۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۰۶۰۱۷

حال و هوای ماه رمضان در یمن

حال و هوای ماه رمضان در یمن
مردم یمن با وجود بیش از هفت سال جنگ و محاصره و فقر و گرانی شدید، اما تمام وسع خود را برای برپایی هرچه بهتر مناسک سنتی خود در ماه رمضان به کار بسته‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، مردم یمن نیز هر ساله همچون دیگر کشورهای اسلامی و عربی، بسیار پرشور و با معنویت خاصی وارد ماه رمضان می‌شوند و در این میان جنگ هشت ساله و شرایط بد اقتصادی نیز نتوانسته مانعی در این میان باشد.

به نوشته وبگاه عربی۲۱، یمنی‌ها با جشن‌های متنوعی به استقبال ماه رمضان رفته و اقدام به تزئیین منازل و نظافت خانه‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌کنند، رسم قدیمی که هر ساله تکرار می‌شود و صنعاء و دیگر شهرها در آستانه ماه رمضان شاهد مشارکت گسترده مردم برای تمیز کردن معابر و کوچه‌ها هستند.

زنان و کودکان نیز درون و حیاط خانه‌ها را با چراغ‌های زینتی و کاغذ‌های رنگی تزئین می‌کنند. این کارها از اواخر ماه شعبان آغاز می‌شود؛ گویی که قرار است مهمان عزیزی از راه برسد.

«ام عبدالرحمن» از ساکنان صنعاء در این باره گفت: «با امدن ماه رمضان به تزئین اتاق‌ها با چراغ و فانوس می‌پردازیم که نشان از شادی و شعف ما از فرا رسیدن این ماه پر برکت است. مهمانی که قرار است بر ما وارد شده و فضای روحانی و زیبایی را وارد زندگی مردم کند.»

رسم نظافت خیابان‌ها و معابر پیش از آغاز ماه رمضان

زنان و کودکان نیز درون و حیاط خانه‌ها را با چراغ‌های زینتی و کاغذ‌های رنگی تزئین می‌کنند. این کارها از اواخر ماه شعبان آغاز می‌شود؛ گویی که قرار است مهمان عزیزی از راه برسد.

او افزود: «با اعلام آغاز ماه رمضان، کودکان با رقص و شادی خانه‌ به خانه گشته و آتش‌بازی می‌کنند و فضای خوب و روحانی غیر قابل وصفی به وجود می‌آید و بزرگ و کوچک برای ادای افطار به مساجد می‌روند و در این ضیافت بسیاری تلاش می‌کنند سهمی در افطار داشته باشند.»

شب‌نشینی‌ها نیز از دیگر مظاهر ماه رمضان در میان مردم یمن است و پس از افطار مردم یا در خانه یکدیگر یا در خیابان‌ها و قهوه‌خانه‌ها کنار هم جمع می‌شوند. همزمان صدای قرآن و نیایش و دعا نیز از بلندگوی مساجد پخش می‌شود.

با این حال «مراون عکروت» روزنامه‌نگار و فعال یمنی به عربی۲۱ گفت که ماه رمضان هنوز به حال و هوایی که قبل از آغاز جنگ داشته بازنگشته است. او گفت که بسیاری از چیزها تغییر کرده و هزینه‌های زندگی بسیار افزایش یافته است و منابع درآمدی سابق دیگر وجود ندارد.

او گفت که قیمت‌ها به شکل دیوانه‌واری بالا رفته و مردم حالت سرخوردگی پیدا کرده‌اند و برای فراهم کردن کمترین حد نیاز روزانه خود می‌جنگند. به گفته مروان عکروت به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از سنت‌ها به خاطره تبدیل شده است.

«عبدالهادی العزعزی» وزیر فرهنگ دولت منصور هادی نیز در این باره به عربی‌۲۱ گفت که جماعه به مرور تغییر می‌کند و جنگ می‌تواند این تغییرات را به شدت سرعت ببخشد و تمامی سطوح مادی و انسانی و معنوی را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال او تأکید کرد که اغلب مظاهر سنتی و گذشته ماه رمضان در یمن همچنان پابرجاست، هرچند برخی از آن‌ها کم رنگ شده اما کاملا از بین نرفته است.

اعلام دو ماه آتش‌بس در یمن با آغاز ماه رمضان اما امیدها برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی و کاهش اثرات و تبعات محاصره چندین ساله را افزایش یافته داده است. هرچند درد و آلام بیش از هفت سال جنگ و محاصره شرایطی را به وجود آورده است که نیازمند سال‌ها تلاش برای جبران آن‌ دارد./۹۸۸/

حال و هوای ماه رمضان در یمن

ارسال نظرات