۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۷۰۴۰۶۲

فناوری نوین به کمک کشاورزی شتافت

فناوری نوین به کمک کشاورزی شتافت
پژوهشگران دانشگاه شریف موفق شده‌اند با ساخت پهپاد‌هایی با فناوری نوین، در زمینه کشاورزی و نشت‌یابی گاز به کمک کشاورزان و صنعتگران بیایند.

طلائی زاده، مجری طرح پهپاد محلول‌پاش کشاورزی گفت: با توجه به جمعیت روزافزون در دنیا و پاسخگو نبودن کشاورزی سنتی به نیاز‌های غذایی جمعیت حال حاضر، امنیت غذایی در دنیا مورد تهدید قرار گرفته است. عدم امکان مدیریت مزارع بزرگ در کشاورزی سنتی، باعث شده است که این نوع روش کشاورزی بهره وری و سود پایینی داشته باشد.

طبق آمار‌ها، سمپاشی، محلول‌پاشی و بذرپاشی با تراکتور و روش‌های سنتی تقریبا ۱۰ درصد محصولات کشاورزی را از بین می‌برد.

او گفت: صنعت کشاورزی برای پاسخگویی به نیاز مردم و دولت‌ها نیازمند تحول است. صنعت کشاورزی با استفاده از فناوری کشاورزی هوشمند و رباتیک کشاورزی، قادر است با آسان کردن نظارت و مدیریت مزارع از طریق در اختیار قرار دادن لحظه‌ای اطلاعات مزارع و محصولات، آبیاری محصولات بر اساس نوع گیاه، شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های خاک، بهره وری را تا حداقل ۲ برابر افزایش بدهد.

این امر باعث می‌شود تا صنعت کشاورزی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به نیاز‌های غذیی جهان تا حدودی پاسخگو باشد.

اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در بعضی از مناطق یا به‌ سختی انجام می‌شود یا مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد. در حالی‌ که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در تمام زمینه‌های زندگی بشر، بخش کشاورزی نیز از این پیشرفت بی‌نصیب نمانده و با ورود تکنولوژی پهپاد سمپاش به این بخش، بعضی از عملیات زراعی آسان‌تر از گذشته شده است.

پهپاد سمپاش یا پهپاد کشاورزی یک ابزار قابل اعتماد و هوشمند و بسیار کارآمد در بخش کشاورزی است. امروزه در مزارع بزرگ و پیشرفته برای سمپاشی از پهپاد سمپاش استفاده می‌شود.

استفاده از پهپاد‌ها فواید بسیاری مانند کاهش مصرف سموم، دقت در سمپاشی و سرعت بالا و… دارد.

این محصول در استان‌های جنوبی از جمله خوزستان و فارس برای بذرافشانی یکسان و هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است.

پهپاد‌ها در مدیریت زمان و سهولت انجام کار بسیار تاثیرگذار هستند. به‌ عنوان مثال با استفاده از پهپاد سمپاش در مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می‌توان حدود یک هکتار از اراضی زیر کشت را سمپاشی کرد. با توجه به این سرعت بالا در سمپاشی، در صورت استفاده از پهپاد‌ها روزانه می‌توان ۳۰ تا ۴۰ هکتار زمین را سمپاشی کرد. در صورتی‌ که در روش سمپاشی با تراکتور روزانه می‌توان حداکثر ۱۰ الی ۱۵ هکتار زمین را سمپاشی کرد.

پهپادهای نشت‌یاب خطوط انتقال گاز

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پهپادی ساخته‌اند که با پرواز بر روی خطوط انتقال گاز، با صرف زمان و هزینه کمتر این خطوط را بررسی و نشت‌یابی می‌کند.

جمعی از پژوهشگران حوزه هوافضای دانشگاه صنعتی شریف پهپادی طراحی و تولید کرده‌اند که با پرواز بر روی خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تولید، ذخیره و توزیع، به تشخیص نشتی این خطوط می‌پردازد.

صفری، مجری طرح پهپاد نشت‌یاب گازرسانی گفت: فرآیند نشت‌یابی خطوط انتقال گاز توسط این پهپاد تا ۵ برابر، زمان و هزینه عملیات را در مقایسه با روش‌های سنتی کاهش می‌دهد.

از این پهپاد برای نشت‌یابی ایستگاه‌های تولید، توزیع و ذخیره گاز نیز استفاده می‌شود. هدف از نشت‌یابی با پهپاد صرفه‌جویی در زمان و هزینه، افزایش سرعت نشت‌یابی و افزایش ایمنی برای جلوگیری از حوادث فاجعه‌بار است.

مجری این طرح گفت: در ایران بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر خط لوله سراسری و چندین برابر بیشتر، خط لوله انتقال وجود دارد که گاز را به سراسر کشور و حتی روستا‌های دور افتاده انتقال می‌دهند. این خطوط باید در سال حداقل یک بار نشت‌یابی شوند. بخشی از این خطوط در مناطقی با شرایط آب و هوایی نامطلوب و دسترسی سخت هستند که کار اپراتور برای حضور فیزیکی در محل و استفاده از دستگاه FID را بسیار دشوار می‌کند.

با استفاده از پهپاد نشت‌یاب می‌توان با صرفه‌جویی در زمان و هزینه و افزایش ایمنی به واسطه حذف اپراتور فیزیکی در محل، عملیات نشت‌یابی در تمام مناطق را چندین بار انجام داد.

نشت‌یابی خطوط انتقال گاز از طریق این پهپاد، کاملا خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه و افزایش سرعت نشت‌یابی، قابلیت برنامه‌ریزی عملیات و انجام خودکار ماموریت وجود دارد.

ارسال نظرات