۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۰۴۷۴۶
ادامه واکنش ها به اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی؛

جامعه مدنی عربستان؛ آل سعود بیگناهان را قتل عام کرد

جامعه مدنی عربستان؛ آل سعود بیگناهان را قتل عام کرد
بسیاری از مردم عربستان اعدام ۸۱ نفر از جمله ۴۱ شیعه را در جهت سرکوب مخالفان نظام آل سعود و مقابله با جنبش آزادی خواهی و دموکراسی را قتل عام بیگناهان یاد کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، وزارت کشور عربستان دیروز از اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر خبر داد که اتهام آن‌ها مواردی چون «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج و انجام فعالیت‌های تروریستی» ادعا شده است.

این بیانیه محکومان را به زیر نظر گرفتن و هدف قرار دادن تعدادی از مقامات، نیروهای امنیتی و مهاجران، مین گذاری، آدم ربایی، شکنجه، تجاوز جنسی، سرقت مسلحانه، قاچاق اسلحه، مهمات و بمب و انتقال آن‌ها به داخل کشور متهم کرد.

وزارت کشور عربستان ادعا کرد که این ۸۱ محکوم وابسته به گروه‌های تروریستی مانند القاعده، داعش و انصارالله یمن هستند.

پس از انتشار این خبر، کاربران عربستانی در شبکه توئیتر خشم خود از مقامات سعودی برای اعدام ۸۱ نفر شهروند عربستانی که بیشتر آن‌ها از شیعیان و هفت نفر آن‌ها یمنی و یک نفر سوری بودند را ابراز کردند و گفتند آنچه اتفاق افتاد قتل عام بیگناهانی است که محاکمه آن‌ها از کمترین شرایط عدالت برخوردار نبوده است.

در این پیوند، پایگاه خبری جنبش تغییر و آزادی عربستان با محکوم کردن این اقدام ال سعود نوشت: از زمان روی کار آمدن « محمد بن سلمان» در ژوئن ۲۰۱۷ به عنوان ولیعهد، او به مردان نظام خود چراغ سبز نشان داد تا کشتار و اعدام را سیاست دولت قرار دهند تا با معارضان و مخالفان سیاسی مقابله کنند.

بن سلمان در مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی «آتلانتیک» در اوایل ماه جاری، در پاسخ به سوالی در مورد استفاده مکرر عربستان از مجازات اعدام، مدعی شد که ما از شر همه آن‌ها به جز یک دسته خلاص شدیم و این دسته در قرآن ذکر شده است.

در همین حال کاربران عربستانی در شبکه‌های اجتماعی، تمکین قوه قضائیه و دادستان کل عربستان از خواسته‌های ولیعهد، برای خلاص شدن از شر مخالفان سیاسی وی و نسبت دادن اتهامات واهی به آن‌ها را محکوم کردند.

این فعالان با اشاره به احکام اعدام قبلی که توسط نظام بن سلمان، با همین شیوه جنایتکارانه و اتهام زدن به قربانیان مبنی بر وابستگی به گروه‌های تروریستی تاکید کردند که سیاست کشتار و ترور، شیوه روش ولیعهد برای از بین بردن بی‌گناهان چه به دلایل سیاسی یا اختلافات مذهبی است.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، نظام سعودی را به استفاده از مجازات اعدام علیه مخالفان سیاسی خود متهم می‌کنند، زیرا در سال‌های گذشته ده‌ها نفر از مخالفان را به اعدام محکوم کرده است.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در ژانویه گذشته در گزارشی تایید کرد که مقامات سعودی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۷ نفر را اعدام کردند که این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۷ نفر بوده است.

کاهش اعدام‌ها در عربستان در سال ۲۰۲۰ نتیجه سیاست‌های راهبردی برای کاهش اعدام‌ها نبود بلکه خواست شخصی «محمد بن سلمان» بود تا از این طریق چهره خود را که به دلیل نقض شدید حقوق بشر خدشه‌دار شده بود را ترمیم کند.

سازمان حقوق بشری هیومن رایتس در سپتامبر ۲۰۱۹ در گزارشی مجازات اعدام در عربستان علیه مخالفان را تایید کرد و افزود که مقامات سعودی از ابتدای سال جاری بیش از ۱۳۰ نفر از جمله ۶ نفر که در زمان دستگیری کودک بوده‌اند را اعدام کرده اند.

