۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۰۶۸۳۴
حجت الاسلام نطنزی:

دانشکده دین و رسانه انقلابی بی قرار تربیت نمی‌کند

دانشکده دین و رسانه انقلابی بی قرار تربیت نمی‌کند
تهیه کننده مرکز قم گفت: امروز بچه‌های طلبه دانشکده دین و رسانه بزرگتری از بزرگان حوزه را بر سر خود حس نمی‌کنند و دانشکده دین و رسانه انقلابی بی قرار تربیت نمی‌کند.

اشاره: دانشکده دین و رسانه استان قم به صورت زیرمجوعه‌ای از دانشگاه صدا و سیما استان تهران و با هدف تربیت نیرو متعهد و متخصص حوزه علمیه برای تولید محتوای دینی در رسانه ملی، با تصویب شورای سیاست گذاری سازمان صدا و سیما در مهرماه 1376 در شهر مقدس قم برای جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد تأسیس شد.

این دانشکده هرساله با برگزاری آزمون اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد از بین داوطلبان با مدرک سطح دوحوزه علمیه که معادل مدرک لیسانس می‌باشد در رشته‌های مختلف از میان براداران و خواهران طلبه حوزه‌های علمیه سراسر کشور دانشجو جذب می‌کند.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا به مناسبت سالروز تأسیس این دانشکده مصاحبه ای را با حجت الاسلام حسین نطنزی تهیه کننده مرکز قم انجام داده است که متن ان به این شرح است:

رسا* لطفاً تاریخچه ای از دانشکده دین و رسانه ارائه دهید؟

دانشکده دین و رسانه سال 1376 آغاز به کار کرد و با عنوان کارشناسی ارشد با اتمام پایه 9 حوزه طلاب را پذیرش می کرد، در آن ایام اولین حرکت های طلاب برای رسیدن به حوزه رسانه کلید خورد و برخی از طلاب اهل قلم و هنر عکاسی وارد این حوزه فعالیتی شدند، این دانشکده تا به امروز سه رشته مصوب مدیریت تولید، ادبیات نمایشی، ارتباطات را دارد.

رشته تهیه کنندگی پس از مدتی تبدیل به رشته مدیریت تولید شد که ضربه بزرگی نیز به تهیه کنندگی خورده است چرا که عمده فارغ التحصیلان به عنوان کارگردان ویدئو جذب می شوند که نه نیاز سازمان و نه در شأن طلاب است؛ رشته ادبیات نمایشی نیز برای طلاب عنوان بدیل شغلی برای طلاب در سازمان ندارد و این رشته متاسفانه عنوان شغلی که در سازمان برای آن اتخاذ شده است، ارزیاب پخش یا تولید زده می شود که خروجی مناسبی ندارد، ارتباطات از نظر حوزه رسانه حوزه فراگیرتر و با عالم طلبگی اشتراکات فراوانی داشت اما سازمان محل عملیات است و متاسفانه به دلیل حجم عظیم فعالیتی که در سازمان انجام می شود حوزه فکر عمدتاً نادیده انگاشته می شود و لذا در این بخش هم خروجی تام و کاملی از این فارغ التحصیلان دانشکده دین و رسانه نمی بینیم.

رسا* ضرورت شکل گیری این دانشکده را چه می دانید؟

روزگاری فقر محتوا دینی و تربیت نیروی مورد اعتماد در رسانه به وجود آمده بود که مسئولین فکر کردند این وضعیت را با حضور طلاب جبران کنند که متاسفانه هر دو مورد تا به امروز محقق نشده است، چرا که در حوزه محتوا دوستان را به کارهایی می گمارند که در شأن بچه های دانشکده صداو سیما به عنوان طلبه درس خوانده درس خارج رفته نیست و از طرفی پروژه های بزرگ نیز با لابی های بزرگ پروژه های ویژه ساز همچنان به مسیر خود ادامه می دهد و اجازه نمی دهند دست بچه های ما به آن پروژه ها برسد و نتیجه این کار هم برخی از فیلم و سریال هایی است که در این ایام از رسانه ملی مشاهده می کنیم.

رسا* آیا از فارغ التحصیلان این دانشکده به نحو احسن در رسانه استفاده می شود؟

متاسفانه یک خیز خیلی مرموزانه در حال جمع آوری دست خیلی از طلبه های معمم از کل سازمان است برای نمونه شبکه قرآن یعنی شبکه روحانیت و حوزه حتی یک نفر معمم را در آن پیدا نمی کنید، از طرفی حضور طلاب غیرمعمم خیانتی به طلاب معمم می باشد که شاهد آن هستیم.

از طرف دیگر نئوحزب اللهی ها تیشه به ریشه روحانیت می زنند، شما فیلم منصور و مصلحت را ببینید که چه چهره ای از روحانیت منهای حضرت آقا را به نمایش گذاشته است، امروز بچه های طلبه دانشکده دین و رسانه بزرگتری از بزرگان حوزه را بر سر خود حس نمی کنند، در صدا و سیما امروز طلبه هایی می خواهند که بدون لباس روحانیت حضور داشته باشد و من می بینم که دانشکده دین و رسانه به هیچ وجه به اهداف خود دست نیافته است.

رسا* نقش این دانشکده در حوزه انقلابی چیست؟

این نقش یک نقش فردی است یعنی وقتی مدیر و مجموعه انقلابی نیست و صرفاً یک مجموعه آموزشی بدون دیدگاه های انقلابی است، نقش موثری را نمی تواند ایفاء کند.

رسا* آینده دانشکده را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر به همین منوال باشد، جمع شدنش بسیاربهتر است؛ واقعیت امر این است که من معتقدم اگر حوزه خودش را به عنوان پدر جامعه بالا نکشد، وضعیت رسانه به نحو مطلوبی که حوزویان به دنبال آن هستند نخواهد شد، متاسفانه جایگاه امروز حوزه که باید جایگاهی فراتر و بالاتر از دستگاه ها باشد، در حد رئیس رسانه ملی و وزیر ارشاد است و این یعنی فاجعه، حوزه علمیه امروز می ترسد با جایی صحبت کند، در معارفه آقای جبلی نماینده ای از حوزه علمیه نبود و این یک فاجعه است یعنی برای آن ها اصلاً اهمیتی ندارد.

چرا حوزه نقش خودش را فراموش کرده است، فاجعه را در جشنواره فجر مشاهده کرده ایم فجری که مال انقلابی ها است، در جشنواره فجر تبلیغ بی حجابی و بی بندو باری می شود.

رسا* سخن پایانی

دانشکده دین و رسانه انقلابی بی قرار تربیت نمی کند و نهایت کارخانه کارمندپروری است.

رسا* باتشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مرتضا حمیدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
فارغ التحصیلان این دانشکده کجاها مشغولند؟
0
0