۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۷۰۵۲۳۳

لزوم نظارت بر درآمد آرایشگاه ها

سالن‌های آرایش زنانه در روزهای پایانی سال در چند نوبت کار می‌کنند و به هر یک که سری بزنید، «نرخ‌های نجومی» خدمات آنها، ذهن شما را مشغول می‌سازد. پول‌های بی‌حساب و کتابی این روزها در آرایشگاه‌های زنانه جابه‌جا می‌شود؛ اما چرا این آرایشگاه‌ها نرخ‌های مشخص ندارند؟

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس- زکیه زکی: همه‌ساله در آستانه نوروز، یکی از صنوفی که بازار داغی دارند، آرایشگاه‌ها و پیرایشگاه‌ها به‌ویژه آرایشگاه‌های زنانه است.

همین اوج‌گیری فعالیت‌ها، گزارش‌های متعددی را از گلایه‌های مردم به رسانه‌ها می‌رساند؛ مبنی بر اینکه برخی از فعالان این بخش بر اساس نرخ‌های مصوب اتحادیه فعالیت نمی‌کنند و آنچه از جیب مردم می‌ستانند، با نرخ‌های مصوب اتحادیه قابل‌مقایسه نیست.

سؤالی که در این مجال، به ذهن متبادر می‌شود، این است که آیا نظارتی بر آرایشگاه‌های زنانه به‌ویژه در روزهای اوج فعالیتشان و ایام پایانی سال صورت می‌گیرد؟

مخاطبان آرایشگاه‌ها عقیده دارند با دریافتی‌های نجومی که آرایشگران از مردم برای ارائه خدمات مختلف از کوتاهی مو گرفته تا دیگر خدمات زیبایی که گاهاً مخالف قوانین و شرع هم هست، اخذ می‌کنند، خود دلیلی بر نبود نظارت‌های کامل و رصد دقیق از سوی مسؤولان امر است.

جالب اینجاست وقتی در رابطه با قیمت‌های سرسام‌آوری که آرایشگران برای اصلاح صورت، کوتاهی مو، رنگ مو و ... از مشتری اخذ می‌کنند، گلایه و اعتراضی منتقل می‌شود، آرایشگران بهانه زیاد بودن هزینه‌ها، اجاره آرایشگاه، قیمت لوازم و مواد مصرفی و ... را به میان می‌آورند.

این سؤال که آیا آرایشگران بر اساس نرخ‌های مصوبی که از طرف کمیسیون نظارت بر خدمات آرایشگاه‌های زنانه و اتحادیه آرایشگران در استان سمنان ابلاغ شده، فعالیت می‌کنند یا خیر، امروز باید پاسخ داده شود. گزارش میدانی- تحلیلی فارس دنبال یافتن پاسخ‌هایی برای این پرسش‌هاست.

 

بیشترین تخلف‌ها در سالن‌های زیرزمینی!

امروز مسائل متعددی درباره نحوه قیمت‌گذاری ارائه خدمات در آرایشگاه‌های زنانه ذهن مشتریان را به خود مشغول کرده که عمدتاً هم همواره بی‌پاسخ مانده یا با پاسخ‌های کلی و مبهم همراه شده است.

بررسی‌های خبرنگار فارس و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که بیشترین تخلف در سالن‌های آرایش خانگی و زیرزمینی روی می‌دهد که نظارت بر عملکرد آن‌ها به دلیل نداشتن اسم و رسم شناخته‌شده، به‌سختی صورت می‌گیرد.

آیا نظارتی بر آرایشگاه‌های زنانه به‌ویژه در روزهای اوج فعالیتشان و ایام پایانی سال صورت می‌گیرد؟

«مرضیه فدوی»، یکی از آرایشگران سمنانی که این روزها به‌شدت با مشغله کاری مواجه بوده و حتی برای سخن گفتن با خبرنگار ما نیز خواستار گرفتن وقت قبلی از منشی خود می‌شود، در نهایت به خبرنگار فارس می‌گوید: هر ساله از دو ماه مانده به نوروز، نوبت‌دهی به مشتریان را آغاز می‌کنیم و با توجه به نوع دریافت خدمات در مدت کمتر از ۲۰ روز تمام نوبت‌ها رزرو می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش شمار مشتریان در روزهای پایانی سال در برخی سالن‌های زیبایی سبب کسب درآمدی بیشتر از دیگر ماه‌های سال برای آرایشگران می‌شود، عنوان کرد: معتقدم مشتری باید با رضایت کامل در قبال کاری که برایش انجام می‌دهم، از آرایشگاه من بیرون برود تا پولی که می‌گیرم، حلال باشد.

