۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۰۴۶۱۲
دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حوزه خواهران در عرصه فضای مجازی ماموریت ویژه‌ای برای خود تعریف کند

حوزه خواهران در عرصه فضای مجازی ماموریت ویژه‌ای برای خود تعریف کند
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان گفت: حوزه های علمیه خواهران نسبت به ماموریت خود در عرصه فضای مجازی کوتاهی کرده و باید ماموریت ویژه در این باره برای خود تعریف کند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان، دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشاور فرهنگی مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور، در گفت و گویی در خصوص رسالت حوزه های علمیه خواهران و بیانیه گام دوم انقلاب داشته است که در ادامه می خوانید.

نسبت حوزه های علمیه خواهران با چهارمین محور بیانیه گام دوم انقلاب: «محور عدالت و مبارزه با فساد»

دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به محور چهارم بیانیه گام دور انقلاب اشاره کرد و یادآورشد: محور چهارم که از محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است، «محور عدالت و مبارزه با فساد» است. چالش بسیار جدی در جامعه ی امروز ما، بحث بی عدالتی و نابرابری های اجتماعی است که حضرت آقا تاکید داشتند که در گام اول انقلاب هم به آن جایگاهی که می خواستیم در این زمینه نرسیدیم. بی‌عدالتی و نابرابری‌ها شاید به عنوان یکی از مسائل اصلی جامعه امروز ایران است که این در ابعاد مختلف وجود دارد اعم از بی عدالتی ها و نابرابری هایی که در عرصه اقتصاد داریم تا عرصه های دیگری مثل حوزه‌های فرهنگی، منتها جلوه‌ی اصلی آن امروز به‌عنوان بحث اقتصادی خود را نشان داده است، یعنی بی‌عدالتی‌ها و نابرابری های اقتصادی.

حوزه‌های علمیه باید پرچمدار ورود به بحث های مطالبه‌گری در عرصه عدالت باشند

وی در ادامه تصریح کرد: در آموزه های دینی ما، رسالت اصلی انبیا بحث اقامه قسط بود که در آیه 25 سوره حدید "لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" بر آن تاکید شده است.یعنی با مشارکت خود مردم، اقامه قسط و عدالت اجتماعی صورت گیرد. بنابراین این رسالت، رسالتی است که خداوند از انبیا طلب کرد و از آنجا که علمای دین، وارثان انبیای الهی هستند، لذا حوزه‌های علمی باید پرچمدار ورود به بحث های مطالبه‌گری در عرصه عدالت باشند.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان به دو میدان در بحث محور چهارم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین میدان، "میدان تولید نظریه عدالت"است که بسیار مهم است. این نظریه، به کنشگران عرصه عدالت، بصیرت بخشی خواهد کرد تا خدای ناکرده یک زمانی رویکردهای عدالت طلبانه با برچسب زدن و توهین کردن و تهمت زدن و عدم فهم اولویت‌ها، خلط نشود.

وی تصریح کرد: دومین میدان، "میدان نظارت و مطالبه‌گری"است، که این هم جزو رسالت‌های طلاب است. همانطور که حضرت آقا از دانشجویان طلب می‌کنند که نظارت و مطالبه‌گری کنند، از حوزه‌های علمیه نیز این مطالبه را دارند، به طور ویژه حوزه‌های علمیه خواهران می توانند در مقالات مرتبط با بحث‌های عدالت اجتماعی ورود کنند و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف داشته باشند.

شبکه مویرگی از طلاب خواهر در سراسرکشور، در خدمت بصیرت بخشی و ممانعت از انحراف از مسیر انقلاب

