۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۷۰۵۲۷۲

بازگشت 560 نفر از خبگان به کشور

بازگشت 560 نفر از خبگان به کشور
طبق اعلام معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۶۰ نفر از دانشجویان، متخصصان و کارآفرینان در خارج از کشور به ایران بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگران جوان ؛ ارتباطات بین المللی دانشگاه‌های جهان یکی از مهم‌ترین معیار در جهت پیشرفت هر کشوری به شمار می‌آید.

سالانه پذیرای دانشجویان مختلف از سراسر جهان هستیم؛ چرا که وزیر علوم می‌گوید دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند سفیران علمی در کشور‌های خودشان هستند و این امر باعث ارتقای رتبه علمی کشورما در دنیا می‌شود.

هم اکنون ۶۰ درصد دانشجویان کشورمان یعنی معادل ۱.۵ درصد در کشور‌های خارج تحصیل می‌کنند، اما سهم کشور‌های دیگر از این آمار ۳۰ درصد است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: با این عدد‌ها می‌توان اثبات کرد تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور رقم کم و قابل دفاعی است. البته که ما اعتقاد داریم باید ارتباطات بین المللی خود را حفظ کنیم و دانشجویان ما با علم روز و اساتید جهانی در ارتباط باشند.

کارشناسان می‌گویند که رفت و آمد‌های بین المللی برای دانشجویان ایرانی تجربه مناسبی در جهت ارتقای زیرساخت‌های فناورانه محسوب می‌شود، اما باید زیرساخت‌هایی فراهم شود تا آنان بعد از تحصیل به کشور بازگردند و از مهارت‌های فنی و تخصصی آن‌ها در جهت توسعه و رونق کشور استفاده کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور برنامه‌ای موفق برای ترغیب بازگشت جامعه هدف است، گفت: در سال ۱۴۰۰ با کمک این برنامه ۵۶۰ نفر از متخصصان، دانشجویان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به ایران بازگشتند، این آمار سال گذشته ۴۸۰ نفر بود. در واقع مخاطبان اصلی این برنامه، نخبگان ایرانی مشغول به تحصیل در ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.

تحصیل ۱۱ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا 

هم اکنون با بیشترین آمار ۱۱ هزار دانشجو در آمریکا مشغول به تحصیل هستند و در ابتدای انقلاب این آمار ۵۲ هزار نفر بود و بر این اساس رتبه سیزدهم جهان را از نظر تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا داریم.

او افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف ما تدوین سیاست‌های ترغیبی برای بازگشت دانشجویان و نخبگان ایرانی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های انسانی به کشور است. کاری که امروز در همه کشور‌ها با برنامه‌ای ملی و مدون در حال اجرا است.

گزارش یک شنبه عید/ بازگشت ۵۶۰ دانشجو و متخصص ایرانی برای خدمت به کشور

بر اساس آمار‌ها تعداد دانشجویان ایرانی در ۲۰ دانشگاه برتر آمریکا بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ دانشجو است، یعنی سالانه ۴۰ دانشجوی ایرانی در این دانشگاه‌ها جذب می‌شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه استفاده از توانمندی دانشجویان شاغل به تحصیل در داخل را نیز باید اولویت قرار دهیم، گفت: باید یک تعادل درست میان حمایت از دانشجویان ایرانی خارج از کشور و داخل برقرار کنیم، چرا که همه آن‌ها سرمایه‌های انسانی ارزشمند کشورمان هستند. تقویت برنامه‌های ملی برای حمایت از آن‌ها اولویت ما است.

او برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را یکی از تلاش‌های موثر برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی ارزشمند در کشور دانست و افزود: باید بتوانیم با کمک این برنامه و هم افزایی با دیگر نهاد‌های مرتبط، برای بازگرداندن این نیروی انسانی تلاش کنیم.

هم اکنون ۲۵ درصد نخبگان ایرانی بازگشته به کشور به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به فعالیت هستند. یعنی عددی حدود ۴۰۰ نفر از آن‌ها که در بهترین دانشگاه‌های ایران به تربیت نیروی انسانی اشتغال دارند. بقیه هم به شکل‌های دیگری جذب زیست بوم فناوری نوآوری شدند. به طور مثال امروز ۳۰۰ استارتاپ خوب ما توسط این افراد در کشور ایجاد شده است.

گزارش از نادیا عابد 

ارسال نظرات