این آرایشگر زنانه با بیان اینکه نرخ سالانه از سوی اتحادیه صنف آرایشگران تعیین می‌شود، گفت: برخی سالن‌های زیبایی تبعیتی از این نرخ‌نامه ندارند و ما این موضوع را از زبان مشتریانمان می‌شنویم که برای مثال، فلان سالن زیبایی، قیمتی دو برابر آرایشگاه ما را دریافت می‌کند؛ در حالی که یک کار واحد و مشترک انجام می‌شود.

 

کیفیت کارمان را فدای قیمت نمی‌کنیم!

کیفیت مواد مصرفی و ایرانی یا خارجی بودن آن همیشه یکی از مواردی بوده که آرایشگران زنانه به مشتریان خود گفته‌اند تا به‌نوعی تفاوت قیمت ایجادشده در خدمت ارائه‌شده را نشان دهند.

برخی آرایشگران می‌گویند که از مواد اولیه خارجی و وارداتی برای ارائه خدمات به مشتریانشان استفاده می‌کنند که با نمونه‌های مشابه داخلی تفاوت قیمتی زیادی دارد.

برخی از آنها، حتی حاضر نیستند از لوازم آرایشی باکیفیت پایین‌تر -البته به‌زعم خودشان- استفاده کنند و می‌گویند کیفیت کارشان را فدای قیمت نمی‌کنند.

«صاحبه شجاعی»، یک آرایشگر در سرخه است که در گفت‌وگوی میدانی با خبرنگار فارس می‌گوید: کیفیت مواد مصرفی در ارائه خدمات زیبایی به مشتریان برایم بسیار مهم است و حرف اول را در کار می‌زند.

امروز مسائل متعددی درباره نحوه قیمت‌گذاری ارائه خدمات در آرایشگاه‌های زنانه ذهن مشتریان را به خود مشغول کرده است

وی عنوان کرد: نرخ آرایشگاه من از دیگر آرایشگاه‌های سطح شهر مناسبت‌تر است. امسال ۲۰ درصد بر نرخ اضافه شد؛ اما من کمتر از تعرفه ابلاغی از مشتریان هزینه دریافت می‌کنم.

«فاطمه»، که نمی‌خواهد نام خانوادگی‌اش در گزارش ما ذکر شود، یکی دیگر از بانوان آرایشگر است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه تاکنون تخلفی از نرخ اتحادیه صنف آرایشگران نداشته است، گفت: قیمت برخی خدمات زیبایی مثل رنگ کردن موی پرحجم و کم‌حجم متفاوت است. برای مثال، در نرخ اتحادیه یک قیمت برای موی بلند و یک قیمت برای موی کوتاه تعیین شده که ما با توجه به نرخ مصوب، به‌اضافه موادی که مصرف می‌کنیم؛ مبلغی را از مشتری دریافت می‌کنیم.

بسته به کارم نرخ تعیین می‌کنم!

گزارش میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که برخی تفاوت قیمت‌ها ناشی از اشکالاتی است که در شیوه قیمت‌گذاری خدمات وجود دارد و آرایشگران می‌گویند طبق آن نمی‌توانند خدمات مختلف را به افراد متفاوت با شرایط گوناگون، با یک نرخ مشخص و ثابت ارائه دهند.

کوتاهی مو یا کار کردن روی آن و این دست خدمات برای افرادی که موهایی کوتاه یا بلند یا با حجم‌های مختلف دارند، از نظر آرایشگران نمی‌تواند با نرخ ثابتی انجام شود.

«معصومه نظری»، یکی دیگر از آرایشگران است که به خبرنگار فارس می‌گوید: یک سال است که کار آرایشگری را شروع کرده و سه مدرک فوق‌تخصصی و دیپلم آرایشگری دارد.

وی بیان کرد: می‌خواستم منبع درآمدی داشته باشم تا بتوانم تحصیلاتم را ادامه دهم و شروع به این کار کردم و در کار کردن، کیفیت کار برای من از درآمد بسیار مهم‌تر است.

این بانوی آرایشگر گفت: نرخ‌ها را بیشتر اتحادیه تعیین می‌کند و ما هم سعی می‌کنیم که طبق نظر اتحادیه عمل کنیم تا مشتری‌ها از ما ناراحت و ناراضی نباشند.

کیفیت مواد مصرفی و ایرانی یا خارجی بودن آن همیشه یکی از مواردی بوده که آرایشگران زنانه به مشتریان خود گفته‌اند

این آرایشگر ادامه داد: من خودم وجدانم اجازه نمی‌دهد که بخواهم پول امکاناتی که در سالن زیبایی به کار می‌برم، را از مشتری دریافت کنم؛ چون کار درستی نیست و در این یک سال به شکر خدا این کار را انجام ندادم و رضایت مشتری برایم بسیار مهم است. بارها شده که مشتری سه یا چهار بار به سالن آمده تا رضایتش جلب شود و کیفیت و رضایت برای من بسیار مهم است.

