۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۷۰۵۴۱۹

تورم اینبار در انگلستان زیر سایه جنگ روسیه و اوکراین

تورم اینبار در انگلستان زیر سایه جنگ روسیه و اوکراین
کارشناسان معتقدند افزایش بی سابقه قیمت جهانی گاز باعث افزایش ۵۴ درصدی سقف قیمت انرژی در انگلیس شده است.

گزارش جدید بنیاد «رزولوشن» نشان می‌دهد که افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی احتمالاً تا پاییز آینده باعث افزایش تورم برای خانوار‌های فقیر انگلیس خواهد شد. بر اساس پیش بینی این بنیاد، افزایش هزینه‌های زندگی، بیشترین آسیب را به خانواده‌های متوسط و کم درآمد انگلیسی خواهد زد.

پیش بینی‌ها از احتمال افزایش میانگین قبض سالانه انرژی خانوار‌های انگلیسی به حدود ۲۸۰۰ پوند (۳۶۹۱ دلار) خبر می‌دهند. اختلال در عرضه منابع انرژی از روسیه به اروپا به دلیل آغاز درگیری‌ها در اوکراین، قیمت جهانی گاز را به بالاترین میزان خود در دهه‌های گذشته رساند. افزایش قیمت منابع انرژی بر هزینه‌های ۲۲ میلیون مصرف کننده انگلیسی تاثیر منفی گذاشته است.

دفتر بررسی بودجه انگلیس در پیش بینی‌های اقتصادی خود هشدار داد که سقف قیمت‌ها در اکتبر احتمالاً تا ۴۲ درصد دیگر افزایش می‌یابد که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. به باور کارشناسان اقتصادی، این افزایش قیمت، هزینه‌های سرسام‌آوری را به کشور وارد می‌کند که باعث می‌شود ۸۳۰ پوند دیگر بر قبض انرژی خانوار‌های انگلیسی اضافه شود و میزان پرداختی سالانه را به ۳ هزار پوند برساند.

بر اساس گزارش این دفتر، پیش‌بینی می‌شود که تورم انگلیس در زمستان آینده به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته یعنی ۸.۷ درصد برسد. کارشناسان معتقدند که تورم بالاتر همواره درآمد‌های واقعی و مصرف را کاهش می‌دهد و رشد تولید ناخالص داخلی را از ۶ درصد به ۳.۸ درصد کاهش خواهد داد. استاندارد‌های زندگی در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نیز به میزان ۲.۲ درصد کاهش می‌یابند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛  چندی پیش نخست وزیر انگلیس در سفر به امارات و عربستان تلاش کرد این دو کشور را به افزایش تولید نفت ترغیب کند. جانسون در گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در صدد بود او را به تولید میلیون‌ها بشکه نفت بیشتر ترغیب کند که ناکام ماند.

نشریه دیلی میرور نیز با اشاره به نیاز روزافزون انگلیس به منابع نفت و گاز نوشت: حمله روسیه به اوکراین موجب بدبختی مردم انگلیس شده است، بهای هر لیتر بنزین به بیش از ۱۶۵ پنس رسیده و مردم که پیش از این نیز برای تامین هزینه‌های زندگی با دشواری روبرو بودند، اکنون بیشتر زیر فشار قرار دارند و بهای سوخت در پمپ بنزین‌ها روزانه بالا می‌رود.

بحران انرژی در اروپا چالش جدید دولت‌های قاره سبز به حساب می‌آید. درگیری‌ها در اوکراین عرضه منابع انرژی و زنجیره تامین را دچار مشکل کرده است و مقامات غربی را به فکر یافتن جایگزین برای منابع انرژی روسیه انداخته است.

ارسال نظرات