۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۷۰۷۲۳۳
آیت الله شب زنده دار عنوان کرد؛

تقوا و جهاد فی سبیل الله، راه های تقرب الهی

تقوا و جهاد فی سبیل الله، راه های تقرب الهی
استاد درس خارج حوزه گفت: تقوا از مهم ترین و شایع ترین اموری است که در قرآن و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام بر آن اصرار ورزیده شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار استاد درس اخلاق حوزه علمیه، عصر شنبه در سلسله جلسات درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری قم گفت: انسان هایی که از نسیان نفس مصون مانده اند و در غفلت به سر نمی برند، ندای فطرت پیوسته در نهاد آن ها دعوت به اهداف بلند معنوی می کند.

استاد حوزه علمیه افراد مورد مراجعه را افرادی دانست که براساس کتاب خدا و مکتب اهل بیت (ع) دستگیری می کنند و ابراز داشت: راه رسیدن به دنیا و آخرت از رهگذر ارشادات خدای متعال و انبیاء و اولیاء عظام می گذرد.

وی برای رسیدن به اهداف بلند و والای بندگی کسب وسیله را ضروی برشمرد و ابراز کرد: پیمودن این راه تنها با تقوا تکمیل نمی شود و این آیه که می فرماید وابتغوا الیه الوسیله یعنی تقوا به همراه وسیله دیگری ما را به کمال بندگی می رساند.

آیت الله شب زنده دار افزود: علاوه بر تقوا و کسب وسیله عنصر سومی به نام جهاد فی سبیل الله هم نیاز است، اگر این دستور سلوکی خداوند متعال در آیه 35 سوره مائده را عمل کردیم به ندای فطری و عقلانی خود پاسخ خواهیم داد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به تقوا گفت: تقوا از مهم ترین و شایع ترین اموری است که در قرآن و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام اصرار ورزیده شده است، ده ها آیه در قرآن به شیوه های مختلف به این مسأله مهم پرداخته است.

وی ادامه داد: انسان در مسیر زندگی فردی و اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و همه میدان های فعالیت خود با مشکلات و انحرافاتی روبه رو است، برای مصونیت از گرفتار مصائب شدن باید اَخذ وقایع کنیم و این مطلب باعث می شود که انسان ارتقاء پیدا کند.

استاد درس اخلاق حوزه تقوا را عامل برون رفت از مشکلات دانست و اظهار داشت: انسانی که تقوار را پیشه گرفته است، خدای متعال من حیث لایحتسب برای او رزق و روزی می رساند و مشکلات او را برطرف می کند.

وی با اشاره به رشد و پیشرفت کشور تصریح کرد: در اثر تقوای رهبر فقید و رهبر حاضر و مردم مجاهد، خداترس و مطیع خدای متعال این کشور در عرصه های مختلف پیشرفت کرده است.

آیت الله شب زنده دار تقوا را همراه برکات توصیف کرد و خاطرنشان داشت: یکی از راه های مهم برای وادار کردن نفس سرکش به تقوا تقویت اراده است، اگر انسان به جد چیزی را بخواهد و اراده کند او را در راه رسیدن به هدف کمک می کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه روزه را تقویت کننده اراده دانست و ابراز کرد: رابطه روزه با تقوا تقویت کردن اراده است.

ارسال نظرات