۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۰۶۳۸۶

بازگشایی مدارس خوب یا بد مسئله این است

بازگشایی مدارس خوب یا بد مسئله این است
پس از گذشت بیش از دو سال از همه گیری کرونا، دانش آموزان در تمامی مقاطع از ۱۴ فروردین حضور کامل در مدارس را تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در ۱۴ فروردین هزار و چهارصد و یک پس از گذشت بیش از دو سال از همه گیری ویروس کرونا و با آغاز ماه مبارک رمضان تمامی مدارس و دانشگاه های سراسر کشور به صورت کامل حضوری شدند و حتی مسئولین از جریمه افرادی خبر داده اند که در این مسیر تخطی کنند و بدون داشتن دلیلی موجه در مدارس و دانشگاه ها حضور پیدا نکنند.

وحیدی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ششم فروردین اعلام کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

نهم فروردین هم وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه حضوری شدن مدارس را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد تا به نوعی در مدت زمان باقی‌مانده زیرساخت‌های لازم برای تحصیل حضوری دانش آموزان فراهم شود.

آیین نامه ای که در ابتدا عنوان شد بر طبق آن مدارس کشور یک ماه بیشتر باید به فعالیت آموزشی خود ادامه دهند که البته خیلی سریع تکذیب و از این موضوع تنها به عنوان یک طرح پیشنهادی یاد شد. طرحی که البته چندان هم به مذاق دانش آموزان خوش نیامد.

نکته مهم این آیین نامه به غیر از اجباری کردن حضور دانش آموزان در مدارس رعایت شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا توسط عوامل اجرایی مدارس و دانش آموزان بود و طبق این آیین نامه تمامی مدارس ملزم به اجرای آن بودند.

بازگشایی مدارس

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس گفت: آموزش حضوری، یک آموزش کامل است. بخشنامه‌ای نیز در این زمینه ابلاغ شده است. تمام مراحل بازگشایی در این بخشنامه قید شده و جلسات متعددی با استان های مختلف برگزار و برای هر استان یک استان معین تعیین شده است.

نوری از واکسیناسیون بیشتر دانش آموزان و معلمین مقابل کرونا خبر داد و گفت: تزریق دز اول در فرهنگیان به ۹۵ درصد، تزریق دز دوم به ۹۰ درصد و تزریق دز سوم به ۵۱ درصد رسیده است. در میان دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز ۹۲ درصد دز اول و ۸۰ درصد دز دوم را دریافت کرده اند و تزریق دز سوم ندارند. به همین علت موضوع حضوری شدن مدارس جدی شد و به تصویب رسید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به جامعه حق می دهم. اولیا ممکن است نگرانی هایی داشته باشند. من هم ولی دانش آموز هستم؛ اما همان طور که قبلا تاکید شد ما بر اساس مصوبه ستاد کرونا عمل کرده و مقدمات انجام شده است. سامانه نظام مراقبت کرونا هم در دست مدیران است و اگر دانش آموزی مبتلا شود رصد می کنند.

دانش آموز

ابراهیم رئیسی، رئیس جهمور کشورمان نیز دوشنبه پانزده فروردین در ارتباط با بازگشایی مدارس گفت: لازم بود تا مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند. با این وجود باید اصول بهداشتی هم رعایت شود.

از سوی دیگر موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه ها از سوی والدین دانش آموزان و دانشجویان به دلیل افت تحصیلی و کافی نبودن آموزش مجازی آن ها پیگیری می شد.

مدارس باز شدند و طبق معمول عده ای از افراد درگیر این ماجرا راضی بودند و تعدادی هم از نبود زیرساخت های لازم برای بازگشایی مدارس گلایه دارند.

به تعدادی از نظرات مردم در ارتباط با بازگشایی مدارس نگاهی بیندازیم:

-ای کاش این بازگشایی های با تمهیداتتون رو اول مهر انجام می دادین نه این که یک ماه مونده به امتحانات... .

-کلاس ما پنجره هاش رو به خیابونه. بعد اون دوتا پنجره هاش هم جوش زدن که باز نشه... بعد حرف از تهویه میشه... .

-کجا تومدرسه ها شیوه نامه رعایت میشه؟ مدرسه بچه من از ۱۵ آبان حضوریه اصلا بهداشت رعایت نمیشه همه دانش آموزان به نوبت کرونا می گرفتن و بستری میشدن حالا کرونا گرفتن چه عوارضی برای این نوجوان ها داره رو خدا می دونه.

-تنبلی نکنید درستون رو بخونید کرونا فقط تو مدرسه است؟

-به قران به همون خدایی که همه میپرستن مدرسه ما هیچ امکاناتی از نظر بهداشتی نداره. نه تهویه نه حتی الکل برای ضد عفونی دست هم نداره. هر وقت هم میگیم چرا مدرسه نداره میگن آموزش و پرورش هیچ کمکی نمی کنه ما هم پول از کجا بیاریم. اون وقت میگین مدارس رو باز کنید.

این ها تنها تعداد کمی از نظرات مردم بود که نارضایتی های خود را اعلام کرده اند.

با این وجود صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره استقبال از حضوری شدن مدارس گفت: در جریان بازگشایی با استقبال بی نظیری از سوی معلمان و خانواده‌ها روبه‌رو شدیم و در بازدید‌هایی که در دو روز اول بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروز انجام دادیم، به نتایج بسیار خوبی رسیدیم که نشان داد خانواده‌ها و دانش آموزان از بازگشایی مدارس استقبال کرده اند.

تیم نظارتی وزارت آموزش و پرورش در روز‌های ۱۴ و ۱۵ فروردین، از حدود ۱۲ هزار مدرسه بازدید میدانی به عمل آورد.

او گفت: از مجموع ۱۲ هزار و ۵۳۶ بازدید مدرسه در هر سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و در مدارس پسرانه و دخترانه، شهری، روستایی و عشایر، در مجموع در حدود ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار معلم و دانش آموز در این مدارس ثبت نام شده بودند که یک میلیون و ۹۵۹ هزار دانش آموز، یعنی در حدود ۸۴ درصد دانش آموزان در دو روز اول بعد از تعطیلات در مدارس حضور داشتند.

دانش آموزان در مدارس

کمتر از یک هفته از حضور دانش آموزان در محیط مدارس گذشته است و به نظر می رسد برای نتیجه گیری اشتباه و یا درست بودن تصمیم بازگشایی مدارس آن هم در شرایطی که تقریبا یک ماه به پایان سال تحصیلی مانده و کرونا نیز همچنان قربانی های خود را دارد، زود باشد و باید منتظر ماند و دید آیا دانش آموزان و معلمین باز هم طعم تعطیلی آموزش حضوری و بازگشت به آموزش های مجازی را تجربه می کنند یا خیر.

ارسال نظرات