۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۰۷۰۹۸
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تاکید کرد؛

مدیریت دانش پایه؛ راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی

مدیریت دانش پایه؛ راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی
امام جمعه موقت تهران گفت: دارایی های فکری عنصر کلیدی اقتصاد کشور می باشد نه مخازن عظیم نفت و گاز؛ از نوآوری های علمی و فنارانه برای خلق ثروت استفاده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز عبادی سیاسی این هفته تهران گفت: در نظام حکمرانی دینی اندیشه سیاسی مترقی امیرالمومنین (ع) دو آرمان و هدف کلیدی پاسخ به تمام نیازهای مادی و معنوی افراد جامعه، فراهم آوردن بستر رشد به سوی قله کمال انسانی و ساخت کشور مدرن با بهترین زیرساخت های اقتصادی در دستور حاکمان و مدیران ارشد و میانی نظام دینی است.

وی هر نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیازمند ارکان هشتگانه دانست و ابراز کرد: مردم سالاری، شایسته سالاری، قانونمداری، امنیت و قدرت دفاعی بازدارنده، استقلال سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت و اعتلاء فرهنگی و علم فناوری و نوآوری عوامل هشتگانه برای ثبات هر نظام سیاسی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به شایسته سالاری اظهار داشت: شایسته سالاری در دستور خدای متعال، انبیاء الهی، اولیاء دین، تربیت یافتگان مکتب قرآن و اهل بیت پیامبر است؛ انتخاب مالک اشتر یعنی در حکومت علی (ع) شایستگان نقش اول را ایفا می کنند، مسئولیت ها باید به دست شایسته ترین انسان ها سپرده شود، منتهی در تفکر دینی شایسته سالاری با تعریفی که امروز از آن ارائه می شود مقداری متفاوت است.

وی نخستین شاخص در اندیشه دینی را عدالت، تقوا، شایستگی و آراستگی به خصائص والای انسانی دانست و تصریح کرد: انسان های امین، آراسته به عدالت، دوستداران ملت، خادمان ملت باید بر اریکه قدرت بنشینند نه دلباختگان قدرت و مقام، لذا امیرالمومنین (ع) برای قرار گرفتن در جایگاه مدیریت و رهبری جامعه به دو اصل شایسته سالاری و مدافع حقوق مردم اشاره می کند و این اصل در نظام دینی بسیار کلیدی و محوری است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به تقوای مسؤولان خاطرنشان کرد: اگر ما مسئولین آراسته به تقوا شویم از ظرفیت های کشور درست استفاده می کنیم و سرمایه ها را به آسانی از کف نمی دهیم، با سرمایه هایی که در دست است در مسیر خلق ثروت برای رفاه جامعه و مردم گام برمی داریم.

وی نیروهای مسلح و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی را در مقابل خداوند سربلند دانست و عنوان کرد: دستاورد آراستگی نیروهای مسلح به شایسته سالاری به محوریت دانش و علم است.

امام جمعه موقت تهران قدرت را محصول گام های بلند و استوار براساس دانش و علم توصیف کرد و ابراز داشت: سنگ بنای قدرت و حکمرانی علم و دانش است؛ سلوک علمی برای برای دستیابی به مدارج برتر دانش و علم است، در اندیشه دینی علم و معرفت مسیر حرکت را تبیین و راه را برای دستیابی قله های دانش هموار می کند.

وی یکی از مهم ترین اصول برای افزایش اقتدار ملی را مرجعیت دانش و علم عنوان کرد و گفت: مرجعیت علم و دانش در کشور باید به یک مقوله اصلی تبدیل شود، دانش فصل الخطاب منازعات مدیریتی، سیاسی و اجتماعی است؛ رهبرمعظم انقلاب با شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین آغاز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: شکل گیری اقتصاد دانش بنیان راه را برای نوآوری و شکوفایی کشور هموار می کند، اقتصاد دانش بنیان نام سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتاً مبتنی بر فعالیت های دانش محور است؛ دانش خلق ثروت می کند نه منابع طبیعی.

امام جمعه موقت تهران عنصر کلیدی در اقتصاد، سرمایه و دارایی های فکری برشمرد و تصریح کرد: دارایی های فکر عنصر کلیدی اقتصاد کشور می باشد نه مخازن عظیم نفت و گاز؛ از نوآوری های علمی و فنارانه برای خلق ثروت استفاده می شود نه از صادرات خام منابع طبیعی.

وی افزود: متاسفانه امروزه اقتصاد ایران با منابع نفت و گاز آن هم صادرات خام این منابع گران قیمت گره خورده است، عمده کشورهایی که از درآمد های سرشار و سهل الوصول نفت و گاز استفاده می کنند گرفتار حکمرانی و مدیریت منابع پایه هستند، یعنی اقتصاد آن ها به فروش منابع گره خورده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه مدیریت منابع پایه راهی برای تحول و اقتدار ملی و اقتصاد کشور نیست، یادآور شد: آن روز که درآمدهای حاصل از فروش نفت به دست می آید اولاً ذخایر ارزی بانک مرکزی افزایش پیدا می کند در نتیجه رشد نقدینگی و تورم و معضلات کلیدی که امروز دچار آن هستمی مواجه می شویم؛ ثانیاً بازارهای داخلی به بازارهای خارجی تبدیل می شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: ثالثاً تولیدات داخلی با چالش های جدی روبه رو می گردد، راه برون رفت از این تنگناها اقتصاد و مدیریت دانش پایه است؛ در گام نخست باید نگاه مدیران ارشد و میانی کشور متحول شود، مدیران کشور نظام اقتصادی کشور را هدایت می کنند، این نگاه متحول نشود اقتصاد ایران دانش بنیان نمی شود.

وی تولید را نیازمند موتور محرکی برشمرد که اقتصاد ایران را با کمترین هزینه در کوتاه ترین زمان و با بالاترین شتاب در جایگاه شایسته خود قرار دهد و اظهار داشت: این موتور محرک نظام مدیریتی کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نیروی کار تحصیلکرده ماهر را رکن کلیدی اقتصاد دانست و اظهار کرد: در هر نظام اقتصادی به نیروی کاری که توانایی یادگیری مداوم و به کارگیری مهارت برای خلق ثروت از دانش را دارد، لازم و ضروری است که ایران اسلامی در این حوزه از ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است.

امام جمعه موقت تهران تولید دانش و تربیت نیروی انسانی را کار دشواری برشمرد و تصریح کرد: از آن دشوارتر تولید علم است، تولید علم کاری به مراتب سخت تر از تربیت نیروی عالم است لذا با همین نگاه عنوان آموزش کشور به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تبدیل شد، اما تبدیل دانش به فناوری به مراتب سخت تر از تولید علم است.

ارسال نظرات