانونی خود را طی می‌کند و به زودی نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

القصه اینکه، روایت فلفلی و مرغ زرد کاکلی به خوبی و خوشی به پایان رسید و فلفلی پس از جستجوی زیاد تنها مرغ شلمرود را پیدا کرد، امید داریم مرغ‌های کاکلی که از سفره مردم البرز پر کشیدند همراه با دزدان نابکار قصه ما شناسایی شوند؛ اما به هرحال زمانی که باید این اقلام اساسی به مردم می‌رسید خبری از مرغ نبود و صف‌های طولانی مردمی گواه این امر بود؛ خلاصه اینکه مرغ از قفس پرید!

ارسال نظرات