امام خمینی(ره) فرمود: هر روزی عاشورا و هر زمینی کربلاست. همه اهتمام ائمه اطهار(ع) و در پی آن مراجع و فقیهان و عالمان دینی در توصیه مکرر به تداوم مراثی برای حضرت امام حسین(ع) هدفی مقدس را تعقیب می کند که عبارت است از زنده ماندن اهداف و آرمان های نهضت عاشورا و تسری آثار ارزشمند آن در گستره زمان و در همه اعصار و در فکر و عمل مردم مسلمان.

حرکت تاریخی حضرت امام حسین(ع) اعتراضی است علیه نظام های جور و حاکمان ستمگر که در لباس دین در می آیند و با قصد واژگون سازی معارف اصیل و قوانین جامع اسلامی که موجودیت آنان را به شدت به خطر می افکند، به بدعت گزاری در تعالیم و تحریف گری در مفاهیم و تغییر جهت تاریخ و همه چیز را به نفع خود و استمرار سیطره مرگبار خویش متحول کردن می پردازند.

اگر اوراق تاریخ را ورق بزنیم به وضوح می بینیم که در تمام مقاطع، حاکمان ستمگر علیه حماسه بزرگ عاشورا به مخالفت و مقابله برخاسته اند؛ چرا که اهداف نهضت حسینی و ارزش های والای نهفته در آن همچون جهاد، ظلم ستیزی، آزادگی، مقاومت، دفاع از حق، مقابله با مسخ مفاهیم اصیل دینی، ظلم ناپذیری، مبارزه با فریب و نیرنگ، و مقابله با مذهب سازی و فرقه گرایی و تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت و پادشاهی مطامع ضدبشری آنان را تهدید می کند و مبارزان و آزادگان را به گردهم می آورد و جبهه ای مقاوم و مبارز علیه سلطه جور و حاکمیت جائران در هر عصر و نسل تشکیل می دهد.

حضرت امام خمینی(ره) در رهنمودهای ذیل به این واقعیت نظر می گسترد که نهضت عاشورا باید در همه اعصار و از جمله عصر ما استمرار یابد، که هر روزی عاشورا و هر سرزمینی کربلا می باشد. امام خمینی(ره) معتقدند که انقلاب اسلامی ایران با همین الگوگیری از نهضت حسینی آغاز شد و به پیروزی رسید و این حرکت باید همیشه تداوم یابد.

آمزه های مکتب امام حسین از منظر امام خمینی

مقابله با ظلم درس سید الشهداء(ع)

حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه به همه آموخت که در مقابل ظلم، در مقابل ستم، در مقابل حکومت جائر چه باید کرد. با اینکه از اول می دانست که در این راه که می رود راهی است که باید همه اصحاب خودش و خانواده خودش را فدا کند و این عزیزان اسلام را برای اسلام قربانی کند، لکن عاقبتش را هم می دانست... علاوه بر این، در طول تاریخ آموخت به همه که راه همین است. از قلت عدد نترسید، عدد کار پیش نمی برد، کیفیت اعداد، کیفیت جهاد اعداء مقابل اعداء، آن است که کار را پیش می برد. افراد ممکن است خیلی زیاد باشند لکن در کیفیت ناقص باشند یا پوچ. و افراد ممکن است کم باشند لکن در کیفیت توانا باشند و سرافراز.

امام مسلمین به ما آموخت که در حالی که ستمگر زمان بر مسلمین حکومت جابرانه می کند، در مقابل او اگر چه قوای شما ناهماهنگ باشد بپاخیزید و استنکار کنید، اگر کیان اسلام را در خطر دیدید، فداکاری کنید و خون نثار نمائید.

حضرت سیدالشهداء از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان وضع باید چه جور باشد و در خارج میدان وضع چه جور باشد و باید آنهایی که اهل مبارزه مسلحانه هستند چه جور مبارزه بکنند و باید آنهائی که در پشت جبهه هستند چطور تبلیغ بکنند. کیفیت مبارزه را، کیفیت اینکه مبارزه بین یک جمعیت کم با جمعیت زیاد باید چطور باشد، کیفیت اینکه قیام در مقابل یک حکومت قلدری که همه جا را در دست دارد با یک عده معدود باید چطور باشد.

اینها چیزهایی است که حضرت سیدالشهداء به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالی مقدار او هم فهماند که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد باید چه کرد، باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در مجاهده قائل شد؟ باید همانطوری که زینب سلام الله علیها در دنباله آن مصیبت بزرگی که "تصغر عنده المصائب" ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صحبت کرد و هر جا موقع شد، مطلب را بیان کرد و حضرت علی بن الحسین سلام الله علیه با آن حال نقاهت، آنطوری که شایسته است، تبلیغ کرد.

