۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۷۰۴۱۲۶
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه:

فهم تحولات رسانه‌ای در جنگ شناختی بسیار ضروری است

فهم تحولات رسانه‌ای در جنگ شناختی بسیار ضروری است
نصراللهی گفت: ابزار جنگ شناختی تکنولوژی‌های ارتباطی بویژه اپلیکیشن های تلفن همراه بوده و میدان این جنگ اذهان مردم است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در نشست تخصصی با موضوع جنگ شناختی در آرایش جدید رسانه ای در دهه پنجم انقلاب اسلامی در جمع روحانیون حوزه علمیه خراسان در مشهد، فهم و درک تحولات رسانه ای را در پیروزی در جنگ شناختی بسیار ضروری دانست.

اکبر نصراللهی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی باید جلوتر و بیشتر از کُنش‌گران دیگر به جنگ شناختی توجه قرار کنند، افزود: جنگ شناختی چند لایه، هیبریدی، میان رشته‌ای و شکل تکامل یافته، پیشرفته‌تر، جامع‌تر و سنجیده‌تر از جنگ‌های قبلی و البته طبیعی است آنچه غیرطبیعی است توجه ناکافی  حوزه های علمیه و دانشگاهها به این  موضوع مهم  با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.

فهم و درک تحولات رسانه‌ای در جنگ شناختی بسیار ضروری است

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای با اشاره به اشاره سابقه جنگ های مختلف در طول تاریخ افزود: با توجه به گسترش و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، تغییر در آرایش رسانه‌ای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کُنش‌گران سیاسی و رسانه‌ای و حاکمیتی، و همچنین سواد رسانه ای مخاطبان و میزان دسترسی‌ آنان به رسانه‌های مختلف، جنگ‌ها در حال حاضر  به سمت جنگ‌های شناختی تغییر پیدا کرده است و در همه‌ی مناطق و از سوی همه‌ی کُنش‌گران با استقبال  روبرو شده است .

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به  اثر پذیری جنگ شناختی از تجولات تکنولوژی های ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای با اشاره به اشاره فریضه دانستن جهاد تبیین  و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد گفت: جهاد تبیین، داشتن روایت اول و پیوست رسانه ای، راهبردهای بیان حقایق، پیروزی در جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسوولان و رسانه‌ها  محدود شود.

نصراللهی افزود: ابزار جنگ شناختی تکنولوژی ها ارتباطی بویژه  اپلیکیشن های تلفن همراه رسانه، بازیگران آن کنشگران رسمی و غیر رسمی، نوع جنگ نامرئی، ماهیت آن مستمر  و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانه‌ای و تغییرات و تحولات آن است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه تاکید کرد: تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانه ای، استفاده حداکثری از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی، روایت اول، درست و  مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور  امکان پذیر نیست.

فهم و درک تحولات رسانه‌ای در جنگ شناختی بسیار ضروری است

وی با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانه‌ای گفت پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی از سال 1960به بعد، پدیده‌ای "ارتباط‌ جمعی شخصی»، را موجب شده است و این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنشگری، تولید و توزیع پیام از انحصار بخش های رسمی و سنتی خارج و نقش  آنها  کم رنگ شود.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با بیان اینکه پدیده‌ی ارتباط جمعی شخصی باعث این شد مصرف رسانه‌ای، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت: یک موقعی، مثلاً کُنش‌گران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچ‌کسی جرأت نمی‌کرد  همانند موضوعات  امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ ولی الان هر فردی از هر جای دنیا از جمله  سلبریتی ها با سواد مختصر دینی و سیاسی، در مورد حساس‌ترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بین‌المللی مداخله و نسخه تجویز کنند.

نصراللهی تصریح کرد: باید بپذیریم که پدیده ارتباط جمعی شخصی، کُنش‌گری به‌ویژه کُنش‌گری مذهبی را، از حوزه تخصصی علما  و روحانیون خارج کرده است و هر کسی هم به خود اجازه می دهد و هم این امکان را دارد هر پیامی را، در هر زمانی، در هر مکانی و با هر ابزاری تولید ومنتشر کند و این می تواند در کنار فرصت هایی که ایجاد کرده است، در صورت غفلت یا توجه ناکافی حوزه ها و دانشگاهها، برای مردم بویژه جوانان تهدید جدی باشد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه  با اشاره به ظرفیت کم نظیر منبر و مسجد  گفت؛ در کنار استفاد ظرفیت این رسانه های بومی و سنتی به اندازه وزنی که دارند، باید با توجه به تحولات جدید تکنولوژی های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی  و تغییر درذایقه و نوع و میزان مصرف رسانه ای مردم، از شبکه های اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام هراسی  استفاده حداکثری کرد؛ هرگونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانه ای  کمک به دشمن است.

نصراللهی افزود  هیچ چیزی نمی تواند  جایگزین منبر و مسجد و حسینیه، اما نباید از ظرفیت‌های و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه   همچنین با اشاره تغییرات در  انتظارات مخاطبان گفت: تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع. کاهش وفاداری، فراهم بودن  امکان مقایسه بین پیام های مختلف، مرگ مخاطبان یک طرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت، بالارفتن  سواد رسانه‌ای‌، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنشگران بویژه کنشگران مذهبی و روحانیان را گریز ناپذیر کرده است.

وی همچنین افزود: توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب بسیار مهم است. هرگونه کُندی و تأخیر، هم در شناخت و هم در تنظیم و هم در تطبیق با شرایط جدید برای کُنش‌گران مختلف، بسیار گران تمام می‌شود و غیرقابل جبران است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه  همچنین با هشدار در مورد طرح موسوم به صیانت در مجلس گفت  هیچ کسی مخالف قانون گذاری و حکمرانی در فضای ول مجازی نیست اما  نباید  با اقدامات نسجیده و غیرقابل  اجرا، منافع ملی و نظام را با چالش مواجهه کرد.

ارسال نظرات