۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۰۴۵۳۴
آیت الله اعرافی با انتقاد از سیاست های دوگانه غربی ها:

مجامع بین المللی جنایات تروریستی در کشورهای اسلامی را محکوم کنند

مجامع بین المللی جنایات تروریستی در کشورهای اسلامی را محکوم کنند
امام جمعه قم کشتار شیعیان افغانستان و پاکستان و عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل توسط ترکیه را محکوم و به سیاست های دوگانه نظام بین الملل اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به تکریم و رعایت حقوق افراد گفت: قاعده احترام، تواضع و رعایت حقوق افراد یک قاعده عام بین مسلمانان است و در مواردی که بیش از بیست مورد است در روایات ما تاکید شده است.

وی احسان را مبنای وجوب شکر منعم برشمرد و اظهار کرد: عقل چنین می گوید اگر کسی به شما نعمتی داد، باید او را احترام و تکریم کرد، این قصه در خدا و انبیاء و اولیاء در اوج است؛ اسلام می خواهد جامعه ایمانی یک شبکه منسجم چه در سطح خانواده و چه جامعه باشد و لذا خداوند تکلیف می گذارد.

امام جمعه قم با اشاره به حوادث جمهوری آذربایجان تصریح کرد: ما معتقد به روابط دوستانه میان ملت ایران و آذربایجان هستیم، این دو ملت پاره های تن اسلام هستند و یک امت را تشکیل می دهند، روابط دولت ها و این احترام متقابل مورد تاکید ما است.

آیت الله اعرافی افزود: ایران آنگاه که سرزمین جمهوری آذربایجان اشغال شد در کنار برادران و خواهران عزیزمان بود و از آن ها حمایت کرد و امروز هم در کنار آن ها هستیم، وزارت خارجه تقویت ارتباطات را دنبال می کند، همۀ اینها را قبول داریم اما دوستانه و ناصحانه و به نام ملت ایران، قم و حوزه یک تذکر به دولت جمهوری آذربایجان می دهیم که به نفع خودشان است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان ایکه جمعی از علما و طلاب گرانقدر که سرمایه های علم و فرهنگ جمهوری آذربایجان هستند در زندان ها به سر می برند،  ادامه داد: دوست عزیز ما سردار حاج حسن علی از علماء برجسته آذربایجان در زندان است، ما به دولت آذربایجان می گوییم این شایسته نیست، علما در آزادی سرزمین های شما جانفشانی کردند، انتظار حوزه علمیه از شما آزادی آنان است.

امام جمعه قم افزود: از دولت آذربایجان احترام به علما را خواهانیم، روابط خود را با اسرائیل قطع کنید، این یک انتظار اسلامی و دینی است، شما یک کشور اسلامی و شیعی هستید.

وی با اشاره به آزادی شیخ زکزاکی توسط دولت نیجریه گفت: گرچه آزادی شیخ زکزاکی هنوز کامل انجام نشده است اما کار درستی از طرف دولت نیجریه بود.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به کشتار شیعیان در افغانستان و پاکستان خاطرنشان کرد: این حمله ناجوانمردانه دل همۀ شیعیان را به درد آورده است، از دولت پاکستان می خواهیم که ریشه های فساد را بخشکانند، جلوی افراط گری ها و ظلم و تجاوز به عزیزان ما در مساجد را بگیرند، از وزارت خارجه می خواهیم که به جد این مسأله را دنبال کند.

آیت الله اعرافی استقبال دولت ترکیه از رئیس رژیم غاصب و صهیونیستی اسرائیل را محکوم کرد و ابراز داشت: حاکمان کشورهای اسلامی و عربی و حاکمان ترکیه باید بدانند سیاست عادی سازی روابط با دشمن اصلی عالم اسلام اسرائیل یک سیاستی است که امت اسلام آن را نمی پذیرد، کار خطای شما باید جبران شود.

وی سیاست عادی سازی را برخلاف مصالح امت اسلام دانست و اظهار کرد: روابط با اسرائیل باید قطع شود، دشمن اسلام نباید رسمیت پیدا کند و انتظار می رود همۀ امت اسلام و دولت اسلامی این سیاست را رعایت کنند و در برابر اسرائیل جهاد و مقاومت کنند.

امام جمعه قم با اشاره به حوادث اوکراین و سیاست های دوگانه نظام بین الملل خاطرنشان کرد: ما اسارت و زجر و حمله و آوارگی را برای هیچ کس نمی پسندیم اما حرفمان این است که چرا یمن، عراق و افغانستان و فلسطین را نمی بینید.

مدیر حوزه های علمیه افزود: هرکجا با منافع شما ارتباط دارد دلسوزی می کنید اما جایی که بگونه ای دیگر است نه تنها دلسوزی نمی کنید بلکه خودتان کشتار می کنید، منطق اسلام و جمهوری اسلامی همراه با مظلوم است اما سخن ما این است که همۀ مظلومان عالم را ببینید.

وی با اشاره به مسائل بودجه کشور تصریح کرد: بودجه کشور را به سمت تحول ساختاری، رهایی از خام فروشی، رونق تولید و توسعه فقر زدایی و مهار تورم ببرید، مردم ما در سختی هستند.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس خبرگان با سخنان راهگشای مقام معظم رهبری خاتمه پذیرفت و تاکید موکد ایشان بر استحکام و اقتدار ایران و نظام اسلامی و توسعه جهاد تبیین توسط مردم و جامعه نخبگان باید مورد عنایت همه ما قرار بگیرد.

ارسال نظرات