۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۰۷۳۸۸

دکتر جبلی : طرح تحول محتوایی در سه مرحله اجرایی می شود

دکتر جبلی : طرح تحول محتوایی در سه مرحله اجرایی می شود
همان‌طور که وعده داده شده بود مراسم بهره‌برداری از طرح اچ‌دی‌سازی شبکه‌های تلویزیونی دو، قرآن و معارف سیما، جام‌جم۱، باران و سهند پیش از ظهر دیروز برگزار شد و از این پس مخاطبان می‌توانند این شبکه‌ها را به صورت اچ‌دی در گیرنده‌هایی که قابلیت دریافت آن را دارند، تماشا کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  جام جم آنلاین، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، حمید شاه‌آبادی معاون سیما، رضا عیلدادی معاون فنی سازمان صداوسیما، محمدمهدی رحمتی معاون امور استان‌ها، حسین قرایی مدیرکل روابط‌عمومی این سازمان،‌ مدیران شبکه‌ها و دیگر دست‌اندرکاران از افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند. ما هم در پایان این مراسم با رئیس سازمان صداوسیما گفت‌وگو کردیم. از مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی و مدیرکل فنی پخش سازمان صداوسیما هم درباره جزئیات این طرح، پرسش‌هایی را پرسیدیم.

۵ شبکه اچ دی شدند

پیش از ظهر دیروز بود که رئیس سازمان صداوسیما و هیأت همراهش خود را به ساختمان پخش رساندند تا چند شبکه دیگر هم به جمع «اچ‌دی»ها بپیوندند. مراسم بهره‌برداری از این پروژه با شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد که بیست‌ودومین سالگرد خود را پشت‌سر گذاشت. مادر شهید بلالی در حضور رئیس سازمان صداوسیما، معاون سیما، مدیر شبکه و دیگر مسؤولان این رسانه با فشردن دکمه، پخش اچ‌دی این شبکه را روی آنتن فرستاد. در ادامه جبلی با حضور در استودیو پخش زنده این شبکه، با تبریک میلاد امام حسن (ع)، توضیحاتی درباره این اتفاق ارائه داد. پس از آن در پخش شبکه دو سیما حضور پیدا کرد و اچ‌دی‌سازی این شبکه با حضور محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیر شبکه دو افتتاح شد. در بخش دیگر مراسم شبکه جام‌جم۱، شبکه استانی باران در مرگز گیلان و شبکه سهند در مرکز آذربایجان‌شرقی ضمن برقراری ارتباط تصویری با مدیران آنها به جمع اچ‌دی‌ها پیوستند.

بهتر دیدن و بصیرت‌افزایی


رئیس سازمان صداوسیما که پروژه بهره‌برداری با حضور او انجام شد، پس از افتتاح اچ‌دی شدن شبکه سهند، پشت تریبون قرار گرفت و درباره این طرح بیان کرد: مجددا به همکارانم در معاونت توسعه و فناوری، شبکه‌های سیما و استانی تبریک عرض می‌کنم که امروز از این نعمت بزرگ بهره‌مند شدیم.

این حق بزرگی است که ملت ما بر گردن رسانه ملی دارند. مردم ما در اقصی نقاط کشور شایسته بهترین‌ها هستند و خدماتی که ما ارائه می‌دهیم کار کوچکی است، زیرا مردم انتظار دارند برنامه‌ها را با بهترین کیفیت ببینند.او ادامه داد: ما امروز داریم از یک ظرفیت بزرگ بشر استفاده می‌کنیم و آن نعمت خوب دیدن و بهتر دیده شدن است که اهمیت آن در آیات و احادیث ما آورده شده است.

شعار اصلی ما هویت‌محوری و عدالت‌گستری است که هردوی این شعارها به دقیق‌تر و بهتر دیدن اشاره دارد. در مورد هویت‌محوری باید به هویت انقلابی و بازگشت به توانایی‌ها و استعدادها و داشته‌های خودمان توجه کنیم که در دوره تحول جدید به‌عنوان شعار ترسیم شده است. در ذیل عدالت‌گستری هم باید تمام کشور عزیز را ذیل توجهات متنوع قرار دهیم. همیشه این جمله را شنیده‌ایم که ایران، تهران نیست و من می‌گویم ایران، فقط تهران و شهرهای بزرگ نیست بلکه رنگین‌کمانی از توانایی‌هاست. باید تابلوی بزرگ ایران اسلامی با تمام اجزایش دیده شود و اجزای آن باید همدیگر را ببینند و از استعداد هم خبر داشته باشند.


در واقع امروز داریم بهتر دیده شدن را جشن می‌گیریم. این موضوع به تولید محتوا هم باید انتقال پیدا کند نه فقط محدود به حوزه فنی شود. لازم است بهتر دیدن و بصیرت‌افزایی را در دستور کار قرار دهیم.
جبلی گفت: مژده و عیدی هم برای همه همکارانم دارم. دیروز در محضر حضرت آقا بودم و ایشان خدمت همه اعضای صداوسیما سلام رساندند و خسته نباشید گفتند.

رئیس رسانه ملی در انتها بیان کرد: اچ‌دی‌سازی شبکه‌های سیما، جام‌جم و استانی مقدمه‌ای باشد برای سرعت بخشیدن به بقیه‌ها شبکه‌ها. عمدا نام نمی‌آورم برای این‌که می‌دانم کدام شبکه‌ها آماده‌تر هستند چون می‌خواهم همه امیدوار باشند و شبکه‌های ملی استانی و برون‌مرزی به قطار ارتقای کیفیت بپیوندند.