این بانوی آرایشگر در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت آرایشگاه شما از دیگر آرایشگران پایین‌تر است، گفت: نسبت به کاری که انجام می‌دهم، نرخ تعیین می‌کنم؛ مخصوصاً در مورد اصلاح صورت این‌گونه است.

وی در مورد کوتاهی و رنگ مو هم گفت: در کوتاهی مو، بعضی از کوتاهی‌ها معمولی و بعضی‌ها تخصصی است و نسبت به درجه کوتاهی قیمت‌ها فرق می‌کند. کسی که کوتاهی در یک درجه انجام می‌شود؛ با یک کوتاهی که در چندین درجه باید انجام شود؛ قیمت کارش فرق می‌کند.

نظری درباره رنگ مو هم عنوان کرد: در این مورد، کار به مقدار رنگ مصرف‌شده بستگی دارد و قیمت‌ها برای موهای کم‌حجم و پرحجم تعیین می‌شود. حتی اگر اتحادیه قیمت‌های واحدی بدهد.


نظرات ضد و نقیضی درباره نحوه یا درستی و نادرستی شیوه تعیین نرخ ارائه خدمات برای آرایشگاه‌های زنانه شنیده می‌شود و آرایشگران و مشتریان آنها، هر یک عقیده‌ای درباره این مسأله دارند.

 

نرخ‌ها چطور تعیین می‌شود؟

«کامران احمدی»، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران سمنان نفر بعدی است که خبرنگار فارس به سراغ او می‌رود تا چندوچون تعیین نرخ ارائه خدمات برای آرایشگاه‌های زنانه را جویا شود و مشکلات این حوزه را بررسی کند.

وی به ما می‌گوید: پیشنهاد اولیه درباره نرخ خدمات مختلفی که در آرایشگاه‌ها ارائه می‌شود، از سوی اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران مطرح و به سازمان «صمت» ارسال می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران سمنان بیان کرد: در سازمان صمت، کمیته نرخ‌گذاری متشکل از نماینده استانداری سمنان، سازمان تعزیرات حکومتی و ... ایجاد شده و پس از بررسی نرخ پیشنهادی اتحادیه از سوی این کمیته، نتیجه به کمیسیون نظارت سازمان صمت ارسال می‌شود.

احمدی بیان کرد: رأی نهایی در این کمیسیون که اعضای آن نیز متشکل از نماینده استانداری، بسیج اصناف، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و... است، به اتحادیه صنف آرایشگران ابلاغ می‌شود تا برای ارسال به مدیران آرایشگاه‌ها اقدام شود.

روایت آرایشگاه‌های بالاشهر و پایین‌شهر

برخی آرایشگران معتقدند باید تفاوت قیمت بین آرایشگاه‌های بالای شهر که به جهت اجاره‌بها و دیگر موارد با آرایشگاه‌هایی که در پایین‌شهر وجود دارند، متفاوت هستند، وجود داشته باشد.

با این وجود، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران سمنان عنوان می‌کند که نرخ‌نامه و تعرفه‌ای مشترک برای تمام آرایشگاه‌ها وجود دارد و هیچ تفاوتی بین آرایشگاه‌ها از این حیث نیست؛ اما آنچه او می‌گوید با آنچه در آرایشگاه‌ها از مشتریان اخذ می‌شود، تفاوتی از زمین تا آسمان دارد.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران سمنان درباره نحوه نظارت بر تخلف‌های قیمتی در آرایشگاه‌ها هم بیان کرد: موارد تخلف آرایشگاه‌ها از سوی بازرسی اتاق اصناف استان به اتحادیه صنف آرایشگران برای کارشناسی امر ارجاع داده می‌شود.

یک آرایشگر: نسبت به کاری که انجام می‌دهم، نرخ تعیین می‌کنم!

احمدی خاطرنشان کرد: نظارت اتحادیه صنف آرایشگران تنها منحصر در درج نرخ‌نامه ابلاغی اتحادیه در مکان صنفی (آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی) است و مردم اگر شکایتی دارند، باید شکایتشان را به اتاق اصناف یا سازمان صمت گزارش دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تفاوتی در تعرفه‌های تعیین‌شده از حیث مکان آرایشگاه‌ها در بالای شهر و پایین‌شهرها وجود دارد یا خیر؟ گفت: هیچ تفاوتی در این زمینه وجود ندارد؛ هر چند مسلم است آرایشگاهی که به لحاظ مکانی در بالای شهر واقع شده، در اجاره‌بها و دیگر امکانات بسیار متفاوت از نقاط دیگر شهر است.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران سمنان می‌گوید: ما این موضوع را در تعیین تعرفه آرایشگاه‌ها لحاظ نکرده‌ایم و تعرفه مشترکی به همه آرایشگاه‌ها ارسال می‌شود.

