۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۷۰۳۶۳۱
یادداشت؛

تبیین گستره فقه اسلامی در سیره امام خمینی

تبیین گستره فقه اسلامی در سیره امام خمینی
امام خمینی(ره) برخلاف القائات ناروای جریان روشنفکری غربزده برای زیر سوال بردن گره‌گشایی فقه اسلامی فرمود: در نظر مجتهدان واقعی حکومت فلسفه عملی، تمام فقه در تمام زوایای زندگی برای پیشرفت بشریت است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین خبرگزاری رسا، امام خمینی(ره) بر خلاف القائات ناروای جریان روشنفکری غرب زده که با زیر سوال بردن گره‌گشایی فقه اسلامی از معادلات گوناگون و پیچیده انسان معاصر «سامان بخشی مشکل زدایی و فراغت آفرینی فقه را مخصوص جوامعی ساده و تحول و منشعب نایافته که روابطی ساده و حاجات اندک آدمیان را به یکدیگر پیوند می داد»[1] می دانند و اصرار می ورزند که «امروز مگر می توان انکار کرد غوغای صنعت و تجارت و غبار روابط تیره سیاسی جهان را فقه فرو نمی نشاند و تحول عظیم مشکلات بشر را فقه مهار نمی کند»[2] جهانیان را متوجه این حقیقت کردند که: فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است.[3]

امام راحل با افشای چهره واقعی روشنفکران غرب زده ای که معتقدند احکام اسلام متعلق به ادوار گذشته بوده و «فقه ما درست شبیه طبیعیات گذشته است و ذخائرش به انتها رسیده است»[4] ما را به این مهم رهنمون گشتند که اینان «از حکومت، قانون و سیاست یا اطلاع ندارند و یا غرض مندانه خود را به بی اطلاعی می زنند».[5]

امام خمینی(ره) در تبیین جامعیت دین اسلام و معرفی ذخایر بی انتهای فقه اسلامی فرمودند: در نظر مجتهدان واقعی حکومت فلسفه عملی، تمام فقه در تمام زوایای زندگی برای پیشرفت بشریت است[6] و «اسلام همان طور که برای وظایف عبادی قانون دارد، برای امور اجتماعی و حکومتی هم قانون و راه و رسم دارد و حقوق اسلام یک حقوق مترقّی و متکامل و جامع است».[7]

تبیین گستره فقه اسلامی در سیره امام خمینی

اکنون سال ها پس از آغاز قیام الهی امام خمینی(ره) و پایه‌گذاری نظام مقتدر اسلامی، در حالی که در سایه چتر حمایتی و تشویق بی وقفه دشمنان شناخته شده اسلام «گروهی از روشنفکران غرب زده، به بنیادی ترین صورت ممکن در خدمت تحقق جدایی دین و معنویت از عرصه سیاست و حکومت و اداره جوامع انسانی هستند و با اشاعه این اندیشه و با طرح بسیاری از مباحث دینی و کلامی جهان غرب و ترجمه برخی از آثار غربی سعی در جدا سازی حاکمیت دین از عرصه اداره این مرز و بوم را دارند»[8] اندیشه‌های تابناک امام راحل صبغه جهانی پیدا کرده است و تا آنجا بست و نفوذ یافته است که حتی در آمریکا در نظر بسیاری از آمریکاییان چهره واقعی اسلام آن است که توسط امام خمینی(ره) معرفی شده است.[9]

امام خمینی با ارائه کامل ترین تعریف و جامع ترین تفسیر از اسلام ناب محمدی(ص) و دین خاتم غبار تحریف و جهل و خرافه را از چهره اسلام زدود و بطلان القائات مسموم و روشنفکران غرب زده و متحجران کج فهم در زمینه نفی جامعیت دین اسلام را به اثبات رساند.

تبیین گستره فقه اسلامی در سیره امام خمینی

بر اثر مجاهدت‌های علمی و عملی امام راحل، اکنون این نظریه که «اسلام آئینی است جامع و شامل همه شئون زندگی بشر و در عین اینکه مکتبی است اخلاقی و تهذیبی، سیستمی است اجتماعی و سیاسی»[10] به باور عمیق بسیاری از اندیشه ورزان و صاحبنظران عصر حاضر مبدل گشته است.

امام راحل با ارائه کامل ترین تعریف و جامع ترین تفسیر از اسلام ناب محمدی و دین خاتم غبار تحریف و جهل و خرافه را از چهره اسلام زده بودند و بطلان القائات مسموم روشنفکران غربزده و متحجر آن کمتر هم در زمینه نفی جامعیت دین اسلام را به اثبات رساندند. بر اثر مجاهدت‌های علمی و عملی حضرت امام هم اکنون این نظریه که اسلام آیین نیست جامع و شامل همه شئون زندگی و شرح و در عین اینکه مکتبی است اخلاقی و تهذیب سیستمی است اجتماعی و سیاسی به باور عمیق بسیاری از اندیشه ورزان و صاحبنظران اثر حاضر مبدل گشته است.

 

[1] . عبدالکریم سروش، قصه ارباب معرفت، ص۵۰.

[2] . همان

[3] . شبیه به این مضامین مراجعه شود به مجید محمدی، سر بر آسمان قدسی دل در گرو عرفی، ص ۱۳۵ و ۱۳۶.

[4] . عبدالکریم سروش، مجله کیان، شماره ۴۵، ص 36.  همین مضمون، عبدالکریم سروش، قصه ارباب معرفت، ص ۵.

[5] . وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره).

[6] . صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۹۸، اسفند ۶۷.

[7] . ولایت فقیه، ص ۱۰.

[8] . نعمت الله باوند، نقش امام خمینی(ره) در جهان معاصر، پیشگفتار.

[9] . دیوان حداد، استاد دانشگاه ماساچوست، رادیوآمریکا، کیهان هوایی ۱۹/۸/۷۲.

[10] . شهید مرتضی مطهری، امامت و رهبری، ص ۳۱.

ارسال نظرات