مشاور فرهنگی مدیر حوزه های علمیه خواهران، با اشاره به فعالیت حوزه های علمیه خواهران در شهرهای مختلف، گفت: وجود شبکه مویرگی از طلاب و حوزه های علمیه خواهران در کل کشور فرصت مغتنمی است که می تواند در خدمت بصیرت بخشی و نظارت و جلوگیری از انحراف از مسیر مستقیم انقلاب اسلامی در کل کشور بکار گرفته شود و پرچمداری طلاب و اساتید در این عرصه می‌تواند مغتنم باشد. زیرا در این بستر، هم فهم علمی وجود دارد و هم میدان‌جهاد مهیاست و نیز مجاهدات در جهت ارتقای عدالت اجتماعی وجود دارد. البته اقدامات خوبی هم در حوزه ها انجام شده است. به عنوان مثال، طرح‌های فرهنگی در خصوص تاسیس مراکز نیکوکاری در مدارس علمیه خواهران در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که اقداماتی در جهت استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه در مقابله با فقر و بی عدالتی و نابرابری های اجتماعی آغاز شده است. اگر طلاب خواهر در اینگونه صحنه ها حضور نیابند، برخی جریان ها با اغراض دیگری می آیند و ممکن است با شعار عدالت طلبی، به دنبال آسیب زدن به اصل انقلاب باشند، بنابراین ورود طلاب خواهر در این فضا می تواند ورود مبارکی باشد.

نسبت حوزه های علمیه خواهران با پنجمین محور بیانیه گام دوم انقلاب: «محور استقلال و آزادی»

وی محور پنجم بیانیه گام دوم انقلاب را "محور استقلال و آزادی" عنوان کرد و افزود:این محور از بیانیه، به استقلال ملی به عنوان آزادی ملت از زورگویی قدرت های جهانی تاکید دارد. استقرار دولت جدید و موضعی که در تعامل عزت‌مندانه با دنیا دارند، فرصت مغتنمی است بویژه برای حوزه‌های علمیه خواهران که میدان خوبی در حال باز شدن است. این محور پنجم بیانیه که به استقلال و آزادی پرداخته و نیز محور ششم که شامل "عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن"است، این دو محور به نظر من برای حوزه های علمیه خواهران یک رسالت ویژه را در عرصه بین الملل تعریف می کند.

ظرفیت های حوزه های علمیه خواهران در عرصه بین الملل

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم بیان داشت: در عرصه بین الملل در بسیاری مواقع، دیپلماسی فرهنگی و علمی، مقدم بر دیپلماسی سیاسی است. حوزه های علمیه خواهران نقش بسیار مهمی می توانند در ارتقای ظرفیت دیپلماسی عمومی و فرهنگی و سیاسی کشور داشته باشند. چرا که زبان فرهنگ و علم برآمده از متن دین برای تشنگانی که در در اقصی نقاط جهان هستند، می تواند یک زبان بسیار موثر برای جذب آنان به پیام انقلاب اسلامی و افزایش توان جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل باشد. وجود رایزنان فرهنگی در بیش از ۸۰کشور دنیا فرصتی است که حوزه های علمیه خواهران باید برای خودش این رسالت را تعریف کند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم حوزه خواهران در بیانیه گام دوم انقلاب،  علاوه بر نقش آفرینی در سطح کشور، باید در عرصه بین الملل نیز برنامه داشته باشد و در راه اصلاح و توسعه تعاملات در این عرصه گام بردارند، چه بسا ما نیازمند تعریف یک جایگاه برای امور بین الملل  هستیم تا در این عرصه نیز فعالیت های خود را توسعه دهیم و ظرفیت‌ها را بتوانیم به هرحال در خدمت توسعه دیپلماسی علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی قرار بدهیم و این رسالت هم رسالت تاریخی حوزه‌های علمیه خواهران است که با یک رویکرد امت وار یا تمدن واره در سطح دنیا وارد شویم و زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را در سطح جهان مهیا کنیم.

تمدن مدرن، تمدنی زن مدار است

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، محور هفتم بیانیه گام دوم انقلاب را مربوط به "محور سبک زندگی" دانست و اظهار داشت: همانگونه که بیان شد، تمدن مدرن، تمدن زن مدار است و بر محوریت زن شکل می‌گیرد، در تمدن مدرن حتی زمانی که می خواهند در جوامع هدف خود، خانواده را منهدم کنند، مخاطب زنان را هدف خود قرار می دهند اینکه ابراز و سازوکارش چیست مهم است و باید بدانیم که ابزار آنها رسانه است.

