۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۰۳۹۲۴
حجت الاسلام حسنی تشریح کرد؛

جزئیات مراسم اختتامیه همایش «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»

جزئیات مراسم اختتامیه همایش «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»
حجت الاسلام حسنی گفت: اختتامیه اولین جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» دوشنبه برگزار و از آثار برگزیده تقدیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالحسن حسنی رئیس کمیته داوران جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» در نشستی خبری که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، در خصوص جزئیات این جشنواره گفت: این همایش ۱۵ اسفند ۹۹ آغاز به کار کرد و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ نیز ادامه داشت؛ در این مدت ۲۱۸ چکیده به دبیرخانه ارسال شد که ۶۶ چکیده پذیرفته شد.

وی در ادامه افزود: در مجموع نیز ۴۷ مقاله ارسال شد که در ارزیابی اولیه ۲۲ مقاله پذیرفته شده شدند؛ با توجه به اینکه رویکرد ما اکثرا فقهی بود و افرادی که از نظر علمی در سطوح قوی هستند غالبا با مسائل مربوط با فضای مجازی ارتباط ندارند و همین استقبال را تحت تأثیر قرار داد.

حجت الاسلام حسنی در خصوص امتیازات این جشنواره عنوان کرد: جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» مدرک معتبر ISC را دارا است که دبیر علمی آن نیز حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بود؛ همچنین مدرک هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نیز به این جشنواره تعلق گرفته که امتیازی ویژه برای شرکت کنندگان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به طرح ۱۵ مسأله اساسی فضای مجازی به جای ارائه محور همایش، گفت: در اکثر ۱۵ سؤالی که ارائه شده مقاله کردیم و برخی محور‌های هیچ مقاله‌ای ارسال نشد و از طرفی نصف چکیده‌های ارسال شده تحت عنوان «امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی» بود که نشان می‌دهد حریم خصوص بین اهالی علم از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس کمیته داوران جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» با اشاره به سؤالات طرح شده جشنواره گفت: «بررسی حدود سیاستگذاری حکم گذاری و جرم انگاری» یکی از مسائل مهمی بود که مقاله‌ای برای آن دریافت نشد؛ جهانی شدن در عصر فضای مجازی معضلات امنیتی به همراه دارد از همین رو یکی از مسائل مهم «امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی» است که مقاله‌ای نیز در این خصوص ارسال نشد.

وی ادامه داد: «ملاحظات فلسفی فقهی هنر‌های دیجیتال» و سؤال «بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام» نیز مقاله‌ای دریافت نشد و فقط یک چکیده ارسال شد.

حجت الاسلام حسنی با اشاره به سه مرحله داوری، اظهار داشت: حدود ۷ نفر از اساتید حوزوی در گروه داوری بودند که به صورت جمعی مقالات و داوری‌ها را ارزیابی کردند؛ در داوری‌ها دقت زیادی صورت گرفته بود و به نوع استناد پژوهشگران نیز دقت شده و نمره تعلق گرفته است.

گفتنی است، اختتامیه این همایش به صورت برخط از این طریق با سخنرانی دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه و دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دوشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.

ارسال نظرات