۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۰۴۱۰۲
مدیر ارتباطات جامعه مدرسین و حوزه های علمیه کشور:

جهاد تبیین در خانواده و جامعه یک ضرورت است

جهاد تبیین در خانواده و جامعه یک ضرورت است
حجت الاسلام حقجو گفت: امروزه با توجه به فعالیت رسانه های معاند، این ضرورت خود را بیشتر نشان داده، به گونه ای که تبیین با واژه جهاد قرین شده است.

جهاد تبیین موضوعی است که در ماه‌های اخیر، در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند که از جمله این بیانات این است که «جهاد تبیین یک فریضه است؛ جهاد تبیین یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می تواند [باید اقدام کند]».[1]

خطابی عمومی که همه افراد جامعه را در مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمنان علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، شامل می شود؛ مخاطبانی که می توانند ایفای نقش کنند؛ اگرچه مسئولین در این زمینه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند.

جهاد تبیین حضرت زهرا و حضرت زینب (س) در خطبه فدک و اسارت اهل بیت(ع) نشانگر نقش بانوان در همۀ عرصه ها از مبارزات انقلابی، دفاع مقدس و تا به امروز است که امری واضح و مبرهن است و امروزه باید بانوان جهاد تبیین را از خانه و خانواده آغاز کنند؛ چرا که اگر خانواده سالم باشد بدون شک جامعه ای سالم خواهیم داشت.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برای اطلاع و بررسی اهمیت تبیین در خانواده و جامعه با حجت الاسلام محمد حسین حقجو مدیر ارتباطات جامعه مدرسین و حوزه های علمیه کشور به گفت و گو پرداخته است.

رسا- جهاد تبیین چیست و چه اهمیتی دارد و علت اطلاق لفظ جهاد بر آن(جهاد تبیین) در کلام رهبر انقلاب چیست؟

جهاد تبیین مسأله نوپدیدی نیست که مورد توجه رهبر معظم انقلاب شده باشد؛ بلکه از گذشته نیز مورد توجه رهبری معظم انقلاب بوده است.

امروزه با توجه به فعالیت رسانه های معاند، این ضرورت خود را بیشتر نشان داده است؛ به گونه ای که تبیین با واژه جهاد قرین شده است تا اهمیت خود را دو چندان به جامعه برساند و باید بدانیم که هر جهادی در هر زمینه ای، تا پایان آن جنگ و خاموش شدن افکار نادرست، امری ضروری و لازم است.

باید نیروهای خرد و کلان، نیروهای نظامی و انتظامی، فرهنگی و اقتصادی با تمام قدرت در عملی شدن جهاد تبیین در جامعه تلاش و کوشش کنند؛ چراکه جهاد تبیین یعنی نهایت تلاش و کوشش تا انسان بتواند نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرد که این امر وظیفه همه مردم است و در جریان کربلا نیز امام حسین(ع) در جنگ با یزید از همه مردم اعم از تمام گروه ها، اقوام، خویشان و دوستان استفاده می‌کند تا این جهاد را به ثمر برساند.

جهاد تبیین در خانواده و جامعه یک ضرورت است

رسا- آیا جهاد تبیین یک تکلیف فردی است یا یک وظیفه همگانی؟

برای اینکه ما بتوانیم جهاد تبیین را در جامعه عملیاتی کنیم، باید همه افراد جامعه دست در دست هم دهیم و آن کس که پول دارد با مالش، آن کس که مقام دارد با مقامش، آن کسی که زبان و قلم دارد با زبان و قلمش، آن کسی که هنر دارد با هنرش و حتی به وسیله ابزارهای معنوی آن که ذکر، دعا و توسل و توجه است، در راه جهاد تبیین قدم بردارد؛ بنابراین باید هر کس، هر توانی که دارد و در هر حدی که می تواند، باید به جهاد تبیین بپردازد.

 گاهی ممکن است که تبیین، تبیین شخصی و فرد محور باشد و فرد، خودش را تبیین کند؛ مثل تبیین خود، نسبت به مسائل انقلاب و دستاوردهای آن تا یک وقت منحرف نشده و از راه حق منحرف نشود و گاهی نیز جهاد تبیین برای خانواده است؛ چنانکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا.

جهاد تبیین در خانواده و جامعه یک ضرورت است

رسا- آیا در جهاد تبیین زمان و مکان مطرح است؟

در جهاد تبیین زمان و مکان مطرح نیست؛ بلکه جهاد تبیین امری فرا مکانی و فرا مرزی است و محدود و بسته به مکان و زمان نمی باشد؛ بنابراین ما باید به هر صورت که می‌توانیم دستاوردهای انقلاب اسلامی را به جامعه وجهان تبیین کنیم.

