۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۰۷۳۸۳

سیر نزولی در همه گیری کرونا

سیر نزولی در همه گیری کرونا
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه هم اکنون در سیر نزولی آمار کرونا قرار داریم، گفت: وقتی مراجعین سرپایی کاهش پیدا می کند یعنی در روزهای آینده باید شاهد کاهش سایر آمار باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، علیرضا زالی روز شنبه در جلسه هفتگی ستاد مقابله با کرونا استان تهران اظهار کرد: امسال مخاطرات سفرهای نوروزی به حداقل خود رسیده و کاهش آمار مرگ و میر نشان دهنده اثربخشی واکسن است و حاکی از این است که دوز سوم اثربخشی خوبی در کاهش آمار مرگ و میر داشته است.

به گفته وی، استان تهران به نسبت کل کشور در تزریق دوز سوم وضعیت خوبی دارد اما سیر تزریق دوز سوم در تهران کند شده البته بخشی از آن به دلیل قرارگیری در ماه مبارک رمضان است ولی نیاز است که برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای ترغیب شهروندان جهت تزریق دوز سوم با جدیت دنبال شود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران درباره شکل گیری سوش‌ های جدید کروناویروس نیز گفت: هم اکنون سوش های جدید مورد رصد قرار گرفته اما چون تعداد آن ها اندک است فعلا تنها رصد آن ها دنبال می شود لذا نباید زیاد موجب نگرانی در مردم شویم.

وی با بیان اینکه همچنان باید کرونا جدی گرفته شود؛ چرا که ممکن است هر لحظه شرایط پایدار فعلی از بین برود تاکید کرد: در مورد مدارس نیز درخواست من از روسای آموزش و پرورش استان این است که تهویه مدارس که در کاهش خطر بسیار موثر است و همچنین استفاده از ماسک به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

زالی خاطرنشان کرد: ممکن است با گذشت زمان در رعایت شیوه نامه های بهداشتی شاهد ایجاد افت باشیم بر همین اساس باید بازدیدهای میدانی در مدارس افزایش پیدا کند و این نکته بسیار مهم و در عین حال نگران کننده است چرا که رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران از سوی اصناف از ۸۰ به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

جزئیات برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس و برگزاری نماز عید فطر

همچنین در این جلسه محسن منصوری جزئیات برگزاری مراسم شب های قدر، راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر با توجه به شیوع کرونا ویروس را تشریح کرد و گفت: پس از دو سال راهپیمایی روز قدس با توجه به شرایط منطقه ای و تأکید مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

استاندار تهران افزود: این مراسم در فضای باز برگزار خواهد شد و باید با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در کمال شکوه برگزار شود لذا نیاز است برنامه ریزی شود تا مراسمی در شان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین برگزار شود همچنین برای نماز عید فطر نیز این نماز باید با اولویت برگزاری در فضاهای باز برپا شود و اگر به هر دلیلی مقرر شد در فضای بسته برگزار شود حتما باید پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اگر شهرستانی در وضعیت قرمز باشد برگزاری نماز عید فطر و مراسم شب قدر در فضای باز منعی ندارد اما اگر شهرستان بخواهد در فضای بسته این مراسم را برگزار کند در صورتی که در وضعیت آبی باشد با رعایت فاصله گذاری منعی ندارد.

به گفته استاندار تهران، برای شهرستان های با وضعیت زرد باید ۷۰ درصد ظرفیت مکان مسقف پذیرش افراد انجام شود و سقف زمان برگزاری مراسم نیز ۹۰ دقیقه است، برای شهرستان های نارنجی باید ۵۰ درصد ظرفیت مکان برگزاری و برای شهرستان های با وضعیت قرمز ۳۰ درصد مکان برگزاری مراسم، پذیرش افراد انجام شود بی تردید سازمان تبلیغات اسلامی باید در ارتباط و هماهنگی با مساجد و تکایا به گونه ای عمل کند که دستورالعمل ها و شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی محقق شود و بهتر است از قبل به افراد اعلام شود که وسایل شخصی همچون قرآن و جا نماز را با خود به همراه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تأکید ستاد مقابله با کرونا کماکان موضوع اصلی در کنترل بیماری کوید ۱۹ واکسیناسیون است لذا باید از همه ابزارها برای ترغیب تزریق دوز سوم بهره بگیریم، عددی حدود ۵۰ درصد واکسیناسیون در دوز سوم در استان تهران داریم؛ اما نسبت به عدد ۹۵ درصدی تزریق دوز اول بسیار پایین تر است که باید افزایش آن را پیگیری کنیم.

استاندار تهران تاکید کرد: برخی گزارشات حاکی از آن است که عادی انگاری و عدم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی شدت گرفته و در سطح استان تهران از حدود ۶۲ درصد با ۲ درصد کاهش به ۶۰ درصد رسیده بی تردید هرگاه سهل انگاری کنیم لطمه می خوریم؛ لذا همه باید نسبت به این موضوع با حساسیت ویژه‌ای برخورد کنیم.

به گفته وی، حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است و قطعا لازم الاجراست اصل دیگر سلامتی دانش آموزان و همکارانمان در آموزش و پرورش است که باید با جدیت دنبال شود.

منصوری در ادامه به موضوع بدهی سازمان های بیمه به دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با توجه به فشاری که بر روی دانشگاه های علوم پزشکی است باید بدهی آن ها در سریع ترین زمان ممکن پرداخت شود در همین راستا نیاز است که سازمان های بیمه گر با روش هایی که مد نظرشان است این بدهی را پرداخت کنند.

ارسال نظرات