آمزه های مکتب امام حسین از منظر امام خمینی

ایثار و فداکاری در مکتب امام حسین(ع)

سیدالشهداء و اصحاب او و اهل بیت او آموختند تکلیف را، فداکاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقداری که فداکاری حضرت، ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین سلام الله علیه کمک کرده است، خطبه های حضر سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تاثیر داشته است.

آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور نباید زن ها بترسند و نباید مردها بترسند. در مقابل یزید، حضرت زینب (سلام الله علیها) ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنی امیه در عمرشان همچون تحقیری نشنیده بودند و صحبت هائی که در بین راه و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبری که حضرت سجاد سلام الله علیه رفت و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیه مقابله غیرحق با حق نیست.

یعنی ما را بد معرفی کرده اند، سیدالشهداء را می خواستند معرفی کنند که یک آدمی است که در مقابل حکومت وقت، خلیفه رسول الله ایستاده است. حضرت سجاد این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب هم. تکلیف ماها را حضرت سیدالشهداء معلوم کرده است. در میدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید. هر مقدار که عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.

امام حسین با عده کم همه چیزش را فدای اسلام کرد، مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد و "نه" گفت. در حالی که شهادت حضرت سیدالشهداء از همه خسارت ها بالاتر بود ولی چون او می دانست که چه می کند و کجا می رود و هدفش چیست، فداکاری کرد و شهید شد و ما هم باید روی آن فداکاری ها حساب کنیم که سیدالشهداء چه کرد و چه بساط ظلمی را به هم زد و ما هم چه کرده ایم؟

سیدالشهداء سلام الله علیه وقتی می بیند که یک حاکم ظالمی، جائری در بین مردم دارد حکومت می کند، تصریح می کند حضرت که اگر کسی ببیند که حاکم جائری در بین مردم حکومت می کند، ظلم دارد به مردم می کند باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می تواند با چند نفر با چندین نفر... مگر خون ما رنگین تر از خون سیدالشهداء است ما چرا بترسیم از اینکه خون بدهیم یا اینکه جان می دهیم؟ آن هم در ماجرای دفع سلطان جائری که می گفت مسلمانم مسلمانی یزید هم مثل مسلمانی شاه بود اگر بهتر نبود بدتر نبود لکن چون با ملت اینطور می کرد و مردی بود متعدی و ظالم و ملت را می خواست زیر بار اطاعت خودش بی جهت ببرد، سیدالشهداء لازم دید که سلطان جائر را سراغش برود ولو اینکه جان بدهد.

آمزه های مکتب امام حسین از منظر امام خمینی

دستور است این، دستور عمل امام حسین سلام الله علیه، دستور است برای همه: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا دستور است به اینکه هر روز و در هر جا باید همان نهضت را ادامه بدهید، همان برنامه را، امام حسین با عده کم همه چیزش را فدای اسلام کرد، مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد و گفت هر روز باید در هر جا این محفوظ بماند.

این کلمه "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" یک کلمه بزرگی است که اشتباهی از او می فهمند، آنها خیال می کنند که - یعنی آنها خیال می کنند که - یعنی هر روز باید گریه کرد لکه این محتوایش غیر از این است کربلا چه کرد، ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد، همین زمین ها باید اینطور باشد، نقش کربلا این بود که (سیدالشهداء سلام الله علیه با چند نفر جنگ کرد، عدد معدود آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار، در مقابل امپراطور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، و لکن ظلم را قبول نکردند و شکست دادند یزید را) همه جا باید اینطور باشد و همه روز هم باید اینطور باشد.

همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده کنیم، انحصار به یک زمین ندارد، انحصار به یک افراد نمی شود، قضیه کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و جند نفری و یک زمین کربلا نبوده، همه زمین ها باید این نقش را ایفا کنند و همه روزها، غفلت نکنند ملت ها از اینکه باید همیشه مقابل ظلم بایستند.

آمزه های مکتب امام حسین از منظر امام خمینی

صبر و استقامت

...ناراحت و نگران نشوید، مضطرب نگردید، ترس و هراس را از خود دور کنید، شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصائب و فجایع صبر و استقامت کردند که آنچه ما امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست. پیشوایان بزرگوار ما، حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را پشت سر گداشته اند. و در راه دین خدا یک چنان مصائبی را تحمل کرده اند. شما امروز چه می گویید؟ از چه می ترسید؟ برای چه مضطربید؟ عیب است برای کسانی که ادعای پیروی از حضرت امیر (ع) و امام حسین(ع) را دارند در برابر این نوع اعمال رسوا و فضاحت آمیز دستگاه حاکمه خود را ببازند.

نهضت دوازده محرم و پانزده خرداد در مقابل کاخ ظلم شاه و اجانب به پیروی از نهضت مقدس حسینی چنان سازنده و کوبنده بود که مردانی مجاهد و فداکار تحویل جامعه داد که با تحرک و فداکاری روزگار را بر ستمکاران و خائنان سیاه نمودند و ملت بزرگ را چنان هشیار و متحرک و پیوسته کرد که خواب را از چشم بیگانه و بیگانه پرستان ربود و حوزه های علمیه و دانشگاه و بازارها را به صورت دژ مدافع از عدالتخواهی و از اسلام و مذهب مقدس در آورد.

