۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۰۶۶۷۹
یادداشت؛

تبیین شخصیت والامقام حضرت خدیجه کبری

تبیین شخصیت والامقام حضرت خدیجه کبری
بسیاری از نوابغ تاریخ از رفتار همسرانشان رنج می‌بردند، اما او همواره با سخنان شیوا و خردمندانه، به شوهرش پاسخ می‌داد، او را تشویق و تأیید می‌کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد ادریسی کارشناس حوزوی به شخصیت بلند مقام حضرت خدیجه(س) پرداخته است و در روز رحلت این بانو چنین نگاشت: ماه رمضان با آیین‌های بسیاری همراه است و همچنین در این ماه مبارک شاهد تولد و درگذشت چهره‌هایی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام هستیم و یکی از این شخصیت‌های بزرگ تاریخ خانم حضرت خدیجه(س) محبوبه و حبیبه حبیب رسول‌الله محمد مصطفی(ص) است که در این ماه رحلت یافت.

نقش و موقعیت او در برقراری دین واقعی و گسترش آن بسیار بزرگ و تاثیرگذاراست و نادیده گرفتی نیست.

سخن درباره یک زن جهادگر و همدم و سرشار از احساسات انسانی است که در هر زمینه‌ای بر بسیاری از زنان دیگر در زمانه خود مقدم است و چه کسی شایسته‌تر از خدیجه که در قلب محمد(ص) و در زندگی او باشد.

ایشان یکی از بزرگ‌ترین بازرگانان قریش بود و در زمانه محاصره و تحریم غیرانسانی اسلام هر آنچه را که داشت در اختیار اسلام قرارداد.

کسی در مکه نبود که محمد راستگو و امین را نشناسد و خدیجه نیز او را شناخته بود و به او اطمینان کامل داشت.

بسیاری از نوابغ تاریخ از رفتار همسرانشان رنج می‌بردند و از عدم اعتقادشان به نبوغشان در رنج هستند اما او همواره با سخنان شیوا و خردمندانه، به شوهرش پاسخ می‌داد، او را تشویق و تأیید می‌کرد.

او همواره با چشم نگران و مراقب و مهربانش حرکات و آرامش او را تماشا می‌کرد و با او همراه بود.

خدیجه(س) اولین همسر پیامبر اسلام(ص) بود که در دوران جاهلیت زنی پاک خوانده شده بود و محمد(ص) بعد از ازدواج با او در کمال خوشبختی زندگی کرد و همواره از وی راضی بود.

سال‌ها می‌گذرد و حوادثی به دنبال آن رخ می‌دهد و خدیجه عادت داشت که در زمان تنهایی محمد (ص) در غار و مشغول عبادت شدن او به‌دوراز غوغاهای روزگار غذا و آب به دست او برساند.

حضرت خدیجه(س) یکی از پیشگامان در اسلام است که می‌توان گفت بیشترین تأثیر را نیز در زندگی پیامبر اسلام داشت.

بانوی پاک‌دامن اسلام بدون اینکه در هیچ‌یک از جریان‌های تاریک و سیاه آن دوران که در اطراف او موج می‌زدند زندگی شرافتمندانه داشت و هدایت یافت.

حسن معاشرت و راست‌گویی، کمال، زیبایی، مقام و منزلت در زمانه جهل و خرافات، قوت شخصیت، استواری اندیشه و صحت عقیده و با همه این‌ها اخلاق و ثروت زیاد از ویژگی‌های این مادر بود.

بانوی بزرگوار اسلام و ام المومنین سه سال قبل از هجرت و قبل از معراج پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم درگذشت اما عشق بین پیامبر صلی‌الله علیه و آله و محبوبش خدیجه قطع نشد.

(اَلسَّلامُ عَلَیک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا زَوْجَةَ سَیدِ الْمُرْسَلِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مال‌ها فِی نُصْرَةِ سَیدِ الاْنْبِیاءِ، وَنَصَرَتْهُ مَا اسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ).

ارسال نظرات