۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۰۴۸۶۸

تحویل سال در ۱۸۰۰ امامزاده کشور

تحویل سال در ۱۸۰۰ امامزاده کشور
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح آرامش بهاری نوروز 1401 در 1800 بقعه متبرک کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبر گزاری رسا، نشست خبری طرح «آرامش بهاری» با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در این سازمان برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام عادل با اشاره به طرح «آرامش بهاری» سازمان اوقاف و امور خیریه ویژه ایام نوروز گفت: این طرح یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است که در ایام نوروز برای زائران و مسافران بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

وی به تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: امسال طرح مهر تحصیلی از محل اجرای نیات واقفان برگزار شد و در آن ۳۸ هزار ۵۰۰ بسته لوازم‌التحریر و کیف مدرسه میان دانش‌آموزان نیازمند توزیع شد. همچنین موضوع زیارت امام رضا (ع) امسال هم در دستور کار قرار داشت که طی آن هزار ۴۰ نفر از کادر درمان به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

عادل از برگزاری طرح شمیم حسینی خبر داد و گفت: امسال ۴۰ هزار هیأت و مسجد در این طرح مورد حمایت قرار گرفتند و ۲۰۰ هیأت شاخص به صورت ویژه تجلیل شدند. همچنین رزمایش همدلی امسال برگزار شد و طی آن ۲ میلیون بسته ارزاق هر کدام به ارزش ۵۰۰ هزار تومان توزیع شد. همچنین در این طرح ۵.۵ میلیون پرس غذا در مناطق محروم توزیع شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف از اجرای طرح قرار دوازدهم خبر داد و گفت: به موجب این طرح با کمک خیران مهدی‌یاور هر ماه بسته‌های ارزاق میان نیازمندان توزیع می‌شود. همچنین طرح شمیم خدمت برای آموزش و توان‌مند‌سازی زنان سرپرست خانوار برگزار شد و در آینده هم ادامه دارد. در این طرح فاز اول آموزش و توانمندسازی بود که ۱۲ هزار مراجعه کننده داشت. فاز دوم ایجاد زمینه اشتغال و فاز سوم نیز بازارچه فروش محصولاتی بود که این افراد تولید کرده بودند.

وی از فعالیت ۱۸۰۰ بقعه در طرح آرامش بهاری خبر داد و گفت: این طرح بزرگترین برنامه نوروزی اوقاف است و طی آن هزار و ۸۰۰ بقعه متبرک برنامه‌های مختلفی را برای زائران و مسافران اجرا می‌کنند.

عادل به امکان اسکان زائران و مسافران اشاره کرد و گفت: امکان اسکان دائم در بقاع متبرکه بیش از ۴۳۰۰ اتاق با ظرفیت ۱۵هزار نفر در هر شب و همچنین اسکان موقت در بقاع متبرکه ۵۰ هزار نفر در هر شب را خواهیم داشت.

عادل اضافه کرد: طرح «قرار دوازدهم» نیز از ۱۲ اسفندماه شروع شده و در این طرح شبکه خیرین که قصد کمک دارن می‌توانند با کمک‌های خود در دوازدهم هرماه کمک‌های خود را به دست نیازمندان برسانند.

وی ادامه داد: ۱۴ هزار نفر مبلغ هم در سال ۱۴۰۰ به سراسر کشور اعزام شدند و قبل از هر اعزام برنامه‌های آموزشی برای مبلغین داشته‌ایم که براساس آمار ۸ جلسه برای نه هزار نفر برگزار شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف با اشاره به اجرای ویژه برنامه «آرامش بهاری» برای دوازدهمین سال پیا‌پی گفت: براساس سنوات گذشته این طرح از ۲۸ اسفندماه تا ۱۳فروردین سال آینده اجرا خواهد شد.

عادل در مورد ضرورت‌های برگزاری طرح «آرامش بهاری» یادآور شد: اشتیاق عمومی مردم برای حضور در مراسم تحویل سال نو در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه یکی از دلایل برگزاری این طرح است، براساس آمار در سال ۹۸ بیش از سه و نیم میلیون نفر زائر در لحظه تحویل سال نو در امامزادگان حضور داشتند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر انگیزه زیارت اهل قبور در ایام آغازین سال و ظرفیت میلیونی مسافران نوروزی و قرار گرفتن تعدادی از بقاع متبرکه در مسیر مسافرت‌های نوروزی و ضرورت آمادگی جهت میزبانی از مسافران جزو اهم دلایل برگزاری این طرح است، طبق آمار در سال‌های گذشته در زمان اجرای این طرح بیش از ۴۶میلیون نفر بار زیارت در امامزادگان سراسر کشور ثبت شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات اجرایی برای این طرح افزود: هماهنگی و توجیه عوامل برگزاری این مانور بزرگ فرهنگی یکی از وظایف ما است، برای این‌ منظور در حدود ۳۰هزار نفر از هیات امنا و خدام و همچنین مدیران‌ مرکز افق در این طرح با مدیران و کارکنان ادارات اوقاف همکاری می‌کنند.

عادل بیان کرد: اعزام ۷۰۰ نفر مبلغ از قم و نیز استفاده از ظرفیت مبلغین بومی در این طرح مدنظر است، تولید تابلوهای نمایشگاهی و توزیع ۵۵۰ دوره در بقاع متبرکه شاخص و همچنین برپایی خیمه‌های معرفت که به برنامه‌های ویژه کودک و نوجوانان، مشاوره خانواده، پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی و اعتقادی، ترویج سبک زندگی و عرضه محصولات عفاف و حجاب و چند رسانه‌ای، از دیگر برنامه‌های این طرح است.همچنین برگزاری مراسم غباروبی از امامزا‌دگان و مزار شهدای مدفون در آستانه سال نو و اقامه نماز جماعت و ارائه برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی در ایام نوروز در بقاع متبرکه از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری است.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف در مورد وضعیت اسکان و‌ زائرسراها در ایام نوروز نیز تصریح کرد: ظرفیت اسکان دائم در بقاع متبرکه بیش از ۴۳۰۰ اتاق با ظرفیت ۱۵هزار نفر در هر شب و همچنین اسکان موقت در محیط پیرامونی بقاع متبرکه ۵۰ هزار نفر در هر شب خواهد بود.

ارسال نظرات