۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۷۰۴۷۸۰
حجت الاسلام صافی گلپایگانی عنوان کرد؛

تاکید آیت الله صافی گلپایگانی بر لزوم تدریس علم کلام در حوزه های علمیه

تاکید آیت الله صافی گلپایگانی بر لزوم تدریس علم کلام در حوزه های علمیه
فرزند حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفت: یکی از خواسته های پدرم این بود که باید علم کلام از دروس اصلی حوزه های علمیه باشد و مباحث کلامی در حوزه مطرح و مباحثه شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن صافی فرزند حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» که شب گذشته در سالن جلسات دارالشفاء مدرسه فیضیه برگزار شد با تسلیت شهادت بیش از 80 نفر از مسلمانان به دست دولت سعودی ابراز داشت: امیدواریم که خداوند این دولت ظالم سعودی را ریشه کن کرده و حکومت ظالمانه آنان را سرنگون کند.

وی با تشکر از برگزارکنندگان همایش گفت: آنچه از فضایل و مناقب حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفته می شود تنها گوشه ای از فضایل ایشان است؛ چراکه او چهره ای بود که برای تشیّع، اسلام و انقلاب آبروی بود و ان شاءالله آبرو نیز باقی خواهند ماند.

حجت الاسلام صافی در ادامه اظهار کرد: درباره ابعاد وجودی ایشان مطالب بسیاری است و ایشان علاقه بسیاری به خواندن کتاب، تعلیم و تدریس داشتند و برجستگی مهم ایشان در زندگی این بود که مدافع اهل بیت(ع) بود و خود را سربازی در رکاب امام زمان(عج) می دانست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پاسخگویی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به شبهات به زمان ورود بهائیت به شهر گلپایگان در ایام جوانی اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان به من فرمودند من تمام کتاب آنان را مطالعه کردم و در مقابل آنها ایستاده و با آنان مقابل کردم.

وی در ادامه به کتاب الخطوط العریض اشاره کرد و بیان داشت: وقتی این کتاب نوشته شد حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در مقابل آن پاسخ هایی آماده کرده و ارائه دادند که پاسخ‌هایی بسیار مودبانه و با حفظ اخلاق بود.

حجت الاسلام صافی اظهار کرد: وقتی از علمای کرج نزد ایشان آمدند و گفتند ۱۸۰ شعبه در آن جا در رابطه با بهائیت و علیه اسلام پخش شده است مرحوم پدرم برای آن شبهات جواب هایی را نوشتند و به چاپ رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: مرحوم حضرت آیت الله صافی به من نقل می‌کردند که وقتی خدمت آیت الله بروجردی رفتیم ایشان حدود 30 پاکت استفتا به من دادند که پاسخ بگویم و من نیز تا صبح فردا جواب همه آنها را به ایشان تقدیم کردم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزود: حدود ۱۷ سال عمده استفتائات پرسیده شده از مرحوم آیت‌الله بروجردی را ایشان پاسخ می‌دادند و حضرت آیت الله صافی گلپایگانی حدود ۷۴ سال جواب استفتائات را در موضوعات مختلف بر عهده داشتند.

حجت الاسلام صافی اظهار داشت: مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی همیشه با مردم بودند و خود را از مردم جدا نمی دانستند و هر کسی که می خواست با ایشان ملاقاتی داشته باشد، مانعی برای او وجود نداشت.

وی به حافظه تاریخی مرحوم حضرت آیت الله صافی اشاره کرد و گفت: حافظه ایشان بسیار خوب و واقعا معجزه بود و تا ساعت آخر عمر خود نیز مطالب مهم را بیان می کردند و حدود ۱۰ روز قبل از وفات، ایشان درباره بیت کوین صحبت کردند.

حجت الاسلام صافی افزود: ایشان به مسئله سیاست کاملاً مسلط بود و مطالب سیاسی را با دقت بسیار بالا درک و در مقابل آن موضع گیری مناسب می کرد و در موضوعات مختلف نیز مشاور علما بودند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تمام عمر ایشان برای خدا بود ابراز کرد: ایشان در نوشتن کتاب هایش و هر گامی که بر می داشتند با نیت الهی بود و حوزه علمیه باید تلاش کند تا کتاب‌های ایشان بر زمین نماند و ترویج شود.

وی اظهار کرد: یکی از خواسته های حضرت آیت الله صافی گلپایگانی این بود که ایشان معتقد بودند علم کلام باید یکی از دروس اصلی حوزه های علمیه باشد و مباحث کلامی در حوزه مطرح و مباحثه شود.

حجت الاسلام صافی  ابراز داشت: مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به اساتید و سادات احترام ویژه‌ای قائل بود و دست سادات را می بوسیدند و به آنان احترام می گذاشت و بسیار متواضع و با اخلاق بودند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان گفت: اگر کسی کتاب خوبی می نوشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با پیگیری از ایشان تشکر و قدردانی می کرد و برعکس نیز اگر کسی مطالب بدی را در کتاب ها یا مجلات چاپ می کرد با پیگیری از آن انتقاد می‌کرد.

ارسال نظرات