۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۷۰۶۱۳۲
نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

برنامه های قرآنی سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان به ارمغان می آورند

برنامه های قرآنی سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان به ارمغان می آورند
لرستان-حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بر ضرورت تقویت برنامه های دینی و فرهنگی و قرآنی تأکید کرد و گفت: این برنامه ها مسیر سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان رهنمود می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی، ظهر امروز در جلسه دوم تفسیر قرآن با اشاره به آیه ۹ سوره «اسرا»، «إِنَّ هٰذَا القُرآنَ یَهدی لِلَّتی هِیَ أَقوَمُ وَیُبَشِّرُ المُؤمِنینَ الَّذینَ یَعمَلونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا کَبیرً»، گفت: در مقابل این قرآنی که چنین برنامه‌ای دارد، دو واکنش و دو موضع گیری انجام می‌گیرد، گروه اول مؤمنین و کسانی که به قرآن عمل می‌کنند و در مقابل عمل به قرآن خداوند به آنها مژده اجر کبیر می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه این اجر بزرگ هم دارای مفهوم وسیعی است، افزود: گروه دوم نیز در آیه ۱۰ سوره «اسرا» «وَأَنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا» آمده و افرادی هستند که کفر می‌ورزند و سزای این افراد نیز عذاب الیم است.

وی عنوان کرد: در گروه اول سخن از اهل ایمان و عمل صالح است و در گروه دوم سخن از عدم ایمان به آخرت است، اینها دارای عذاب دردناک جسمانی، روحانی و… هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی ادامه داد: کسی که به قیامت ایمان داشته باشد به خدا هم ایمان دارد، همچنین انکار قیامت، انکار خداوند است، پاداش کسانی که ایمان و عمل صالح داشته اند اجر کبیر است، کسانی که کفر ورزیدند، به عذاب دردناک مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به آیه ۳۶ سوره «ق»، «وَکَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِی الْبِلَادِ هَلْ مِنْ مَحِیصٍ» بیان داشت: این آیه در ارتباط با مشرکین زمان پیامبر اسلام(ص) است که در حقیقت جزء همین گروه دوم و کسانی که ایمان به آخرت نیاورده اند و قرآن را به عنوان یک برنامه زندگی قبول نکردند، است.

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه خداوند متعال درباره این ها خداوند می‌فرماید بسیاری از اقوامی بودند که قبل از مشرکین زمان پیامبر بودند، ما آنها را هلاک کردیم، اینها اقوامی بودند که قوی‌تر و نیرومند تر از مشرکین زمان پیامبر اسلام بودند، افزود: آیه ۳۶ سوره «قاف» در ارتباط با قوم ثمود است که اینها در شمال حجاز زندگی می‌کردند و در داخل کوه‌ها قصر و خانه‌های مجلل با شکوه درست می‌کردند، تصورشان این بود که کسی به آنجا دسترسی ندارد.

وی ادامه داد: خداوند درباره آنها می‌فرماید: ما اقوام زیادی را به هلاکت رساندیم، اینها اقوامی بودند که کشورگشایی می‌کردند، بر شهرها مسلط می‌شدند اما کفر، گناه، ظلم و ستم سبب شد ما آنها را نابود کنیم، آنها می‌گویند که آیا راه چاره‌ای هست که ما از این عذاب رهایی یابیم؟ خداوند می‌فرماید: «إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَیٰ لِمَنْ کَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ»، این پند است برای کسانی که فهم، درک، عقل و شعور داشته باشند، یا خودشان این فهم، عقل و شعور را داشته باشند که هر کس خدا را یاری کند، خدا او را یاری می‌کند، یا از سخن کسانی که از این درک، فهم و عقل سلیم برخوردار هستند، استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: باید صفای دل و تیزبینی در وجود خود انسان باشد و اگر نیست، دست ما به دست کسی که امین و مورد اعتماد است باشد.

وی با بیان اینکه انسان برای سفر آخرت توشه خالص و ایمان خالص می‌خواهد، تصریح کرد: در ایام ماه رمضان، ماه تلاوت قرآن، دعا، مناجات، نزدیکی دل‌ها به یکدیگر، بهره‌های معنوی و رزق معنوی خودمان را بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بیان اینکه برنامه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرآن، مستحکم‌ترین برنامه‌ها هستند، عنوان داشت: برنامه‌های قرآن با بهترین شیوه، محتوا و مسیر مردم را به سوی سعادت دنیا و آخرت رهنمود می‌کنند./9451/پ202/

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات