۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۷۰۴۲۰۸

سخنگوی قوه قضاییه از عملکرده دستگاه قضا می گویید

سخنگوی قوه قضاییه از عملکرده دستگاه قضا می گویید
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون ۳۲ هزار زندانی در مرخصی به سر می‌برند، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار و ۲۴۰ زندانی مشمول عفو و تخفیف مجازات شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ذبیح‌الله خداییان در آخرین نشست خبری دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۰ ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه اظهارداشت: از مجموع ۱۲ هزار و ۲۴۰ نفر که در سال جاری مشمول عفو و تخفیف مجازات شدند، هفت هزار و ۷۸۳ زندانی مشمول تخفیف و چهار هزار و ۴۰۵ زندانی آزاد شدند.

وی ادامه داد: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و عید مبعث نیز ۲ هزار و۲۷۷ زندانی آزاد شدند.

خداییان اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به نوروز و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های قانونی تعداد بیشتری از زندانیان مشمول عفو و سایر ارفاقات قانونی خواهند شد.

سخنگوی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت میلاد مسعود امام حسین علیه السلام افزود: این روز مبارک به نام روز پاسدار نامگذاری شده و پاسداران در طول دوران پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به خوبی ثابت کردند که مرد میدان هستند و همواره در صحنه بوده و هستند.

وی یادآور شد: نهاد مقدس سپاه پاسداران در زمانی پا به عرصه گذاشت که کشور دچار شرارت بود، اما با جانفشانی این عزیزان طولی نکشید که طومار گروهک‌های تروریستی در هم پیچیده شد همچنین در دوران دفاع مقدس، جنگ نرم و مقاومت و در عرصه‌های مختلف سازندگی و نوآوری در عرصه‌های علمی همواره افتخار آفریدند.

وی با اشاره به میلاد مسعود حضرت ابوالفضل العباس و گرامیداشت جانبازان گفت: جانبازان مصداق واقعی ایثار و شهدای زنده‌ای هستند که در عمل ثابت کردند شاگردان مکتب امام حسین علیه السلام هستند.

خداییان با اشاره به بازدیدی که روز گذشته از مرکز توانبخشی جانبازان قطع نخاعی داشت، افزود: این عزیزان با وجود همه مشکلات کنونی، دغدغه حمایت از ارزش‌ها، نظام مقدس جمهوری اسلامی و اجرای منویات مقام معظم رهبری را دارند و تاکید کردند نگذارید مفسدان مردم را نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدبین کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این عزیزان دچار کمبود‌هایی بودند و از مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌خواهیم بیش از پیش به جانبازان و رفع مشکلات آن‌ها اقدام کنند.

خداییان با اشاره به هفته منابع طبیعی اظهارداشت: محیط زیست و حیات وحش ثروت بزرگ بین نسلی است و باید در نگهداری و حفظ این میراث طبیعی اهتمام ورزید.

وی با اشاره به شهادت جمعی از نمازگزاران پاکستان و تسلیت به مسلمانان جهان گفت:در این حادثه ۵۰ نفر شهید و صد‌ها نفر کشته شدند، اما برخورد دوگانه جهان غرب با موضوع تروریسم و کشتن انسان‌های بی گناه حاکی از این است که دم از حقوق بشر زدن جنبه سیاسی دارد و از نظر آن‌ها همه انسان‌ها از حقوق برابر برخوردار نیستند.

آخرین وضعیت مرخصی، عفو و تخفیف مجازات زندانیان

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت مرخصی، عفو و تخفیف مجازات زندانیان با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه و تشکیل کمیته عفو با همکاری دادستانی و سازمان زندان‌ها گفت: به موجب قوانین و مقررات در ایام مختلف به ویژه اعیاد پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجازات زندانیان داده می‌شود و معمولا مقام معظم رهبری بعد از انجام بررسی‌ها دستور عفو تعدادی از زندانیان را صادر می‌کنند.

خداییان بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲ هزار و ۲۴۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته اند که از این تعداد حدود ۷ هزار ۷۳۴ نفر از تخفیف مجازات و ۴ هزار و ۴۰۵ نفر مشمول عفو قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند.

وی ادامه داد: در ۲۲ بهمن و عید مبعث حدود ۲ هزار و ۲۷۷ نفر از محکومان مشمول عفو واقع شدند که حدود یک هزار و ۶۲۳ نفر شمول تخفیف و بقیه از زندان آزاد شدند. در حال حاضر حدود ۳۲ هزار زندانی در مرخصی به سر می‌برند و در این ایام که به اعیاد نزدیک می‌شویم تعداد بیشتری از زندانیان مشمول اعطای مرخصی و سایر نهاد‌های ارفاقی قرار می‌گیرند.

متهمان پرونده گروهک‌های تروریستی الاحوازیه و تندر به خانواده‌های خود و وکیل دسترسی دارند


وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی الاحوازیه و تندر گفت: پرونده سرکرده‌های این دو گروهک تروریستی در جریان رسیدگی است و هنوز به اتمام نرسیده است.

خداییان با بیان اینکه رسیدگی‌ها بصورت علنی برگزار می‌شود گفت: علی رغم اینکه این دو گروهک مرتکب جرایم تروریستی متعددی شده اند و افراد زیادی را به شهادت رسانده اند، اما مردم شریف ایران می‌بینند که در رسیدگی به این پرونده‌ها کلیه قوانین و مقررات از جنبه بین المللی و قوانین داخلی رعایت می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد‌: متهمان این پرونده به خانواده‌های خود و وکیل دسترسی دارند و پرونده آن‌ها به صورت علنی رسیدگی می‌شود.

وی ضمن اشاره به پرونده‌های مشابهی که در سایر کشور‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته اند گفت: در برخی از کشور‌های خارجی متهمان دو سال و بصورت انفرادی در بازداشت موقت هستند در حالی که تمامی قوانین و مقررات مربوطه درباره این پرونده‌ها در کشور ما رعایت می‌شود.

ارسال نظرات