عملکردها؛ زیر ذره‌بین بازرسان «صمت»

از آنجا که رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران سمنان، بازرسی و برخورد با واحدهای صنفی متخلف در حوزه این اتحادیه را از وظایف مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند، خبرنگار فارس این امر را با مسؤول مربوطه پیگیری کرد.

«مهدی یحیایی»، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، عقیده دارد: عملکرد واحدهای صنفی زیر ذره‌بین بازرسان صمت قرار دارد.

وی به خبرنگار فارس گفت:‌ طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۱ در استان سمنان در قالب نظارت بر دو گروه کالایی و خدماتی از دهم اسفندماه آغاز شده است و تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه دارد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد: نظارت بر گروه کالایی شامل فروشندگان کیف، کفش، آجیل، خشکبار، لوازم یدکی و دیگر اقلام کالایی و در گروه خدماتی شامل نظارت بر تعمیرگاه‌ها، مکانیکی‌ها، قالی‌شویی‌ها، خشک‌شویی‌ها، امداد خودرو، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها و پیرایشگاه‌ها و دیگر موارد خدماتی در قالب طرح نظارتی ویژه نوروز گنجانده شده است.

وی بیان کرد: در قالب این طرح نظارتی، روزانه بیش از ۴۵۰ مورد بازرسی توسط ۴۰ اکیپ بازرسی از واحدهای صنفی استان سمنان انجام می‌شود.

یحیایی هدف از طرح نظارتی ویژه نوروز را پایش وضع بازار کالا و خدمات به‌ویژه کالاهای اولویت‌دار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۸۰ نفر در استان سمنان در قالب ۴۰ اکیپ بازرسی متشکل از بازرسان سازمان صمت، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و با همکاری بسیج اصناف و ناظران افتخاری وضعیت نرخ کالا و خدمات موجود، کمبود و فراوانی کالا و خدمات ضروری اولویت‌دار در سطح عرضه را به‌صورت ویژه و شبانه‌روز رصد می‌کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با تأکید بر اینکه عملکرد واحدهای صنفی در سراسر استان سمنان در ایام نوروز زیر ذره‌بین اکیپ‌های بازرسی قرار دارد، گفت: کشیک‌های نوروزی و گشت‌های نظارت و بازرسی در طول اجرای طرح حتی ایام تعطیل مانند سایر روزها فعال هستند و با هرگونه تخلف در واحدهای صنفی، سطح عرضه و... برخورد می‌شود.

نرخ‌نامه و تعرفه‌ای مشترک برای تمام آرایشگاه‌ها وجود دارد و هیچ تفاوتی بین آرایشگاه‌ها نیست

یحیایی تأکید کرد: هم‌استانی‌ها نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، عدم صدور صورتحساب و .... از سوی واحدهای صنفی، با شماره تلفن گویا ۱۲۴ سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گزارش کنند.

وی تصریح کرد: اکیپ‌های بازرسی به‌دقت تخلفات را رصد می‌کنند؛ اما آنچه مهم بوده، همکاری مردم در ارائه گزارش تخلفات به سازمان صمت است؛ یعنی فردی اگر کوچک‌ترین تخلفی را از واحد صنفی مشاهده می‌کند، باید مورد تخلف را گزارش دهد تا به‌سرعت از سوی بازرسان ما مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خطاب به تمام واحدهای صنفی گفت: در صورت بروز هرگونه تخلفی هیچ‌گونه بخشش و مماشاتی با فرد و واحد متخلف نداریم؛ چراکه تخلف واحد صنفی اجحاف در حق مردم و خلاف قانون است.

موضوع را فاقد اهمیت ندانید

به‌هرحال، گرچه همچنان آمار مشخصی از سوی سازمان‌های متولی درباره برخورد با متخلفان نرخ‌گذاری‌ها در آرایشگاه‌های زنانه ارائه نمی‌شود و باز هنوز مشخص نیست دقیقاً چه روالی برای این برخوردها وجود دارد؛ اما امید است مسؤولان امر، بررسی این موضوع را فاقد اهمیت ندانند.

در هر صنف و کسب‌وکاری، اگر نظارت و رصد دقیق از سوی مسؤولان و رؤسای اتحادیه‌های صنفی کم بوده یا وجود نداشته باشد، به بروز تخلفاتی منجر می‌شود که ضرر و زیان آن تنها عاید مردم خواهد شد.

بر این اساس، باید گفت نظارت‌ها و بازرسی‌های دقیق از یک‌سو و گزارش تخلفات از سوی مردم می‌تواند در جلوگیری از تخلفات احتمالی در همه بخش‌های از جمله در آرایشگاه‌های زنانه جلوگیری کند.

ارسال نظرات