باید دستاوردهای انقلاب اسلامی به صورت دسته بندی شده در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم بدانند که برای رسیدن به افق و پاکسازی ضعف‌های فرهنگ ۲۵۰۰ ساله نیاز به زمان حداقل ۵۰ ساله داریم.

مردم باید بدانند که درست است که مثلاً قوه قضاییه ما صددرصد اسلامی نیست؛ اما حداقل ۶۰ یا۷۰ درصد به سوی اسلامی شدن پیش رفته است و ان شاءالله درصدهای باقی مانده را نیز رفته رفته به دست خواهد آورد.

برای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران جای بسی تعریف و تمجید دارد که توانسته است در طول این مدت حداقل۷۰ درصد قوانین خود را اسلامی و الهی سازی کند؛ مردم باید این مسائل را بدانند.

ما باید نه تنها در درون خانواده؛ بلکه در درون جامعه و به مردم جامعه نیز به صورت فراگیر و حتی به صورت فرا کشوری و فرا قاره‌ای جهاد تبیین کنیم.

جهاد تبیین در خانواده و جامعه یک ضرورت است

رسا- برای تحقق بخشیدن به جهاد تبیین، اعم از این که در خانواده باشد یا در جامعه چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

ما برای اینکه بتوانیم جهاد تبیین را تحقق ببخشیم باید چندین محور را در نظر بگیریم؛ اول اینکه باید از کارشناسان امور در مسائل مختلف استفاده شود و از اصول عقلی علمی و دینی و حتی بین المللی در کنار همدیگر گذاشته شده و از آنها بهره گیری و استفاده شود.

دوم اینکه برای فعالیت های جهادی و جهاد تبیین، باید از ابزارهای مختلفی مثل هنر، داستان، شعر، سینما و سایر ابزارهای موثر در اطلاع رسانی در امر جهاد تبیین استفاده شود.

سوم اینکه جهاد تبیین، چنانکه خداوند می فرماید: «جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» باید از تمام توانایی ها و استعدادهای خود بهره گیری و استفاده کنیم؛ چنانچه دشمنان ما نیز از هر توان و استعدادی که دارند بر علیه ما استفاده می کنند.

دشمنان ما حتی از مباحث روانشناسی، جامعه شناسی، تکنولوژی، مهندسی، نظامی، امنیتی و سایر ابزارها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند نگاه مردم را نسبت به انقلاب اسلامی و دین اسلام تغییر دهند.

ما نیز باید در مقابل دشمنان، با استفاده و بهره گیری از همان ابزارها و با همان روش ها به بهترین روش و به بهترین نحوه به کارگیری از آنها، با دشمنان مقابله کنیم تا تلاش ها و فعالیت های دشمنان را خنثی کرده و از تأثیر آن بر افکار عمومی و جامعه جلوگیری کنیم.

جهاد تبیین در خانواده و جامعه یک ضرورت است

 چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند «تهاجم ترکیبی و چند بعدی» یعنی اینکه دشمنان برای اینکه انقلاب اسلامی را نابود کنند از روش‌ها و ابزارهای گوناگونی استفاده می کنند و برای هر مرحله از زندگی مردم برنامه و طرح ریزی کرده‌اند.

اگر بخواهم این فراز را با مثال توضیح دهم باید این گونه بگویم که به عنوان مثال دشمن در اتدا و در مرحله اول با تغییر نوع تغذیه ها مانع ایجاد جنین در شکم مادر می شود و اگر در مرحله اول موفق نشوند، در مرحله بعدی که جنین تشکیل شده است، به وسیله غربالگری با دلایل مختلفی مثل «یکی از اعضای بچه تشکیل نشده است» و یا «دیوانه و عقب مانده است» سبب سقط جنین در کشور می‌شوند و اگر در این مرحله هم نتوانند موفق شوند، در مراحل بعدی اگر بچه متولد شد، پدر و مادرها را به نوعی به مسائل حاشیه‌ای مشغول کرده و از تربیت و رسیدگی به فرزندان غافلشان می کنند؛ و همین ترتیب تا دانشگاه و فارغ التحصیلی و استادی و بقیه مراحل زندگی که با همه ابزارهای خود، در همه مراحل زندگی بشر برنامه های شوم خود را اجرایی می کنند و مانع ایجاد می کنند.

دشمنان با این کار درصدد رسیدن به اهداف خود هستند و ما نیز باید با تمام قدرت در برابر دشمنان بایستیم و تاکتیک ها و اهداف دشمن را در مراحل مختلف شناسایی کرده و  هدفمند و منسجم با آنها مقابله کنیم.

 

[1] . 19/11/1400 .

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
مجلس ۱۰۰۰ میلیارد برای جهاد تبیین اختصاص داد.

با این بودجه می توان ۳۵۰۰ مدرسه کانکسی را حذف کرد. تحصیل مستضعفین مقدم بر کاسبی برخی نیست؟
0
0