۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۰۴۳۱۱
معرفی کتاب؛

زندگانی علی بن الحسین

زندگانی علی بن الحسین
زندگانی علی بن الحسین (ع) کتابی به زبان فارسی نوشته سید جعفر شهیدی است که به همت انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 240 صفحه چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، زندگانی علی بن الحسین(علیهماالسلام) کتابی به زبان فارسی نوشته سید جعفر شهیدی است که به همت انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 240 صفحه چاپ و منتشر شده است.

 نویسنده در این اثر، با تکیه بر منابع و مستندات، اثری جدید پدید آورده و سعی کرده به نقد و تحلیل برخی وقایع در زندگانی امام بپردازد.

نویسنده در مقدمه‌ی کتاب آورده است: چیزی ننوشته‌ام که درک واقعیت آن برای مردم روزگار ما آسان نباشد، و از سوی دیگر نتیجۀ عملی بر آن مترتب نگردد. از میان همۀ نوشته‌ها آن را گزیده‌ام که تاریخ درست یا نزدیک به درست ضبط کرده است... در این کتاب کوشیده‌ام با نشان دادن آنچه در سندها است سیمایی از ظاهر این امام بزرگوار نشان ده، چرا که درک مقام او از روی حقیقت و واقع، در توانایی من نیست.

مؤلف با یادآوری این نکته در مقدمه که در قدیم عنوان «زین العابدین بیمار» برای امام چهارم عَلَم بود و زدودن این تصویر برای کودکان مکتب رفته‌ای مانند من دشوار می‌نماید، با تکیه بر منابع و مستندات علمی تلاش دارد بر ذهنیت‌های گذشته خویش غلبه کند و تصویری درست از زندگی آن امام نشان دهد.[۱]

این رویکرد، مؤلف را بر آن داشته که به بررسی برخی مشهورات پرداخته و با تتبع فراوان و تحلیلی بر گزاره‌های تاریخی و حدیثی، به نقد آن‌ها بنشیند و اثری نو پدید آورد. مثلاً در موضوع تولد امام سجاد(ع) و زمان آن، مادر آن حضرت و داستان شهربانو و قصیده فرزدق درباره آن حضرت، یافته‌ها و نظرات جدیدی را بیان کرده است.

شهیدی تلاش کرده در این کتاب زوایای مختلفی از زندگی امام سجاد(ع) ارائه دهد که در کتب مشابه کمتر به آن توجه شده است.

وی از منابع تاریخی زیادی بهره جسته و در پاورقی به آن‌ها اشاره کرده است.

ارسال نظرات