۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۷۰۴۵۴۶

وقفه در مذاکرات باعث حل مسائل باقی مانده میشود

وقفه در مذاکرات باعث حل مسائل باقی مانده میشود
سخنگوی وزارت خارجه گفت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آقای سعید خطیب‌زاده در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دستیابی به موفقیت در گفت‌وگو‌ها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعتی پیش در توئیتر گفته بود متن نهایی توافق آماده و روی میز است، اما مذاکرات فعلا به دلیل عوامل خارجی نیازمند توقف است.

آقای امیرعبداللهیان شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود، برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست.

به گفته وزیر خارجه، موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد. طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور دیروز در توییتر از رفتار آمریکا در مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرده و نوشته آمریکا در مقابل پیشنهاد‌های اصولی ایران، پیشنهاد‌های غیرقابل قبولی را مطرح کرده و به بهانه‌های واهی، بر «توافق سریع» اصرار می‌کند.

آقای علی شمخانی گفته این رفتار آمریکا نشان می‌دهد «اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد؛ مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.»

چند روز پیش در ۱۶ اسفند، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: توافق زمانی انجام می‌شود که «واشنگتن هر چه زودتر پاسخ مناسبی در مذاکرات بدهد.»

ارسال نظرات