۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۷۰۴۴۰۴
معاون پژوهش حوزه های علمیه تأکید کرد؛

لزوم کسب مهارت های عمومی پژوهش از همان دوران ابتدایی تحصیل در حوزه

لزوم کسب مهارت های عمومی پژوهش از همان دوران ابتدایی تحصیل در حوزه
قم ـ حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: مطالعه، استفاده از ابزار، تحقیق و نگارش مقاله کوتاه از مهارت هایی است که برای طلاب سطح یک حوزه های علمیه مدنظر قرار دارد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی؛ معاون پژوهش حوزه های علمیه صبح امروز در اولین اجلاسیه «تجلیل از کانون‌های علمی واحدهای آموزشی کشور» که از طرف معاونت پژوهش حوزه و در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در بحث پژوهش در مدارس و واحدهای آموزشی خداوند را شاکریم که ان شاء الله دغدغه قرار گرفتن پژوهش در کنار آموزش برای تربیت طلبه محقق حاصل شود.

وی افزود: یکی از ویژگی های بارز عالمان دین ما در کنار ربانی بودن و حرکت به سوی سعادت، محقق بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: سنت تحقیق و پژوهش که از دیرباز در حوزه های علمیه جاری بوده است در گذر زمان و بویژه در عصر حاضر با آمدن تکنولوژی ها و ابزارهای مختلف دچار تحولاتی شده است.

وی نگاه به آسیب های مسیر پژوهش در حوزه به طور صرف را عاملی در بی انگیزگی طلاب و مسئولین ذیربط دانست و گفت: باید به این نکته توجه شود که در دهه های اخیر و بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد شگرفی در مراکز پژوهشی، نشریات تحقیقی و تشکیل کانون های علمی حوزوی را شاهد بوده ایم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: جمع کثیری که در این اجلاسیه حاضرند شاهدی بر بلوغ فکری حوزه های علمیه در زمینه اهتمام به پژوهش و تولید فکر است.

وی با اشاره به مبارک بودن امر پژوهش در فضای حوزه افزود: باید از هزاران نفری که در این مسیر و در سطوح مختلف برای فرهنگ سازی پژوهش تلاش می کنند تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: در مسیر رشد و تعالی تحصیلی طلاب توازن در کسب مهارت ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ کانون های علمی می توانند از عوامل انگیزه بخش برای طلاب و عامل ایجاد همین توازن در زمینه تحقیق و پژوهش باشند.

وی گفت: ایجاد دغدغه و واداشتن ذهن طلبه به پرداختن به مسئله علمی از نکات کلیدی در مسیر محقق کردن اوست؛ لازم است اتصال بین سؤالات ذهنی طلبه با تحقیق و دنباله گیری پاسخ به آن ها می تواند انگیزه های تحصیلی او را روزافزون به رشد برساند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار کرد: پژوهش ابزار و مهارتی است که ما می توانیم به وسیله آن و با کمک اصول نگارشی برای اقشار مختلف جامعه ایجاد تفکر کنیم.

وی با تأکید بر لزوم کسب مهارت های عمومی پژوهشی در سطح یک تحصیلی طلاب عنوان داشت: مهارت های عمومی همچون مطالعه، استفاده از ابزار، تحقیق و نگارش مقاله کوتاه از مهارت هایی است که برای طلاب سطح یک حوزه های علمیه مدنظر قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: از همین جا تجربه‌نگاری در راه های افزایش انگیزه پژوهشی طلاب را از اعضای کانون های علمی و مسئولین ذیربط درخواست می داریم.

وی ادامه داد: مجموعه معاونت حوزه این آمادگی را دارند هر هفته در یک مدرسه علمیه حضور پیدا کرده و به امور کانون های علمی و امور پژوهشی مدارس رسیدگی نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه طراحی نرم افزار ویژه ارزیابی عملکرد معاونت های پژوهشی مدارس علمیه را از طرح های در دست اقدام این معاونت برشمرد و خاطرنشان کرد: این نرم افزار سبب تسهیل در ارتباط ستاد حوزه با معاونان محترم پژوهش مدارس علمیه و کانون های علمی خواهد بود.

گفتنی است، در پایان این مراسم از دبیران کانون ها و مدارس منتخبی که در تشکیل و فعالیت کانون های علمی مراکز آموزشی حوزه اقدامات فاخری انجام داده اند، تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظرات