۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۷۰۴۲۹۵
اسماعیلی:

به‌زودی شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه صنایع خلاق فرهنگی وارد می‌شوند

به‌زودی شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه صنایع خلاق فرهنگی وارد می‌شوند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه فراهم کردن شرایط ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه صنایع خلاق فرهنگی است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه هفتمین جایزه ملی فیروزه که ظهر امروز در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و خرسندی از حضور در جایزه ملی فیروزه اظهار داشت: یکی از شعارهای اصلی حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی سیزدهم، توجه به صنایع خلاق فرهنگی و اقتصاد فرهنگی است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از مجموع ۳۷ سرفصلی که جزو برنامه‌های تحولی دولت مردمی است، یک سر فصل به بخش فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی اختصاص یافته است، بیان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره تدوین برنامه‌های این وزارتخانه و سند تحول دولت سیزدهم، پنج سرفصل را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داد که یکی از سرفصل‌های مهم آن، توجه به حوزه اقتصاد فرهنگی است.

وی افزود: وقتی بحث اقتصاد فرهنگی فعلی در کشور را مورد ارزیابی و دقت قرار می‌دهیم، شاهد مفهوم عمیقی هستیم که باید بیشتر از هر زمانی مورد بررسی و توجه قرار گیرد؛ چرا که شکل‌گیری مجموعه و زنجیره‌ای از نمادهای فرهنگی در کنار هم نهایتاً منجر به شکل‌گیری اقتصاد فرهنگی می‌شود و مهم‌تر از حوزه اقتصادی و فرهنگی این زنجیره، موضوع اثرگذاری فرهنگی بر ذهن کودکان و نوجوانان کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازار محصولات فرهنگی کشور با نگاه بنیادین ایرانی اسلامی فاصله زیادی دارد، افزود: امروز در ایران طبق پیمایش‌های انجام شده وضعیت عروسک‌ها، نمادها و اسطوره‌های مورد استفاده کودکان و نوجوانان به شدت نگران‌کننده و مغایر با فرهنگی ایرانی اسلامی کشور ماست.

اسماعیلی افزود: یکی از کارهای مهمی که در جشنواره فیروزه به دنبال آن هستیم، حل مسأله سبک نمادهای کودکان و اسباب بازی‌های مورد استفاده آن‌هاست که این تغییر، کار سختی است، اما موفقیت‌های اخیر در حوزه نوشت‌افزار اتفاقات مثبتی رقم زده که نشان می‌دهد امکان تکرار آن در سایر حوزه‌های فرهنگی من‌جمله عروسک و اسباب بازی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: من به شخصه امیدوارم این کار مهم در مجموعه فرهنگی دولت به دقت دنبال شده و حوزه اقتصاد فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در بحث صنایع خلاق فرهنگی، مجموعه‌های فعالی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرده‌ایم که با راه‌اندازی دبیرخانه ویژه اقتصاد فرهنگی در مجامع معاونت فرهنگی وزارتخانه، معاونت توسعه منابع وزارتخانه و صندوق اعتباری هنر در راستای تحقق هر چه بیشتر این هدف، برنامه‌ریزی و حرکت می‌کنند.

وی افزود: در امتداد این اقدام، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی ایران در سایر کشورها نیز یکی یکی از مأموریت‌های اصلی خود را لزوم موفقیت در اقتصاد فرهنگی قرار داده‌اند و این زنجیره کامل‌تر شده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در خارج از وزارتخانه نیز ۲۰ مورد از خانه‌های طرح و ایده‌ افتتاح شده که از جمله فعالیت‌های آن، تمرکز بر حمایت از فعالان حوزه اقتصاد فرهنگی است، بیان داشت: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه، فراهم کردن شرایط ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه صنایع خلاق فرهنگی است تا با استفاده از ظرفیت و توان این شرکت‌ها بتوانیم به تحقق این امر کمک کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد نمایشگاه‌های ایده و طرح‌های خلاقانه است، عنوان کرد: این کارگروه در دهه مبارک فجر، نمایشگاهی در حوزه عروسک و هدایای فرهنگی شکل داد که یکی از نتایج مثبت آن، مجموعه‌ای از ایده و طرح‌های تحولی مهم را رقم زد. 

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات