۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۷۰۶۲۵۹
یادداشت؛

تأملی بر نام گذاری سال جدید

تأملی بر نام گذاری سال جدید
اقتصاد دانش‌بنیان از نگاه کارشناسان، عامل اصلاح و رشد اقتصادی کشورها است و در شرایط کنونی می‌تواند یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایران بوجود آورد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، قرن چهاردهم هجری شمسی را با اتفاقات و حوادث کوچک و بزرگ تاریخی این قرن پشت سر نهادیم. مهمترین رویداد قرن گذشته، ظهور انقلاب اسلامی ایران به رهبری خورشید درخشان این قرن امام خمینی(ره) و مجاهدت همه شهیدان و ایثارگرانی بود که برای سربلندی اسلام و ایران عزیز کوشیدند و ملت قهرمان ایران را نماد ایستادگی و مقاومت در برابر استبداد و استکبار در جهان ساختند. نهضت انقلاب اسلامی در قرن چهاردهم به جهانیان نشان داد با ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم استکبار می‌توان فشار حداکثری دولت مستکبر آمریکا را به تعبیر سیاستمداران غربی به «شکست مفتضحانه» دچار ساخت و عزت و سربلندی را برای یک ملت به ارمغان آورد.

آشکار است که ملت ایران این همه افتخار و سربلندی را به مدد یکی از اصول محوری انقلاب یعنی استقلال و خوداتکایی بدست آورد. از مهمترین راه های کسب استقلال و خودکفایی، حرکت در مدار تولید و افزایش توان ملی در ابعاد گوناگون آن می‌باشد. با افزایش فشار تحریم‌های اقتصادی در سالهای اخیر اهمیت تولید ملی بر مبنای علمی آشکارتر گردیده است؛ از این رو چند سالی است که مقام معظم رهبری یکی از مطالبات مهم خود را با تاکید بر تقویت تولید ملی و اشتغال و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده‌اند.

امسال نیز ایشان با انتخاب این موضوع به عنوان شعار سال جدید تاکید نمودند برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی، باید به‌ سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم. در خصوص راه‌های تحقق این هدف توجه به نکاتی حائز اهمیت است:

1. از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون دشمنان مسیرهای گوناگونی در دشمنی با ملت ایران آزموده‌ و غالبا با شکست مواجه شده‌اند؛ اما یکی از راههایی که دشمنان هنوز از تاثیر آن ناامید نشده‌اند، مسیر تحریم و تداوم فشارهای اقتصادی است. مهمترین دلیل تاثیر این عامل از نگاه کارشناسان اقتصادی، بی‌توجهی مسئولان برخی دولتها به توان و تولید داخلی و امید واهی به برداشته شدن فشارهای اقتصادی از سوی دشمنان بوده است. نگاه به غرب در دولت گذشته و گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به نتایج مذاکرات هسته‌ای باعث خسارات فراوان و افزایش تهدیدها و فشارها علیه ملت ایران گردید. در حالی که اگر به جای انتظار بیهوده برای برداشته شدن تحریمها، تمرکز خود را بر روی تقویت اقتصاد داخلی و تولید ملی و رشد شرکتهای دانش‌بنیان قرار می‌دادند، امروز مردم ایران فشار کمتری بابت تحریمها متحمل می‌شدند.

2. در برخی دولتهای گذشته توجه به توسعه اقتصادی بر طبق الگوی غربی نه تنها از فشارهای اقتصادی به ملت ایران نکاست بلکه عامل افزایش فاصله طبقاتی و گسترش شکافهای اجتماعی گردید. بزرگترین قربانی این وضعیت، اقشار آسیب پذیر و غالب کسانی بوده‌اند که در تمام سختی‌ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی چه در دوران جنگ تحمیلی و یا تحریم‌های اقتصادی همراه نظام و انقلاب مانده‌اند. بنابراین مدل رشد و پیشرفت اقتصادی مطلوب نظام اسلامی، رشد اقتصادی همراه با عدالت می‌باشد و بی‌توجهی به عدالت در توسعه اقتصادی مطلوب ما نیست؛ از این رو رهبر معظم انقلاب با تاکید به ایجاد رشد اقتصادی همراه با عدالت در جمهوری اسلامی فرمودند: «اگر در کشور [رشد] اقتصادی همراه با عدالت به وجود بیاید، همه زمینه‌های پیشرفت فعّال خواهد شد و کشور به پیشرفت واقعی خواهد رسید».

3. اقتصاد دانش‌بنیان از نگاه کارشناسان، عامل اصلاح و رشد اقتصادی کشورهاست و در شرایط کنونی می‌تواند یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایران بوجود آورد؛ از این رو رهبر معظم انقلاب طی سالهای گذشته به ویژه در دیدارهای نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان تاکید نموده‌اند که «برای رشد و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم».

تجربه نشان داده شرکتهای دانش بنیان در هر عرصه‌ای که فعال شده‌اند، رشد و پیشرفت کشور در آن حوزه را فراهم نموده‌اند. تاکید امسال مقام معظم رهبری بر تقویت این شرکتها در حوزه کشاورزی است که تاکنون کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. ایشان با اشاره به این موضوع فرمودند: «متأسّفانه بخش کشاورزی از عرصه دانش‌بنیان یک مقداری دورتر از بخشهای صنعت و خدمات و مانند اینها است. اگر ما در کشاورزی، شرکتهای دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله‌ کشاورزی به‌کارگیری کنیم، ... میتوانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری‌مان را افزایش بدهیم...».

4. با توجه به اهمیت مساله تولید که مقام معظم رهبری آن را به درستی کلید حل مشکل اقتصادی امروز جامعه ما نامیدند، اقتضا دارد شعار سال جدید یعنی «جهش تولید دانش بنیان»، به صورت یک طرح فوری در اقتصاد کشور از سوی دستگاههای مختلف عملیاتی گردد و تمام ظرفیتهای کشور در بخشهای آموزشی و پژوهشی، صنایع اقتصادی، صنایع کشاورزی و سایر بخشها با رویکرد دانش بنیان کردن تولید، و با استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگانی مورد بهره برداری قرار گیرد. تمرکز دولت خدمتگزار به این امر، مطمئنا تاثیر مهمی در خنثی نمودن تحریمهای ظالمانه خواهد داشت؛ زیرا محور اصلی تولید دانش بنیان، علم و دانش است که هرگز تحریم‌پذیر نیست.

حجت الاسلام ملک زاده

ارسال نظرات