لایه سبک زندگی خانواده هدف دشمن است

وی یادآور شد: بیش از اینکه لایه فرهنگی- به معنای لایه معرفتی و شناختی- در این نبرد و جنگ مورد هدف دشمن قرار گیرد، لایه سبک زندگی خانواده است که مورد هدف است، یعنی تمدن مدرن از طریق ابزار رسانه، به دنبال تحول در سبک زندگی است؛ زیرا سبک زندگی ذائقه است؛ وقتی سبک زندگی یک خانواده ایرانی و مسلمان در تمام لایه ها از جمله لایه تغذیه، لایه پوشش و ارتباطات اجتماعی تا لایه معماری و دکوراسیون منزل، تغییر کند، به هر حال همه این ها در الگوی رفتاری و بعد الگوی شناختی و معرفتی خانواده و بعد، در جامعه موثر است، در نتیجه غرب در حوزه سبک زندگی ملت ما برنامه دارد.

حوزه های علمیه خواهران می توانند برای سبک زندگی کل افراد جامعه؛ برنامه جدی تعریف کنند

دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان داشت: سبک‌های زندگی کنونی متاسفانه با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، فاصله دارد. اگر ما بتوانیم سبک زندگی خانواده ایرانی را مبتنی بر مبانی ایرانی اسلامی طراحی کنیم، خیلی از مشکلات رفع می شود و تاکید ویژه هم این است که معمار اصلی این سبک زندگی، بانوان هستند. آنان هستند که سبک تغذیه، پوشش، دکوراسیون و معماری منزل را در خانواده و بعد در سطح جامعه در اختیار دارند. بنابراین حوزه های علمیه خواهران با توجه به اینکه مخاطبان آن بانوان هستند، در این لایه می‌توانند تاثیر جدی بگذارند و برای سبک زندگی کل افراد جامعه، می توانند برنامه جدی تعریف کنند. اینکه مسئله جمعیت و فرزندآوری، مسئله اول کشور شده است، به دلیل سبک زندگی غلطی است که در خانواده های ما ترویج شده است. در این سبک زندگی، فرزند و حتی تشکیل خانواده جایی ندارد. آمار سن ازدواج بالا رفته و طلاق نیز بسیار زیاد شده است، اینها تبعات سبک زندگی است. سبک زندگی ای که ایجاد شده، بخشی از آن متاسفانه در فضایsecond life  یا فضای مجازی رقم می‌خورد، یعنی زندگی در فضای مجازی، برای خیلی ها، در اولویت قرار گرفته و جدی شده است. این حضوری که در سوشال مدیا (Social Media) و رسانه های اجتماعی دارند، اولویت اول زندگیشان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: آمارها نشان می‌دهد مخاطب جدی فضای اینستاگرام، زنان هستند، مصرف فرهنگی که از فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام صورت میگرد، از سوی خانواده هاست. این حضور در فضای مجازی، سبک زندگی بانوان را دگرگون کرده و به سمت انحطاط کشانده است، واقعا رسالت حوزه های علمیه خواهران در این عرصه چیست؟!

حوزه های علمیه خواهران نسبت به ماموریت خود در عرصه فضای مجازی کوتاهی کرده و باید ماموریت ویژه در این باره برای خود تعریف کند

مشاور فرهنگی مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه های علمیه خواهران نسبت به این ماموریت خود کوتاهی کرده است، یادآور شد: امیدواریم در گام دوم انقلاب، حوزه‌های علمیه خواهران در این مسئله‌ی خاص، یعنی حضور در فضای مجازی و داشتن برنامه برای کاربران زن، یک ماموریت ویژه برای خود تعریف کند. این عرصه ای است که حوزه خواهران ظرفیت زیادی برای کار دارد. بیش از ۱۰۰هزار طلبه خواهر در کل کشور داریم که هریک از آنان، اگر مهارت های لازم از جمله سواد رسانه‌ای را داشته باشند تا آسیب نبینند، می‌توانند فعالیت خوبی داشته باشند.

ارسال نظرات