۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۹۷۸۵۲
رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران:

موارد ادعایی و مجتمع کرج به هم پیوسته‌اند و باید با هم حل و فصل شوند

موارد ادعایی و مجتمع کرج به هم پیوسته‌اند و باید با هم حل و فصل شوند
اسلامی با بیان این‌که گفتگو‌ها با آژانس در پی سفر اخیر گروسی هنوز به انتها نرسیده، تصریح کرد: موارد ادعایی و مجتمع تسا کرج در یک بسته قرار دارد و به هم پیوسته‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: روابط ما با آژانس باید براساس قوانین، اساسنامه آژانس، پادمان و ان.پی.تی باشد. در چارچوب قوانین روابط‌مان با آژانس برقرار است و متاثر از همین ضوابط قانونی در تعامل هستیم و آژانس هم طبق قوانین و موازین بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت دارد.

کارمان را انجام داده و به پیش می‌بریم

وی سپس با اشاره به همکاری ایران و آژانس ادامه داد: آن چه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مباحث مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی است. جریان مقابل ما جریانی است که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در جمهوری اسلامی ایران را بر نمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد اشکال و جوسازی‌ها و عملیات روانی، این‌گونه القا می‌کنند که ما هدف غیر موجه داریم و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیستیم که هیچ‌کدام از اینها، هیچگاه وارد نبوده و نیست و اتهاماتی است که به ویژه رژیم صهیونیستی خیلی به آن دامن می‌زند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: نسبت به این عملیات‌های روانی و هیاهوها، هیچگونه خللی به خودمان راه نمی‌دهیم و راه‌مان را انجام داده و پیش می‌بریم و امیدواریم که ان شاءالله از این مرحله نیز عبور کنیم.

کرج و سایر مواردی که در برجام بوده، خارج از پادمان است/ موارد ادعایی و کرج به هم پیوند خورده و باید همزمان حل و فصل شود

وی درباره توافق بین ایران و آژانس در خصوص نصب دوربین در مجتمع تسا در کرج نیز اظهار داشت: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده، خارج از پادمان است. اگر برجام یک معاهده بوده، کشورهای متعاهد تعهداتی داشتند و ایران هم تعهداتی را پذیرفته است. وقتی آنها به تعهداتشان عمل نکرده و تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی شدید را علیه ایران اعمال کردند و هر روز هم آن را گسترش می‌دهند، دلیلی ندارد که تعهدات برجامی را بر ما فشار بیاورند که ما پایبند باشیم. ما در چارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدام می‌کنیم و هیچ چیز غیر از آن را قبول نمی‌کنیم.

اسلامی درباره این‌که آیا با آژانس در خصوص مجتمع تسای کرج و نصب دوربین‌ها توافقی حاصل شده نیز اظهار داشت: موضوع کرج در یک بسته است و موارد ادعایی و کرج به هم پیوسته‌اند و باید با هم حل و فصل شوند. 

دستور کار ما با آژانس درباره مطالب ادعایی است که پاسخ های آن داده شده

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دستورکار هیأت سازمان انرژی اتمی حاضر در وین ادامه داد: دستور کار ما با آژانس درباره مطالب ادعایی بود که پاسخ های آن داده شده است. موارد ادعایی مواردی است که در برجام بسته شده و اگر قرار باشد برجام عملیاتی باشد، همه طرف‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند. نمی‌شود یک بخشی که مربوط به ایران است،  ایران صد در صد متعهد به اجرای آن باشد، ولی طرف‌های متعاهد هیچ کدام از تعهداتشان را انجام ندهند. این مواردی است که در حال مذاکره است.

وی گفت:  امیدوارم یک منطقی حاکم باشد به یک اصول و ضوابطی پایبند باشند و اگر آن برجام است خوب همه به برجام عمل کنند و اگر برجام نیست و پادمان و ان‌.پی.تی است خوب ما در آن چارچوب کار می‌کنیم. غیر از آن نیز فشار سیاسی است.

گفت‌وگوها با آژانس هنوز به انتها نرسیده

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مذاکرات ایران با آژانس و اینکه آیا در پی سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس توافقی که قرار بود حاصل شود، محقق شده؟ گفت: گفت‌وگوهایی که با گروسی کردیم همان بحث کرج است که در حال گفت‌وگو هستیم و هنوز به انتها نرسیده و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است، تا منطق و ضوابط.

وی افزود: امیدوارم کشور هر چه زودتر از این مرحله عبور کند.

از زمانبندی برای دو نیروگاه جدید در بوشهر عقب هستیم

اسلامی درباره وضعیت نیروگاه بوشهر هم گفت: تا تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ حدود ۵۲ میلیارد کیلووات برق از نیروگاه به شبکه برق انتقال داده شد و از ۱۰ مهر برای اورهال و تعویض سوخت رفته و ان‌شاءالله طبق برنامه پیش بینی شده دهم دی ماه دوباره در مدار قرار خواهد گرفت.

اسلامی درباره روند ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر هم گفت: ما عقب ماندگی داریم و از زمانبندی عقب هستیم و امیدواریم با شرایطی که در حال رایزنی هستیم، بتوانیم منابع مالی آن را تامین کنیم که ساخت دو نیروگاه نیز سرعت بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در این گفت‌وگو ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: سمیناری که امروز برگزار کردیم توسعه کاربرد پرتوهاست که در تولید، اشتغال و اقتصاد کشور تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در زندگی مردم تاثیرگذار است. در توسعه کاربرد پرتوها گام بزرگی را برخواهیم داشت و تاکنون نسبت به این امر اهتمام ویژه‌ای نبوده و نتوانستیم آن‌گونه که شایسته و بایسته است فناوری هسته‌ای را به زندگی مردم متصل کنیم.

وی ادامه داد:‌ کاربرد پرتوها کمک می‌کند ما در بحث دوام و کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی و حتی در بخش‌های بسیار با اهمیت در حوزه صنعتی بتوانیم با استفاده از پرتوهای فناوری هسته‌ای نسبت به عمر و دوام آنها اقدام کنیم و با آفت زدایی که صورت می‌گیرد نرخ ماندگاری بالا رفته و ضایعات کاهش یابد.

اسلامی با بیان این‌که ضایعات بسیار زیادی در حوزه کشاورزی و مواد غذایی داریم، اظهار داشت: این امر ان‌شاءالله به یاری خدا با برنامه ریزی‌ انجام شده و مطالعات صورت گرفته و با همکاری جهاد کشاورزی، ما ۱۲ منطقه را در کشور شناسایی کردیم که به عنوان ۱۲ قطب کانون‌های تولیدی محصولات کشاورزی و غذایی هستند. در این سمینار تمام شرکت‌های بزرگ کشاورزی و مواد غذایی حضور دارند و با مشارکت آنها این ۱۲ قطب را در کشور پایه‌گذاری خواهیم کرد که هم کاهش ضایعات است و هم کاهش قیمت و ضمن افزایش بهره‌وری به توسعه صادرات کشور نیز کمک می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: صادرات ما به دلیل عدم انطباق با استانداردهای روز بین‌المللی دچار توقف، رکود و بازگشت نشود که هم برای پسته و هم سایر محصولات این نوع اقدامات امروز در دستورکار است و خوشحالیم با مشارکت بخش خصوصی این گام را در کشور برداریم.

ارسال نظرات