۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۰۶۲۵۲
اسلامی:

۹ دستاورد سازمان انرژی اتمی رونمایی می‌شود

۹ دستاورد سازمان انرژی اتمی رونمایی می‌شود
رییس سازمان انرژی اتمی گفت که ۹ دستاورد جدید در ۲۰ فروردین و در شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،  محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که قرار است روز شنبه ۲۰ فروردین ماه با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور برگزار شود، پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

رونمایی از سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی

وی گفت: خدا را شاکریم که در سال ۱۴۰۱ روز ملی فناوری هسته‌ای را در آغاز قرن جدید در شرایطی آغاز می‌کنیم که سال تولید، دانش بنیان و اشتغال نام گرفته است. شکوفایی اقتصاد ما نیازمند توجه به دانش و فناوری است، تولیداتی که ریشه در نگاه به کمیت و کیفیت بر پایه دانش داشته باشد که بشود محصولات با کیفیت و دوام را متناسب با ذائقه مصرف کننده و همچنین کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای، بادوام را تولید کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی آنچه یافته علمی و فناوری دارد، متاثر از نتایج پژوهش است. نتایج تحقیقاتی که براساس مسائل و نیاز بوده است. سازمان انرژی اتمی به دلایل مختلف از جمله مزاحمت‌ها و نخواستن‌ها و عدم همکاری سایر کشورها توانسته براساس فکر، دانش و تلاش شبانه روزی جوانان دانشمند خود این فناوری‌ها را به دست بیاورد و علیرغم مزاحمت‌ها، به عنوان یک کشور صاحب فناوری هسته‌ای بدون کمک دیگران مطرح شود و امروز این فناوری به عنوان یک ظرفیت مورد بهره برداری قرار گرفته است.

اسلامی بیان کرد: همواره سنت این بوده روز ملی فناوری هسته‌ای ارائه یکسری دستاوردها و نتایج بوده است. امسال را با دو نگاه برگزار می‌کنیم اول در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته‌ای کشور را علیرغم سیاه‌نمایی‌ها و القائات و عمیات روانی علیه ایران و اینکه ایران در فناوری هسته‌ای فقط به دنبال تسلیحات نظامی است، حقیقت فناوری هسته‌ای و حقیقت تاریخی که بر کشور گذشته را به زبان‌ها و شیوه‌های گوناگون ارائه خواهیم کرد که تکلیف داریم برای افکار عمومی خود و افکار عمومی دنیا و کشورهای مستقل ‌اینها را تبیین و معرفی کنیم که فناوری هسته‌ای ایران فناوری مورد نیاز پیشرفت کشور است و اهداف آن صلح جویانه است و هیچ هدفی را غیر از اهداف ملی که در چارچوب پادمان و تعهدات آژانس دنبال نمی‌کند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در این راستا اسنادی که رونمایی می‌شود سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی است که تدوین و مراحل تصویب خود را طی کرده که تا افق ۱۴۲۰ نشان می‌دهد سازمان به کدام هدف جهت گیری کرده و سیاست‌ها و راهبردهایش چیست و برنامه های در دست برنامه چه اهدافی را دنبال می‌کند و این ها در قالب این سند، مسیر حرکت و برنامه‌های ما را معرفی خواهد کرد. با رونمایی از این سند، اقدام بعدی ما این بود که سی پی اف مورد نیاز که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورها معمولا چارچوب برنامه اتمی خودشان را در سایت آژانس معرفی می‌کنند، ما هم این خلا‌‌ء چندین ساله را برطرف خواهیم کرد و با استناد این سند سی پی اف ایران را در سایت آژانس قرار خواهیم داد که هم رفع ابهام شود و هم کیفیت و چگونگی برنامه‌های ایران معرفی شود که این بخش اولی است که در ۲۰ فروردین و در روز ملی فناوری هسته‌ای به آن خواهیم پرداخت.

رونمایی از ۹ دستاورد، شامل سه دستاورد در حوزه رادیوداروها در روز ملی فناوری هسته‌ای

وی گفت: بخش دوم مسیری است که در گذشته نیز طی شده است. تاکنون ده‌ها فناوری بزرگ و کوچک جزو دستاوردهای سالیانه بوده که شامل ۲۵ دستاورد بوده است. برای سال جدید ۹ دستاورد جدید در روز ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد که این ۹ دستاورد، شامل سه دستاورد در حوزه رادیوداروهاست که در بخش تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با مجوزهای وزارت بهداشت وارد تست‌های بالینی خواهد شد. ۲ دستاورد در حوزه پلاسما است که شاید برای اولین بار است که کشور از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند که یکی در بحث پلاسماتراپی است برای درمان سرطان که با توجه به کثرت بیماران سرطانی یک شیوه بدون آسیب و موثر است که در یک دوره زمانی با تجویز پزشکان استفاده می‌شود و این فناوری در خدمت مردم قرار می‌گیرد که فاز آزمایشگاهی را طی کردیم و از این به بعد وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در بحث پلاسما بحث سم زدایی با تکنولوژی پلاسماست که به ویژه برای محصولاتی مثل پسته که آفت‌هایی که رایج است و باعث شده در بازارهای جهانی هم به محصولات ایرانی آسیب وارد کند، این دستاورد نیز رونمایی می‌شود. با تکثیر تجهیزات آن که با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد گرفت که آفت زدایی صورت بگیرد.

اسلامی گفت: چهار دستاورد دیگر در حوزه صنعتی در بخش مربوط به لیزر است که برای قطعات بسیار های تک و پیچیده است که به کمک لیزر انجام می‌شود و سه دستاورد دیگر در حوزه سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری است که در حوزه صنعتی و در حوزه انرژی اتمی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که اینها ۲۰ فروردین توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: امیدواریم اجرای برنامه جدید به ویژه دو برنامه محوری ما یکی در حوزه برق هسته‌ای و دیگری در توسعه کاربرد پرتوها که اسناد آن رونمایی خواهد شد، ظرفیت بزرگی را در کشور برای شرکت‌های دانش بنیان، صنایع و تولید کنندگان به وجود بیاورد. در حوزه برق هسته‌ای ۱۰ هزار مگاوات برق جدید را در سایت‌هایی که طراحی و پیش بینی شده، هدفگذاری کردیم که یک رنسانس هسته‌ای به معنای واقعی کلمه خواهد بود. کشورهای پیرامون ما و اروپایی در ماه‌های اخیر به صورت جهشی به سمت توسعه نیروگاه‌های اتمی در حال حرکت هستند و به نام رنسانس از طرح‌های خود یاد می‌کنند همزمان برای ما زحمت ایجاد می‌کنند که در حوزه هسته‌ای فعالیت خود را گسترش ندهیم. در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای این برق هسته‌ای پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و منابع این برق را با فاینانس داخلی و خارجی پیش بینی کرده‌ایم که فرآیند اقتصاد هسته‌ای با توجه به تجارب موفق در دنیا این‌ها را تمهید کردیم که بدون وابستگی به بودجه‌های دولت با حداکثر راندمان و با مشارکت‌هایی که گفت‌وگوهایی آن انجام شده، برق هسته‌ای را به ظرفیت حداقل ۱۰ هزار مگاوات جدید آغاز کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین بیان کرد: طرح نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ مگاوات در دارخوین را در سال ۱۴۰۱ دنبال خواهیم کرد با این هدف که همه شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان به خدمت گرفته شوند و اولین نیروگاه اتمی تمام ایرانی ۳۶۰ مگاوات را با سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درآوریم و کشور را به جایگاهی در زمره سازندگان نیروگاه‌های برق اتمی سوق بدهیم.

اسلامی به بحث توسعه کاربرد پرتوها نیز اشاره کرد و گفت: براساس آمار جهاد کشاورزی حدود ۳۰ درصد محصولات باغی و کشاورزی ایران به خاطر آفت پذیری زود فاسد می‌شود و ضایعات زیادی در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی داریم. اطلس طراحی شده در جغرافیای کشور ۱۲ منطقه بزرگ پرتودهی طراحی شده که به کمک شرکت‌های بزرگ و موسسات تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان این ۱۲ قطب صنعتی پرتودهی با تجهیزات کاملا ایرانی در دستورکار قرار گرفته که ان‌شاءالله بتوانیم این تجهیزات و سایت‌ها را ایجاد کنیم.

وی همچنین به روابط بین‌الملل و تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته با تدابیر خاص با شرایط کاملا نرمال و با روابط منطقی و بر اساس موازین و مقررات، تبادلات صورت بگیرد و امیدواریم هر روز قابلیت تقویت داشته باشد و شاهد روال طبیعی تعاملات براساس مقررات و اساسنامه آژانس بهره‌مند شویم و بیش از این با رفتارها و استاندارهای دوگانه مواجه نشویم که جز مزاحمت چیزی برای ما به همراه نداشته است.

اسلامی بیان کرد: سازمان انرژی اتمی شاید اولین دستگاه اجرایی باشد که سند جامع توسعه راهبردی خود را تدوین و تصویب و آماده اجرا کند.

 مذاکرات وین/ ملت ایران هیچ زمان حرف زور را نپذیرفته و نمی‌پذیرد

 معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره توقف ایجاد شده در مذاکرات وین نیز اظهار داشت: مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده ایرانی انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند. موضوع حائز اهمیت، اراده جمهوری اسلامی ایران است که همواره پیشگام بوده برای این‌که اعتمادسازی کرده و ابهامات را برطرف کند، ولی هیچ زمان ملت ایران حرف غیرقانونی و زور را نپذیرفته و نمی‌پذیرد. برای حسن نیت خود در زمانی که برجام تصویب شده بود، سازمان انرژی اتمی عینا براساس برجام عمل کرد و هیچکدام از اطراف موضوع به تعهداتشان به بهانه‌های عمل نکردند، ولی الان که اراده کردند که برگردند و تعهداتشان را انجام دهند، اقدامات و تعهدات همانطور که در مذاکرات صورت گرفته، متناظر است. یعنی هر گامی که برداشته می‌شود یک گام متناظر است که هم از جنس راستی آزمایی است و هم پشتوانه‌ای است که بتواند وارد گام بعدی شود.

وی گفت: گفت‌وگوها در حال نهایی شدن بوده امیدواریم طرف مقابل که اصل موضوع این طرف است که از توافق خارج شده، به تعهداتی که عینا بوده برگردد و پایبند باشد.

آنچه در فناوری هسته‌ای ایران امروز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، تماما ایرانی است

معاون رییس جمهور درباره دستاوردها در حوزه هسته‌ای و بومی شدن آنها نیز اظهار داشت: آنچه در فناوری هسته‌ای ایران امروز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، تماما ایرانی است. هیچ کشور خارجی به ما کمک نکرده است. ممکن است یکسری اقلام و لوازم را خریداری کنید، ولی نکته اصلی ظرفیت تشخیص و طراحی و فناوری است که با تحقیقات به دست آمده است. بحمدالله صنعت هسته‌ای و غنی سازی که وقت و هزینه زیادی گرفته است، امروز چرخه سوخت در ایران از نقطه صفر معدن تا مجتمع‌ها و صفحاتی که تولید می‌شود تماما ایرانی است و این یکی از افتخارات بزرگ است و این چرخه و صنعت و ظرفیت چیزی نیست که در اختیار همه کشورها باشد و در انحصار تعداد محدودی از کشورهاست و ایران این انحصار را شکانده است.

وی ادامه داد: آنچه به سمت آن گام برداشتیم، رفتن به سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تماما ایرانی است و این را هدفگذاری کرده‌ایم و مطمئن هستیم با هماهنگی‌ و بررسی‌های همه جانبه در جغرافیا و صنایع و مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان انجام دادیم، این گام جدید در حوزه برق هسته‌ای کمک کند کشور تراز متفاوت‌تری در حوزه نیروگاهی به دست بیاورد. با یاری خدا و همت همکاران این افق ترسیم شده برای توسعه راهبردی را با این هدف دنبال می‌کنیم که هم به نیازهای کشور پاسخ دهیم و هم این‌که به عنوان یک ظرفیت پیشرو در صنعت هسته‌ای در دنیا مطرح باشیم.

مرکز ملی یون درمانی

خبرنگاری درباره وضعیت مرکز ملی یون درمانی سؤال کرد که اسلامی گفت: بخش ساختمانی این مرکز به دلایل مختلفی آن متاسفانه تاخیر داشته و سعی کردیم در این ماه‌ها موانع را رفع کنیم. امروز از وضعیت بهتری برخودار است و از هفته‌های آینده نصب تجهیزات آغاز خواهد شد. بخشی از تجهیزات حمل شده و آمده و بخشی هم در حال حمل است. میدواریم طبق زمانبندی بتوانیم سال آینده این مرکز را به بهر‌ه‌برداری برسانیم.

وی یادآور شد: این مرکز ششمین مجتمع یون درمانی در جهان می‌شود که می‌تواند سرطان کودکان و گردن به بالای بچه‌های دچار سرطان را به صورت پیشرفته درمان کند.

سفر نمایندگان آژانس به ایران

معاون رئیس جمهور درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اماکن ادعایی مطرح شده و خوشبینی به حل مسائل بین ایران و آژانس نیز اظهار داشت: مادامی که رژیم صهیونیستی اقدام به تولید اسناد جعلی، خرابکاری، عملیات تروریستی و خرابکاری صنعتی می‌کند و این جریانی است که نه محکوم و سرکوب می‌شود و نه کسی با آن مقابله می‌کند و برعکس از آن استقبال می‌کنند، طبیعی است یک نبرد بین دو جریان است که یکی جریان حق و دیگری جریان باطل است. این یک نبرد پابرجاست. ما هم در این راستا اهدافی را که داریم طی می‌کنیم و اسیر این نوع غوغاسالاری‌ها نخواهیم شد. مدارک ادعایی که مطرح شده را خودشان آمدند و دیدند. در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره شده که اصلا در ایران وجود ندارد. رژیم صهیونیستی که این اقدامات را صورت می‌دهد و حرکات تروریستی را انجام می‌دهد، هر کار ایذایی را می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: با توافقی که صورت گرفت، مراحلی برای حل و فصل چهار مکان اعلام شد که اعلام کردند ابهامشان درباره یک مکان رفع شده و سه مکان را طبق زمانبندی باید تا پایان خرداد پایان دهند و موضوع آن بسته شود. چون ادعایی است و باید بسته شود و خودشان می‌دانند حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند.

اسلامی خاطرنشان کرد: اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم، در اختیار آژانس قرار گرفته است و احتمالا  نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها باید به ایران بیایند و بعد گزارش نهایی را تهیه کنند و امیدوارم بدون نفوذپذیری از دشمنان ما کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی کرده و جمع بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران و روس اتم که قبل از سال جدید انجام شد و توقف مذاکرات وین و روند این مذاکرات نیز گفت:  آنها نوعی آماده سازی است، طبق توافق باید ترتیبات هماهنگی برای مبادله را انجام دهیم و مذاکرات با روس اتم بیشتر فنی است در خصوص چگونگی تحویل گیری، نوع بسته بندی و نحوه و شرایط حمل و راجع به مقدارش بحث می‌شود و ما به ازایی که در قبال آن دریافت کنیم و این مذاکرات ادامه دارد و در حال پیشرفت است.

پروژه پیشران هسته‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص میزان ذخایر ۲۰ درصد و ۶۰ درصد نیز گفت: همان میزانی است که با توجه به گذشت زمان اعلام و در رسانه‌ها آمده است.

وی درباره پروژه پیشران هسته‌ای نیز که سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس بود گفت: پیشران هسته‌ای پروژه فاخری است که در حال انجام است و امیدواریم طبق زمانبندی آن را به پیش ببریم و کشور به این ظرفیت نیز نائل شود.

نگهداری حدود دو و نیم کیلو ۶۰ درصد برای رادیودارو

وی در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر نگهداری میزانی از اورانیوم ۶۰ درصد توسط ایران برای تولید رادیودارو گفت: این کار انجام شد و امروز آنها به تارگت تبدیل و به عنوان ظرفیت برای تولید رادیودارو مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. انجام دادیم و تمام شد. حدود دو و نیم کیلو است.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره روند تحقیق و توسعه در مذاکرات در وین نیز اظهار داشت:

رییس سازمان انرژی اتمی درباره برنامه سازمان برای کمبود آب گفت: سازمان دو مطلب را دنبال می‌کند. در حال توافق با وزارت نیرو هستیم برای این‌که یک ظرفیت آب شیرین کن ۷۰ هزار مترمکعب را ایجاد کنیم.

معاون رییس جمهور درباره این که آیا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر همکاری ما با روسیه اثر می‌گذارد نیز اظهار داشت: روسیه رسما اعلام کرد که یک نامه‌ای از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده و نگرانی برای تضمین را بیش از این دنبال نمی‌کند.

سازمان انرژی اتمی در بحث غنی سازی هیچ کوتاهی را نکرده

اسلامی درباره حضورش در سازمان انرژی اتمی و این‌که تا چه اندازه این سازمان وظیفه خود را در حفظ فناوری هسته‌ای حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی در بحث غنی سازی هیچ کوتاهی را نکرده و همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده است. سازمان انرژی اتمی قانون راهبردی مجلس را تمام و عیار انجام داد. سازمان انرژی اتمی در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری براساس مصوبات شورای امنیت ملی حرکت می‌کند. این نقطه امنیت ملی است نه این‌که موضوع امنیتی است. امروز فناوری پیشرفته را به شما نمی‌دهند از حضور دانشجویان ایرانی در علوم و فنون پیشرفته جلوگیری می‌کنند. هدف ما خارج شدن از این سلطه بوده است و این هدف اتفاق افتاده و امروز زنجیره های ماشین‌های پیشرفته نقطه قوتی شده که آنها را از ادامه طرح فشار حداکثری منصرف کرده است و خودشان ادعا کردند فشار حداکثری شکست خورده و خود را آماده کردند به برجام برگردند. ما از این مرحله عبور کردیم و نمی‌توانند این حرکت را نادیده بگیرند. در این دوره خواسته‌های قبلی خود را مطرح کردند و با پاسخ دندان شکن ایران مواجه شدند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره زمان تولید برق هسته‌ای گفت: الان نیروگاه بوشهر که هزار مگاوات برق تولید می‌کند با فرکانسی که باعث تنظیمات فرکانس شبکه برق کشور می‌شود که مورد نیاز وزارت نیرو است و الان نزدیک ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه برق کشور و مصرف نیروگاه تزریق شده و گام دوم احداث دو واحد هزار مگاواتی مجزاست که در دست ساخت است و امیدواریم  با تمهیدات مالی این دو پروژه سرعت بگیرد و در چارچوب زمانبندی انجام دهیم و نزدیک به ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری است که باید منابع مالی ان را تامین کنیم. گام جدید ما ده هزار مگاوات جدید خواهد بود.

ارسال نظرات