۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۰۴۴۲۰

جهادی‌ها ۱/۵ میلیون اصله درخت مثمر در خانه نیازمندان می‌کارند

جهادی‌ها ۱/۵ میلیون اصله درخت مثمر در خانه نیازمندان می‌کارند
۵۱۰ گروه جهادی از ۳۱ استان کشور دست به دست هم دادند تا با پویش «درخت‌یاری» یک تیر و دو نشان بزنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده‌است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز درختکاری» است. همزمان با این روز و این ایام، افراد و نهادهای مختلف اقدام به کاشت درخت می‌کنند. سرنوشت این درختان معلوم نیست؛ چون برای رشد و نمو این گیاه، رسیدگی و لااقل آبیاری لازم است. کاشت این درختان با یک برنامه‌ریزی خوب و درست و فکر دقیق برای نحوه نگهداری آنان می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

یک تیر و دونشان جهادی‌ها با کاشت درخت!

گروه‌های جهادی سال قبل، پویش «درخت‌یاری» را راه‌اندازی کردند تا با کاشت درخت در این ایام یک تیر و دو نشان بزنند. گروه‌های جهادی مختلفی در سراسر کشور سال قبل پای‌کار آمدند تا درخت برای نیازمندان بکارند و جای ارائه سبد کالا و مُسکن‌های مقطعی، برای آنان راه درآمد دائمی ایجاد کنند. محمد امیر بزرگیان، مسئول گروه جهادی راه‌کربلا در این‌باره می‌گوید: «سال گذشته در این طرح ۸۵۰ هزار نهال درخت مثمر در خانه نیازمندان کاشتیم. امسال که برای بررسی و نظارت از این اقدام می‌رفتیم، علی‌رغم آن که تصور می‌کردیم تعداد بسیار زیادی از این نهال‌ها خشک شده باشد، اما مشاهده کردیم درصد بسیار پایینی دچار این مشکل شده باشد و مردم با عشق و علاقه خاصی از این نهال‌ها نگهداری کرده بودند و حتی در برخی مناطق کشور به بار هم رسیده بود.»

در خانه کدام نیازمندان درخت کاشته می‌شود؟

اما روش کار این جهادی‌ها چگونه است؟ این گروه‌های جهادی برای کاشت درخت در خانه‌های نیازمندان ۴ ملاک دارند؛ اول محرومیت و نیازمندی داشته باشند، دوم زمین برای  خود داشته باشند، حتی شده یک حیاط کوچک، سوم آب حداقلی برای آبیاری داشته باشند و در نهایت توان لازم برای نگهداری از این درخت را از نظر سنی و جسمانی داشته باشند. این فعال جهادی می‌گوید: «در کشور ما متاسفانه سال‌های قبل از روی بی‌اطلاعی و فقدان کارشناسی درختان مضری برای آب و خاک کاشته شده که نمونه آن کاشت درخت کاج است. در این طرح، درخت مثمر براساس کار کارشناسی صورت گرفته توسط معاونت باغات وزارت جهاد کشاورزی برای هر منطقه انتخاب می‌شود و توسط گروه‌های جهادی بومی نیز خانواده‌ها شناسایی می‌شوند و کار کاشت انجام می‌شود. ما حتی برای نگهداری این درختان نیز آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها می‌دهیم و کود و سم لازم را هم برای آنان فراهم می‌کنیم. در برخی از مناطق با ۲ـ۳ سال نگهداری درخت به ثمر می‌رسد و محل درآمدی برای خانواده می‌شود.»

خانواده‌ای که با درخت انگور به بی‌نیازی رسید

از تجربه سال قبل این گروه برای اجرای این طرح پرسیدم که بزرگیان در جواب می‌گوید: «سال‌های قبل برای یکی از خانواده‌های نیازمند در منطقه قلعه‌گنج در جنوب کرمان درخت انگور کاشتیم که به بار رسیده و او امسال تعریف می‌کرد، محصول رسیده‌اش را در جلوی خانه‌، کیلویی ۴۵ هزار تومان فروخته و توانسته درآمد خوبی برای خود و خانواده فراهم کند. این خانواده در مناسبت‌های مختلف برای گذران زندگی سبد کالا دریافت می‌کرد که در مراجعه جهادگران اعلام بی‌نیازی کرده بود و الحمدلله این یکی از ثمرات این طرح است. با این روش به جای ارائه سبد کالا که مقطعی بود راهی برای کسب درآمد این خانواده‌ها فراهم می‌شود تا دیگر دستشان جلوی دیگری دراز نباشد.»

با ۵۰۰ هزار تومان برای هر خانواده ۱۰ درخت می‌کاریم​

گروه‌های جهادی برای محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار کشور، گاهی بسته معیشتی را به خانوارها می‌دهند که اثر آن در معیشت خانوار در نهایت سه هفته است، اما با پویش درخت‌یاری مشکل آن‌ها اساسی برطرف می‌شود. بزرگیان می‌گوید: «در این پویش با ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰ نهال را برای محرومان می‌کاریم که حتی برای نسل‌های بعدی‌شان هم ثمر داشته باشد. برای مثال در استان خوزستان همه مردم براساس سبک زندگی خانه‌هایشان حیاط‌دار است و یا در جنوب کرمان که فضاهای کاشت زیادی در اختیار مردم است، می‌توانند از طریق کاشت و نگهداری درختان مثمر، عایدی خوبی داشته باشند؛ ‌حتی کاشت دو درخت انبه که ۵۰۰ کیلو انبه می‌دهد. در استانی مثل سیستان و بلوچستان خانواده محروم با کاشت درخت مثمر بومی منطقه مثل انبه هم معاشش را تامین می‌کند و هم می‌تواند محصولات درخت کاشته شده را در محل زندگی‌اش بفروشد.»

ثمره خوب هم‌افزایی و همکاری گروه‌های جهادی برای ۳ هزار خانواده

این کار صورت گرفته نماد یک کار جمعی و گروهی خوب است. در این طرح گروه‌های جهادی به جای آن که تک به تک وارد کار شوند و اقدام کنند، دست به دست هم دادند تا مشکلات را در سطح بزرگ‌تری برطرف کنند. این فعال جهادی می‌گوید: «در این طرح، ۵۱۰ گروه جهادی از ۳۱ استان کشور مشارکت دارند و دست به دست هم دادند تا با این مدل کار، مشکلات خانواده‌های نیازمند را اصولی‌تر برطرف کنند. امسال ۳۰۰۰ خانواده محروم برای همراهی در این پویش شناسایی شده‌اند؛ در حالی‌که سال گذشته ۲۰۰۰ خانواده زیرپوشش این طرح قرار گفته بودند. بسیاری از گروه‌های جهادی بومی روستاهای مختلف کشور هستند که شناخت بسیار خوبی از وضعیت منطقه هم دارند. تمام هزینه‌های ما از طریق کمک‌های مردم تأمین شده و نهادهایی مانند بنیاد علوی و شهرداری تهران نیز در زمینه خدماتی ما را کمک‌رسانی کردند. شهرداری تهران در سطح شهر ۷۰ بیلبورد شهری را به اطلاع‌رسانی این اقدام ما اختصاص داده است.»

۱/۵ میلیون درخت مثمر برای نیازمندان خواهیم کاشت

مردم خیر و همچنین خانواده‌های نیازمند استقبال بسیاری خوبی از این طرح داشتند. بزرگیان می‌گوید: «برای کاشت درختان نیز طبق زمان‌بندی کارشناسی شده هر منطقه اقدام می‌کنیم. برای کاشت درخت از ابتدای اسفند در جنوب کشور می‌توان کاشت و به مرور به مناطق شمالی کشور می‌توان رفت و تا اواسط اردیبهشت می‌توان در مناطقی مانند آذربایجان شرقی و اردبیل درخت کاشت. در مجموع در این بازه زمانی ۱/۵ میلیون درخت مثمر برای نیازمندان خواهیم کاشت.»

گروه‌های جهادی بدنه پرقدرت و بزرگی از توان اجتماعی در کشور هستند که حتی در روستاهای کوچ کشور هم شاهد حضور و فعالیت این گروه‌ها هستیم. این گروه‌ها از وضعیت مناطق مختلف دارای اطلاعات بسیار خوبی هستند که می‌توانند با هم‌افزایی با یکدیگر و کار تشکیلاتی و قرارگاهی این چنین، مشکلات بزرگتری را از کشور بردارند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات