۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۷۰۶۸۴۶
نماینده طلاب آمل در مجمع نمایندگان طلاب مطرح کرد؛

لزوم حضور نامزدهای علمی در انتخابات مجمع نمایندگان/بسترهای رأی گیری توسعه یابد

لزوم حضور نامزدهای علمی در انتخابات مجمع نمایندگان/بسترهای رأی گیری توسعه یابد
حجت الاسلام عیسی زاده با اشاره به لزوم حور نامزدهای علمی در انتخابات مجمع نمایندگان تأکید کرد که بسترهای الکترونیکی برای افزایش میزان مشارکت فراهم شود.

حجت الاسلام، ولی الله عیسی زاده آملی نماینده طلاب آمل در مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: با پایان یافتن جنگ حوزه به گردهمایی و مجمع خاصی احساس نیاز که مرحوم آیت الله مشکینی پیشکار این کار شد تا برای هر شهری نماینده‌ای انتخاب شود و  این اقدام مورد تأیید امام قرار گرفت؛ آیت الله مشکینی نامه‌ای به امام خمینی نوشت که امام هفتم اردیبهشت ۶۸ در پاسخ نامه مرحوم مشکینی نکات مهمی گفت.

وی ادامه داد: امام بر روی جامعه مدرسین تأکید داشت و در آن نامه هم تصریح کرد اگر طلاب و نمایندگان آن‌ها جذب اعضای جامعه مدرسین نشوند گرفتار اسلام آمریکایی خواهند شد؛ مجمع نمایندگان طلاب نیز زیر مجموعه‌ای از جامعه مدرسین است که حلقه وصل میان طلاب و علما، شورای مدیریت و جامعه مدرسین است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در حال حاضر اواخر دوره هشتم را سپری می کنیم که مشتمل بر ۲۰۲ نماینده است و هر شهری که بالای ۱۰۰ طلبه در شهر قم داشته باشد یک حوزه نمایندگی محسوب شده و آن طلاب باید نماینده خود را انتخاب کنند؛ طلاب و نمایندگان آن‌ها بعد از ماه مبارک برای انتخابات نهمین مجمع نمایندگان طلاب و فضلا آماده می‌شوند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص عظمت کار حوزویان این تشکل را اقدام خوبی می‌دانند، گفت: مجمع نمایندگان طلاب کار مبارکی است که باید آن را حفظ کرد و وظیفه نمایندگان جدای از پیگیری امور طلاب، این است که برای طلاب همشهری و موکلان خود انقلاب را تبین کند.

نماینده طلاب آمل در مجمع نمایندگان طلاب ادامه داد: اساس نامه‌ای تشکیل شده است و آیین نامه داخلی آن ۲۵ صفحه و ۹ فصل و ۱۳ کارگروه دارد؛ نمایندگان دوره هفتم ملاقات حضوری با رهبر انقلاب داشتند که به علت کرونا لیاقت دیدار از نمایندگان دوره هشتم گرفته شد.

حجت الاسلام عیسی زاده تصریح کرد: مجمع نمایندگان طلاب رابط بین بدنه حوزه و ساختار مدیریتی آن بوده به طوری که هر طلبه‌ای در قم مشکل داشته باشد و حتی اگر مشکل عملی داشته باشد می‌داند کسی هست حرفش را گوش می‌کند و با نماینده خودش تماس می‌گیرد؛ موارد زیادی بوده که کار طلبه‌ها و مشکلات حوزویان با همین پیگیری نمایندگان حل شده است.

وی عنوان کرد: مجمع نمایندگان طلاب یک نوع دموکراسی و حکومت مردم بر مردم است یعنی طلبه‌ها خودشان کاندیدا‌های خاص خودشان را انتخاب می‌کنند و این نشانه است که حوزه از سال‌های پیش هم به فکر دموکراسی بوده و این مجمع پاسخی به کسانی است که می‌گویند حوزه تحجر دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امام خمینی به مرحوم مشکینی، تأکید کرد: ۳۷ روز قبل از رحلت امام در این نامه به تشکیل مجمع نمایندگان طلاب اشاره شده است و این نهاد آخرین یادگار امام است؛ بسیاری از اعضای مجمع نمایندگان در سطح علمی بالایی قرار دارند و هر چقدر حضور نامزد‌های علمی بیشتر شود تعداد شرکت کننده‌ها هم بیشتر می‌شود از همین رو تقاضا داریم همه فضلای حوزوی در نامزدی دوره نهم شرکت کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: حضور در مجمع نمایندگان طلاب کسر شأن نیست بلکه خدمتی به سربازان امام زمان است حتی بسیاری از بزرگان برای رأی گیری آمده بودند و اساتید درس خارج را در دوره گذشته دیدم که در این انتخابات حضور داشتند.

حجت الاسلام عیسی زاده با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان ۱۳ کارگروه دارد، عنوان کرد: بنده عضو کارگروه تحقیقات علمی هستم که اگر طلبه‌ای در پایان نامه نویسی مشکل علمی دارد به او از سوی این کارگروه کمک می‌کنیم؛ پیشنهادات و مشکلات طلاب در کارگروه‌ها بررسی می‌شود و به مجمع عمومی آمده و پس از رأی گیری تأیید می‌شود و برای مسؤول مربوطه ارسال می‌شود البته مصوبات مجمع برای مدیران لازم الاجرا نیست، ولی یک حلقه وصل مشورتی مهم است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب با اشاره به لزوم الکترونیکی شدن رأی گیری طلاب گفت: اگر بتوان بر اساس کد مرکز مدیریت هر طلبه یا سامانه مرکز خدمات تدبیری اندیشید که طلاب لازم نباشد حضوری رأی دهند بلکه الکترونیکی رأی خود را ثبت کنند مشارکت بالا می‌رود و این اقدام در دستور کار ستاد برگزاری انتخابات مجمع قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است از طرق مختلف رسانه‌ای فعالیت‌های نمایندگان برای طلاب بیان شود، زیرا هم قدرت نمایندگان بالا رفته و هم اعتمادسازی بیشتری بین طلاب و نمایندگان شان ایجاد می‌شود.

ارسال نظرات