۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۷۰۴۱۴۰

از مصوبه های امروز مجلس در رابطه با آموزش و پرورش

از مصوبه های امروز مجلس در رابطه با آموزش و پرورش
نمایندگان مجلس وزارت آموزش و پرورش را موظف کردند درآمد حاصل از فروش اموال غیرمنقول مازادش را پس از واریز به حساب درآمد عمومی خزانه داری کل کشور، برای توسعه و تکمیل مدارس در مناطق محروم با اولویت مدارس خیرساز در همان استان و شهرستان هزینه کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بر اساس مصوبه دیگر مجلس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهریه‌بگیر مجاز نیستند به دلیل پرداخت نشدن هزینه شهریه از ثبت نام، از شرکت در امتحانات و یا ارائه مدرک تحصیلی به دانشجویان شاهد خودداری کنند. علاوه بر دانشجویان شاهد، جانباران ۲۵ درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندانشان هم مدنظر این بخش از لایحه بودجه هستند.

نمایندگان اجازه دادند دستگاه‌های اجرایی تا ۲ درصد از بودجه هزینه‌ایشان را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی مانند موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی (سازمان امور اراضی) برای تهیه نقشه، اطلاعات توصیفی و مکانی اراضی کشاورزی، در صورت درخواست کشاورزان متقاضی صدور سند مالکیت، به ازای هر هکتار مبلغ ۵۰ هزار تومان از متقاضی دریافت کند. همچنین معادل ۱۰۰ درصد تا سقف ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار داده شد تا با استفاده از ظرفیت‌­های بخش غیر دولتی، نقشه­‌ها و اسناد مالکیت حدنگاری اراضی کشاورزی تهیه و صادر کند.

سازمان ثبت و اسناد املاک کشور موظف است همزمان با صدور اسناد تک برگ، اطلاعات مکان‌محور این اسناد به شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را تهیه کند.

دولت مکف شد جریمه‌های دریافتی مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی را تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به خزانه‌داری واریز کند و بر اساس قانون بودجه، برای هزینه راه‌­اندازی و ارتقای سامانه‌های مربوط به تنظیم بازار، بازرسی و نظارت بر بازار و وزارت صمت و انجام مأموریت‌های محوله، تأمین کسری هزینه مربوط به بازرسی و نظارت بر تأمین، توزیع و بازار کلیه اقلام، مشمول طرح‌های نظارتی به وزارت دادگستری (سازمان تعزیرات حکومتی) پرداخت کند.

نمایندگان مجلس موافقت کردند برای تأمین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر جرائم غیرعمد ناشی از تصادف، با اولویت زنان معسر و مواردی که پرداخت خسارت بر عهده بیت‌المال یا دولت است (با اولویت خسارت ناشی از تصادف)، وزیر دادگستری مجاز باشد با تصویب هیئت نظارت صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، حداکثر تا ۳۵۰ میلیارد تومان به این گروه‌ها اختصاص دهد.

صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مکلف شد دیه زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد را که به دلیل هرگونه محدودیت سقف تعهدات شرکت‌های بیمه و صندوق مذکور در زندان به‌سر می‌برند و قبل از لازم‌الاجراء شدن قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، زندانی شده‌اند، تأمین کند تا پس از معرفی ستاد دیه کشور به‌صورت بلاعوض نسبت به آزادی آن‌ها اقدام شود.

برای پرداخت خسارت به افرادی که جبران خسارت آن‌ها بر عهده بیت‌المال یا دولت است، خزانه‌داری کل کشور مکلف شد ۱۰ ­درصد از منابع درآمدی جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی، خدمات قضائی وصولی قوه قضائیه، هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی تعزیرات حکومتی، تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان را به خزانه‌داری واریز کند.  

شرایط پرداخت دیه جان باختگان عبور غیرمجاز از مرز و محیط پادگان 

وزارت دادگستری مکلف شد دیه مستحقان دریافت دیه شامل مقتولان و مجروحان ناشی از عبور غیرمجاز از مرز که یگان‌های ارتش، سپاه و مرزبانی و گشت‌ها، تور‌های امنیتی و بازرسی بسیج و فرماندهی انتظامی آن‌ها را مورد اصابت گلوله قرار دادند، همچنین سربازان وظیفه‌ای که در محیط پادگان در اثر حوادث مختلف کشته یا مجروح می‌شوند، با معـرفی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پرداخت کند.

شورای نگهبان باید مصوبات مجلس را تأیید کند تا به قانون تبدیل شود.

ارسال نظرات