۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۷۰۶۰۸۳

تست آلرژی چیست؟

تست آلرژی چیست؟
ژنتیک، محیط، رژیم‌غذایی خاص، دود سیگار و فصل می‎تواند در ایجاد یا تشدید آلرژی ‎ها نقش داشته‌باشند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین ؛علائم آلرژی با توجه به نوع آن و قسمتی از بدن که درگیر آن است، متفاوت است، بعضی از این علائم عبارتند از: قرمزی و خارش پوست، آبریزش بینی و چشم، عطسه‎های مکرر، خارش و قرمزی چشم، کهیر و جوش‎های پوستی، آسم و موارد مشابه مثل کوتاه‌شدن نفس، سرفه مزمن، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس، دردهای شکمی، درد و گرفتگی در ناحیه قفسه سینه، مشکلات بلع، سرگیجه، نفخ، حالت تهوع و استفراغ، مشکلات تنفسی، کاهش سطح هوشیاری و در موارد نادر آنافیلاکسی کاهش فشارخون، شوک و مرگ.

تست‌ های پوستی

آلرژی زمانی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن که سیستم دفاع طبیعی بدن محسوب می‌شود، نسبت به محیط اطراف بیش از حد واکنش نشان دهد. تست آلرژی روشی برای شناسایی موادی است که باعث واکنش ‏های آلرژیک می‏ شوند.

شما می‎توانید از طریق پوست، استنشاق، چشیدن یا تزریق با محرک‌های مختلفی تماس داشته‌باشید و بنا به شدت واکنش بدنتان مشخص می‎شود به چه ماده‎ای بیشتر حساسیت دارد.

در حقیقت تست‎های آلرژی وجود آنتی‎ژن‎های خاص را با ورود ماده به بدن شما و مشاهده هرگونه پاسخ فیزیولوژیک بررسی می‏ کنند.

«راتیکا گوپتا»، پزشک متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در نیویورک می‎گوید: «تست‎های پوستی، راهی عالی برای تشخیص آلرژی‌های غذایی و محیطی است. تست‎های آلرژی معمولی پاسخ شما را به محرک‎های محیطی مانند گرده و کپک و همچنین غذاها، داروها و موادشیمیایی اندازه‌گیری می‎کنند. ممکن است پزشک شما آزمایش چند آلرژی احتمالی را به‌طور همزمان برایتان انتخاب کند.»

تست آلرژی چگونه کار می ‏کند؟

وقتی مواد حساسیت‌زا وارد بدن شما می‌شوند سیستم ایمنی را تحریک می‎کنند. در نتیجه نوعی از سلول‌های ایمنی که در بیشتر بافت‌های بدن یافت می‌شود ماده شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می‎کنند که منجر به علائم آلرژی می‌شود.

این سلول‏های ایمنی «ماست‎سل» یا «ماستوسیت» نام دارند. در تست‎های آلرژی معمولا عصاره‎ای ترکیب شده با گرده درختان و گیاهان را به پوست تزریق می‎کنند تا ماستوسیت‎ها فعال شوند و هیستامین آزاد کنند. به این ترتیب پس از گذشت زمان کوتاهی، پوست شروع به قرمز شدن می‎کند و فرد درگیر احساس خارش می‏شود. اگر هم سلول‎های ایمنی به آن ماده آلرژی‎زا حساس نباشند و واکنشی نشان ندهند یعنی بدن فرد به آن ماده آلرژی نداشته‌است.

با این روش مشخص می‎شود هر فردی به چه موادی آلرژی دارد و اطلاعات به دست آمده از مجموع آزمایش‎ها به پزشک کمک می‎کند تا بر اساس آن تصمیم بگیرد چه داروهایی را برای کنترل عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم و... انتخاب کند. این تست‌ها همچنین می‎تواند به تعیین این‌که آیا به درمان بیشتری مانند واکسن‎های آلرژی نیاز است یا خیر کمک کنند. در برخی موارد، آلرژی‎های شدید ممکن است به درمان اضطراری مانند تزریق «اپی نفرین» نیاز داشته‌باشد.

آیا تست ‎های آلرژی دقیق هستند؟

تست‎های پوستی اغلب به عنوان دقیق‎ترین تست‎ها معرفی می‎شوند. با این حال، گاهی اوقات حتی آزمایش‌های پوستی نیز می‌توانند نتایج کاذبی ایجاد کنند، به‌ویژه اگر داروی آلرژی را در عرض یک هفته پس از آزمایش مصرف کرده‌باشید.

