۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۷۰۵۳۳۰
حجت الاسلام غلامعلی در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

آیت الله ری شهری؛ از ایستادگی دربرابر بیت منتظری تا احیاگری حدیث

آیت الله ری شهری؛ از ایستادگی دربرابر بیت منتظری تا احیاگری حدیث
استاد حوزه با اشاره به ایستادگی آیت الله ری شهری دربرابر بیت منتظری، گفت: وی در کتاب روشن‌بینی امام خمینی به سخنان بیهوده آقای منتظری به صورت مستدل پاسخ داد.

حجت الاسلام احمد غلامعلی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت رحلت آیت الله ری شهری، به تبیین حیات علمی، اخلاقی و سیاسی ایشان پرداخت و گفت: آیت الله ری شهری یک تنه در برابر تمام هجمه های مخالفان و بداندیشان در جریان عزل قائم مقام رهبری ایستادگی کرد.

حجت الاسلام غلامعلی ابراز داشت: اطرافیان و آشنایان آیت الله ری شهری به ایشان توصیه کردند که این ایستادگی در برابر بیت منتظری و قائم مقام برای شما بد تمام خواهد شد زیرا که با رهبر آینده درگیر خواهید شد، اما ایشان بر اساس تشخیص درست خود در برابر افراد بیت منتظری ایستادگی و این غده را ریشه کن کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله ری شهری تا پایان عمر خود در مسیر دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی استوار ماند، تصریح کرد: آن مرحوم کتاب «روشن‌بینی امام خمینی(س)» را سال های پایان عمر خود و زمانی که بیماری ایشان شروع شده بود نوشت، زیرا وظیفه خود می دانست که از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب دفاع کند و اتهامات آقای منتظری که در خاطرات خود آورده را پاسخ دهد.

استاد حوزه علمیه افزود: آیت الله ری شهری خاطرات منتظری را به طور دقیق و با جزئیات مطالعه کرده و پاسخ های مناسبی را برای سخنان آقای منتظری آماده کرده بود و ایشان در کتاب «روشن‌بینی امام خمینی(س)» به سخنان بیهوده آقای منتظری به صورت مستدل پاسخ داد.

آیت الله ری شهری وظیفه مؤسسه تنظیم و نشر را دفاع از اندیشه‌های راستین امام می دانست

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث ابراز داشت: برخلاف اینکه آیت الله ری شهری انتشارات دارالحدیث را داشت، اما انتشار کتاب «روشن‌بینی امام خمینی(س)» را به انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) سپرد، زیرا که ایشان وظیفه اصلی این مؤسسه را دفاع از اندیشه های راستین امام راحل می دانست.

وی با بیان اینکه آیت الله ری شهری مدافع سرسخت رهبر معظم انقلاب بود، گفت: نزدیکترین فرد به ایشان زمانی که با رهبر معظم انقلاب زاویه پیدا کرد، دستور داد که دیگر این فرد وارد بعثه رهبری نشود و این شخص را از خود جدا کرد.

رهبر انقلاب خط قرمز آیت الله ری شهری بود

حجت الاسلام غلامعلی با اشاره به اینکه خط قرمز آیت الله ری شهری ولایتمداری و رهبر معظم انقلاب بود و این عالم بزرگوار ارادت فوق العاده ای به حضرت آیت الله خامنه ای داشت، خاطر نشان کرد: زمانی که آیت الله ری شهری در زمان انتخابات سال 1375 به کرمان رفت، با حاج قاسم سلیمانی برخورد بسیار گرم و صمیمی داشت، اطرافیان از ایشان علت این برخورد را سوال کرد، ایشان گفت که رهبر معظم انقلاب، این فرمانده سپاه را بسیار دوست دارند، از این رو با ایشان برخورد گرمی داشتم.

آیت الله ری شهری؛ احیاگر حدیث

وی در ادامه به شرح سیره علمی و آثار ماندگار آیت الله ری شهری پرداخت و افزود: بنده تاریخ حدیث شیعه و سنی را بارها تدریس کردم، از این رو آیت الله ری شهری را به عنوان احیاگر حدیث در قرن حاضر می دانم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آیت الله ری شهری تمام هم و غم خود را برای احیای حدیث شیعه گذاشت، تصریح کرد: ایشان با تالیف کتاب میزان الحکمه و موسوعه های مختلف همچون دانشنامه امیرالمومنین، دانشنامه امام حسین(ع)، دانشنامه امام مهدی(عج) و همچنین ریز موضاعاتی همچون توسعه اقتصادی در قرآن و حدیث و احادیث پزشکی و دیگر آثار ماندگار خود نشان داد حدیث می تواند در عرصه های زندگی امروز بشر به کار گرفته شود.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: آیت الله ری شهری با تاسیس علوم حدیث و تبدیل آن به دانشگاه قرآن و حدیث سعی کرد که دانش حدیث را به صورت آکادمیک مطرح کند و دانش پژوهان فراوانی را تربیت کرد که آنها عضو هیات علمی در دانشگاه های مختلف کشور و همچنین در نهادهای مختلف انقلابی مشغول به خدمت هستند.

وی با بیان اینکه آیت الله ری شهری برای تمام اوقات خود برنامه ریزی داشت، خاطرنشان کرد: بنده از نزدیک شاهد بودم که آیت الله ری شهری کتاب های مختلف حدیثی را در سفرهای مختلف به همراه داشت و در کنار کتاب ها، تاریخ و ساعت مطالعه آنها را نوشته است.

حجت الاسلام غلامعلی با اشاره به اینکه آیت الله ری شهری نقشه راه برای زندگی خود ترسیم کرده بود، گفت: یکی از دوستان در سفری به ایشان گفت که شما فقط برای اقامه نماز از اتاق بیرون می آیید، ایشان جواب داد که بنده اگر دو برابر عمر کنم برای تمام اوقات زندگی خود برنامه و نقشه راه علمی خواهم داشت.

ارسال نظرات