۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۷۰۶۹۵۸

ظرفیت‌های زیاد در کشور ولی استفاده نادرست از آن ها

ظرفیت‌های زیاد در کشور ولی استفاده نادرست از آن ها
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: باید اصلاحی در ساختار پذیرش دانشجو و روش‌های پذیرش انجام شود و فعالیت استادان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ قاسم عموعابدینی گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محور مهمی در مباحث دانشگاه است. معتقدم اگر قرار است تحولی در آموزش عالی کشور اتفاق بیفتد در این مجموعه معاونت خواهد بود. پس مجموعه کارهای انجام شده و بحث‌هایی که در حکم بنده آمده اند، باعث شده در این موضوع عمیق شویم.

به عقیده عموعابدینی مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که ظرفیت‌های زیادی در کشور ایجاد شده است؛ اما متاسفانه برخی‌ به بیراهه رفته است و تداخل دارد. از این رو لازم است جایی آمایش شود و آن هم مربوط به ابلاغیه‌هایی است که باید در وزارت علوم در دوره‌های قبلی اجرا می‌شده و به نتیجه نرسیده اند. یکی از این مشکلات بحث اشتغال فارغ التحصیلان است در این خصوص باید بررسی شود که برای توانمندی فارغ‌التحصیلان چه مباحثی لازم است پیگیری شود.

او گفت: یکی از مشکلات بحث تعداد واحدهای تئوری در دانشگاه است. ما محاسبه کرده ایم که ۱۴۰ واحد در دوره لیسانس باید طی شوند. از این تعداد ۱۲۰ واحد تئوری است و این تعداد واحد ارائه شده قادر نیست توانمندسازی لازم را در دانشجویان برای اشتغال ایجاد کند. لازم است ارائه واحدها به سمت مهارت افزایی پیش برود. ما در مجموعه نظام آموزش عالی به صورت جزیره‌ای فعالیت‌هایی را شاهدیم. به عنوان مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و غیره را داریم که با دانشگاه‌های اصلی و مادر هیچ‌گونه ارتباط مؤثری ندارند. بنابراین لازم است یک نظام مهارتی همان‌گونه که رهبر فرمودند در سراسر کشور تشکیل شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قوی‌ترین، مطمئن‌ترین و کارشناس‌ترین مجموعه برای همکاری با معاونت آموزش بسیج اساتید دانست. این مجموعه اگر بحثی ارائه دهند، اتقان بیشتری دارد. بنابراین باید به مسائل ورود کند.

عمو عابدینی گفت: باید ارتباط دانشجویان با استادان صنعت افزایش یابد و کارورزی و کارآموزی از ترم‌های نخست انجام شود. این کار اگر شکل نگیرد اصل نظام مهارتی ما شکل نخواهد گرفت و خروجی‌ها همواره همین خواهند بود که دانشجویان در مباحث تئوری توانمند هستند اما مهارتی برای اشتغال ندارند. باید اصلاحی در ساختار پذیرش دانشجو و روش‌های پذیرش انجام شود و فعالیت استادان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد.

به گفته وی پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد به دو صورت می‌تواند انجام شود. یکی این که به صورت حاکمیتی باشد؛ مانند فناوری‌های خط شکن که لازم است دانشجویان مستعد در این مسیر وارد شده و کادر سازی شود. یکی مربوط به دانشگاه صنعتی است که باید با صنعت قرارداد بسته شود و عنوان مورد نیاز صنعت در دفترچه پذیرش سازمان سنجش آورده شود.

باید برای یک کد، پروژه معرفی شود در این صورت است که دانشجو هم ارتباط با صنعت دارد و هم حقوق خواهد داشت. در طرح تحول باید استاد محوری شکل بگیرد. در حوزه گسترش و برنامه‌ریزی شوراهای تحولی شکل گرفته است. این شورا تلاش می‌کند تمام کشور را معطوف به خود کند. باید دانشگاه‌ها ماموریت گرا شوند.

ارسال نظرات