خطرات و عوارض جانبی تست‎های آلرژی

پس از انجام تست‎های آلرژی ممکن است افراد احساس خارش و حتی گرما می‎کنند، گاهی هم ممکن است تست اثری شبیه نیش پشه داشته‌باشد اما به طور کلی بیشتر مردم آزمایش پوست را به راحتی تحمل می‏کنند و هیچ واکنش جدی ندارند. با این حال این آزمایش‎ها برای زنان باردار با احتیاط بیشتری تجویز می‎شود.

چه کسی باید تست آلرژی بدهد؟

افراد مبتلا به آلرژی‎های غذایی برای این که از خطرات بعد از بروز آلرژی در امان بمانند باید حتما منشا آلرژی خود را با تست‌های آلرژی پیدا کنند تا دچار حمله‎های ناگهانی و یا حساسیت‎های دردناک نشوند.

درمان‎های رایج برای آلرژی ‎ها چیست؟

مسلما یکی از روش‎های اثرگذار در کاهش آلرژی‎ها، به حداقل رساندن مصرف خوراکی‎های حساسیت‎زا یا دوری کردن از محرک‎هاست. اما از آنجا که در آلرژی‎های فصلی امکان مدیریت و پرهیز از ماده آلرژی‎زا وجود ندارد، بهترین راه استفاده از آنتی‎هیستامین‏هاست که با ورود به بدن ماده شیمیایی آزاد می‌کنند که اثرات هیستامین درون بدن را کاهش می‌دهد. در بعضی از موارد که حساسیت‎ها زیاد و طولانی هستند، پزشکان توصیه می‎کنند از واکسن‎های ضد آلرژی استفاده شود. این واکسن‎ها اگر به صورت منظم تزریق شوند به کاهش میزان حساسیت بدن منجر خواهدشد.

داروهایی که قبل از تست آلرژی نباید مصرف کرد

معمولا پزشکان از شما درخواست خواهندکرد قبل از انجام آزمایش آلرژی داروهای زیر را مصرف نکنید؛ زیرا مصرف این داروها بر نتایج آزمایش تاثیر می‌گذارد. معروف‎ترین نمونه‎های این داروها شامل آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای مربوط به معالجه سوزش معده، مانند فاموتیدین پپسید، داروهای ضدآسم یا آنتی‌بادی مونوکلونال، بنزودیازپین‌ها، مانند دیازپام (والیوم) یا لورازپام داروهای ضدافسردگی مانند آمیتریپتیلین الاویل است.

انواع آزمایش‌های آلرژی در یک نگاه

تست‎های آلرژی چند روش دارد و هرکدام با اندازه‏گیری میزان پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به مواد آلرژی زای مختلف کار می‎کنند.

تست سطحی پوست

تست‌های پوستی رایج‌ترین روش برای تشخیص آلرژی هستند. سه نوع آزمایش پوست عبارتند از آزمایش خراش، داخل پوستی و تکه‌ای. پزشک در مرحله اول آزمایش خراش را امتحان می‌کند.

در این آزمایش، ماده حساسیت‎زا در مایعی قرار داده شده و سپس با استفاده از ابزار خاصی (که سوراخ کوچکی را در پوست ایجاد می‌کند) روی قسمتی از پوست قرار داده می‌شود و واکنش بدن پس از ۱۵دقیقه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورت مشاهده قرمزی، تورم، بالا آمدن پوست و خارش پوست، شما به آن ماده حساسیت دارید و نیاز به انجام آزمایش‌های بعدی است.

تست داخل پوست

در تست‎های داخل پوستی، پزشک مواد حساسیت‏زا را به درون لایه‌های پوست تزریق می‎کند. این روش بیشتر برای تشخیص حساسیت‎های دارویی یا سمی‌استفاده می‎شود و برای آلرژی‎های غذایی به کار نمی‎رود.

تست خون حساسیت

آزمایش خون IgE یا CAP همان تست خون حساسیت روش دیگری است که با اندازه‎گیری آنتی‎بادی‎های IgE در خون در برابر محرک‎های خاص به تشخیص آلرژی کمک می‎کند. این آزمایش نیاز به نمونه کوچکی از خون سر انگشت یا همان لنست دارد.

تست‌های چالشی

اگر به یک غذا یا دارو واکنش نشان دهید، متخصص آلرژی ممکن است برای شما تست چالش یا تحمل را تجویز کند. هدف این است که مشخص شود مصرف مقادیر کمی‌از این ماده باعث واکنش آلرژیک می‎شود یا خیر.

مریم ملی - دانش / روزنامه جام جم

ارسال نظرات