آمزه های مکتب امام حسین از منظر امام خمینی

اقامه عدل

امروز مطلب مهم است، از مهمانی است که جان باید پایش داد. همان مهمی است که سیدالشهداء جانش را داد برایش، همان مهمی است که پیغمبر اسلام بیست و سه سال زحمت برایش کشید، همان مهمی است که حضرت امیر سلام الله علیه هیجده ماه با معاویه جنگ کرد، در صورتی که معاویه دعوی اسلام می کرد و چه و چه، جنگش چه بود؟ برای اینکه یک سلطان جائر بود، برای اینکه یک دستگاه جائر بود، باید به زمینش بزند. آنقدر از اصحاب بزرگوارش را به کشتن داد، آنقدر از اینها را هم کشت، برای چه؟ برای اینکه اقامه حق بکند، اقامه عدل بکند.

آمزه های مکتب امام حسین از منظر امام خمینی

ما که از سیدالشهداء بالاتر نیستیم، آن وظیفه اش را عمل کرد، کشته هم شد!

 خاطره تلخ 17 شهریور 57 و خاطره تلخ روزهای بزرگی که بر امت گذشت، میوه شیرین سرنگونی کاخ های استبداد و استکبار و جایگزینی پرچم جمهوری عدل اسلامی را به بار آورد. مگر نه آن است که دستور آموزنده "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" باید سرمشق امت اسلامی باشد.

قیام همگانی در هر روز و در هر سرزمین عاشورا قیام عدالتخواهان با عددی قلیل و ایمانی و عشقی بزرگ در مقابل ستمگران کاخ نشین و مستکبران غارتگر بود، و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگی امت در هر روز و در هر سرزمین باشد، روزهائی که بر ما گذشت عاشورای مکرر بود و میدانها و خیابان ها و کوی و برزنهایی که خون فرزندان اسلام در آن ریخت، کربلای مکرر و این دستور آموزنده تکلیفی است و مژده ای.

تکلیف از آن جهت که مستضعفان اگر چه با عده ای قلیل علیه مستکبران، گر چه با ساز و برگ مجهز و قدرت شیطانی عظیم، مامورند چونان سرور شهیدان قیام کنند. و مژده که شهیدان ما را در شمار شهیدان کربلا قرار داده است، و مژده که شهادت رمز پیروزی است. 17 شهریور مکرر عاشورا و میدان شهدا مکرر کربلا و شهدای ما مکرر شهدای کربلا و مخالفان ملت ما مکرر یزید و وابستگان او هستند.

کربلا کاخ ستمگری را با خون در هم کوبید کربلای ما کاخ سلطنت شیطانی را فرو ریخت. اکنون وقت آن است که ما که وارثان این خون ها هستیم و بازماندگان جوانان و شهدای به خون خفته هستیم از پای ننشینیم تا فداکاری آنان را به ثمر برسانیم و با اراده مصمم و مشت محکم بقایای رژیم ستمکار و توطئه گران جیره خوار شرق و اغرب را در زیر پای شهدای فضیلت دفن کنیم.

ملت عظیم الشان در سالروز شوم این فاجعه انفجار آمیزی که مصادف با 15 خرداد 42 بود با الهام از عاشورا آن قیام کوبنده را به بار آورد، اگر عاشورا و گرمی و شور انفجاری آن نبود، معلوم نبود چنین قیامی بدون سابقه و سازماندهی واقع می شد. واقعه عظیم عاشورا از 61 هجری تا خرداد 61 و از آن تا قیام عالمی بقیه الله ارواحنا المقدمه الفداء در هر مقطع انقلاب ساز است.

آمزه های مکتب امام حسین از منظر امام خمینی

عشق حسینی در مدرسه حسینی

الان هم می بینید که در جبهه ها وقتی که نشان می دهند آنها را، همه با عشق امام حسین است که دارند جبهه ها را گرم نگه می دارند.

اکنون ملت ما دریافته است که "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" مجالس حال و دعای اینان شب عاشوراهای اصحاب سیدالشهداء را در دل زنده می کند.

امام حسین علیه السلام با خون خود اسلام را زنده کرده شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید.

ما در عین حالی که جوان های بسیار لایق خودمان را، مردان کاردان خودمان را از دست دادیم لکن آن چیزی که به دست آوردیم ارزشش بیشتر از این معانی است. آنی است که سیدالهشداء سلام الله علیه زن و فرزند خودش را فدای او کرده، آنی است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم زندگانی خودش را در راه او صرف کرد و ائمه معصومین ما در راه او آنه مه رنج دیدند.