این سازمان حقوق بشری افزود که بیشتر اعدام شدگان مخالفان «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، منتقدان سیاست‌های او یا مدافعان حقوق بشر در عربستان بودند.

رادیو «بی‌بی سی» در مارس ۲۰۱۸ در بیانیه‌ای به نقل از «ایمیلی تورنبی» وزیر امور خارجه سایه تمگلیس گفت که اعدام‌ها در عربستان سعودی طی هشت ماه گذشته، یعنی از جولای ۲۰۱۷، پس از روی کار آمدن بن سلمان، افزایش یافته است.

در این پیوند، دکتر «عبدالله العوده» دبیر کل حزب «التجمع الوطنی» (همبستگی ملی) امروز ( یکشنبه ) بیانیه این حزب را در حساب کاربری خود در توئیتر بازنشر کرد که در آن اعدام‌های عربستان علیه مخالفان سیاسی به منظور ارعاب شهروندان انجام می‌شود تا شهروندان خواسته‌های مشروع خود از جمله تظاهرات و آزادی بیان را مطالبه نکنند.

وی افزود: احکام اعدام دیروز (شنبه) در عربستان شاهد سطح خونین بی‌سابقه‌ای در تاریخ شبه جزیره عربستان است.

«عبدالله عمر» یکی از اعضای حزب همبستگی ملی نیز، سیاسی شدن قوه قضائیه و دادستانی عربستان و تبعیت آن‌ها از هوای نفسانی «بن سلمان» برای از بین بردن مخالفان سیاسی را محکوم کرد و این سوال را مطرح کرد که چگونه می‌توان به دستگاه قضایی عربستان اعتماد کرد در حالی که محاکمه‌های دور از عدالت انجام می‌هد؟ .

«ناصر العجمی» یکی از فعالان سیاسی عربستان که در خارج از کشور حضور دارد، این سوال را مطرح کرد که چرا مقامات سعودی محاکمه‌ها را علنی برگزار نمی‌کنند و رسانه‌ها و افراد را از اتهام آگاه نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند رسانه‌ها و شهروندان در جلسات محاکمه حضور یابند و از دیدار سازمان‌های حقوق بشری با متهمان جلوگیری می‌کنند؟ .

همچنین «حمزه الحسن» یکی از اعضای هیات رهبری «جنبش خلاص» عربستان گفت که حتی اگر کسانی که دیروز کشته (اعدام) شدند بنا به گفته نظام سعودی «اندیشه گمراه» (الفکر الضال) داشتند، حکم اعدام برای آن‌ها مجازات نیست.

«فواد ابراهیم» ​​یکی از دیگر اعضای هیات رهبری «جنبش خلاص» در توئیتر، گمراه کردن افکار عمومی توسط ولیعهد عربستان پس از نسبت دادن اتهامات تروریستی و داعشی بودن به اعدام شدگان را محکوم کرد و گفت که اعدام‌های دیروز قتل دیگری است که باید به پرونده جنایات «محمد بن سلمان» اضافه شود.

دکتر عبدالله الزبعی الشمری الحنبلی محقق و سیاستمدار عربستانی با ابراز تعجب از اتهامات نسبت داده شده به اعدام شدگان توسط رژیم بن سلمان در توئیتر نوشت که تروریسم و ​​افراط گرایی مخلوق «آل سعود» هستند.

«یحیی الحدید» یکی از فعال حقوق بشر نیز از کشتار مردم بی‌گناه توسط مقامات سعودی ابراز تاسف کرد و گفت که اعدام‌های روز گذشته یک قتل عام است که به دلایل فرقه‌ای انجام شده است.

خالد با اشاره به اینکه رژیم عربستان با ارائه اطلاعات غلط و ادعاهایی مبنی بر تروریست بودن قربانیان قصد مشروعیت بخشیدن به جنایت خود دارند، افزود: مقامات سعودی از سرگرم شدن جهان به حمله روسیه به اوکراین برای انجام قتل عام بی‌گناهان استفاده کردند./۹۸۸/

ارسال نظرات