مسیری به سوی تحقق عدالت‌ فرهنگی


رضا علیدادی، معاون فنی سازمان صداوسیما در این مراسم سخنرانی کرد. او گفت: با توجه به پیشرفت‌هایی که در رسانه‌ملی رخ‌داد، امروز شاهد ارتقای کیفیت پخش تصاویر از مرحله تولید، پخش و انتشار هستیم. وی افزود: فضای رسانه ملی در سال‌های اخیر به‌سمت دیجیتالی‌شدن رفته است و اکنون ما یکی از برترین قدرت‌های رسانه‌ای در منطقه به لحاظ فنی هستیم و به سمتی می‌رویم که تولیدات رسانه‌ای ما فراتر از HD و ۴K باشد.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم دیجیتالی‌شدن این است که تولیدات رسانه ملی باید فراتر از HD و ۴K باشد وگرنه در مسیر تحولی فناوری‌های نوین از محتوا جا می‌مانیم و در آینده گرفتار عدم وجود محتواهای غنی می‌شویم. معاون توسعه و فناوری رسانه در پایان با اشاره به تأکید رئیس سازمان مبنی‌بر اهمیت کیفیت در پخش گفت: هرچند از منظری دیگر امکان پخش HD و ۴K برای دیگر شبکه‌ها هم مهیا بود اما امروز شبکه‌هایی به جمع خانواده HD و ۴K پیوستند که کاملا تکمیل شده و از منظر نگاه کیفی شایسته افتتاح و راه‌اندازی بودند.

توسعه پوشش اچ‌دی

محمد دامغانیان، مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم در پاسخ به این سوال که چه راهکاری دارید تا مردم از توسعه اچ‌دی شدن بهره‌مند شوند، گفت: اولویت پوشش با سرویس‌های اس‌دی است.


البته برخی نقاط کشور از سرویس‌های اس‌دی هم برخوردار نیستند. معمولا این مناطق کم‌جمعیت هستند که از این امکان برخوردار نیستند. توسعه پوشش اچ‌دی هم در دستور کار قرار داشته اما بودجه می‌خواهد و مسائل فنی خاص خود را دارد. این کارها به مرور در حال انجام شدن است.


وی ادامه داد: «اچ‌دی»ها در دو بسته «تی‌اس۳» و «تی‌اس۴» در حال پوشش است. در تی‌اس ۳ که شامل هشت شبکه اول است، تقریبا بالای ۷۰ درصد پوشش داریم و بسته دوم، شبکه‌های جدید افتتاح شده‌اند که شش شبکه را شامل می‌شود، پوشش تقریبا ۶۰ درصدی را داریم. هدف اول، یکسان کردن پوشش دو بسته است.

دریافت تصاویر با کیفیت برتر

علیرضا پورصابر، مدیرکل فنی پخش سازمان صداوسیما در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم درباره این‌که چطور تصاویر اچ‌دی قابل دریافت است، بیان کرد: امروز شبکه دو، شبکه قرآن، شبکه جام‌جم اروپا و شبکه استانی سهند و باران پخش اچ‌دی خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی در حوزه معاونت توسعه و فناوری، تولید و پخش شده و احتمال دارد دوباره در شبکه‌ها پخش شود. این برنامه‌ها بسته‌های آموزشی را شامل می‌شود که نحوه استفاده از این شبکه‌ها را شرح داده‌است. برخی گیرنده‌ها به دلیل قدیمی‌بودن قابلیت دریافت شبکه‌های اچ دی را ندارند. دستگاه‌هایی که در گذشته ۱۲ شبکه اچ‌دی دریافت می‌کردند، می‌توانند این شبکه‌ها را دریافت کنند.

دکتر جبلی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم مطرح کرد:

اجرای طرح تحول محتوا در سه ‌مرحله

پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی در این مراسم از توجه به محتوا ضمن بهبود کیفیت فنی گفت. همین موضوع را محور قرار دادیم و در پایان مراسم از او درباره دستورکاری که در این خصوص ایجاد شده‌است، پرسیدیم.‌


شما از ابتدای حضور خود در پست ریاست سازمان صدا و سیما، تاکید بر محتوای درست داشتید، حتی در برخی موارد این تاکید شما به تعمق بیشتر برخی پروژه‌های تلویزیونی و سریال‌ها برای رسیدن به فیلمنامه‌ای بهتر انجامید. به طور مشخص اکنون چه دستوری برای تولید برنامه‌ها و سریال‌ها دارید و به لحاظ محتوا اوضاع بر چه منوالی پیش می‌رود؟


از ابتدای حضورم در ریاست رسانه‌ملی بر ارتقای کیفی و محتوایی تولیدات تاکید داشتم و تاکنون دوستان برای اصلاح فرآیند تولید در سیما زحمات زیادی کشیده‌اند. آسیب‌شناسی‌هایی در دوره‌های مختلف و این دوره انجام شده‌است و با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان و همکاران پیشکسوت در حوزه سیما، در مجموع به راهکاری دست خواهیم‌یافت تا با تمرکز و دقت بیشتر در سر زنجیره تولید، بتوانیم تولیدات را از بدو شکل‌گیری ایده و طرح، مورد توجه و دقت بیشتر قراردهیم.


سعی داریم راهکارهای دست‌یافته را با راهبردها و سیاست‌های کلانی که پازل کلی محتوایی رسانه ملی را شکل می‌دهد، تطبیق دهیم. نواقص را پر کنیم و تا رسیدن روی آنتن به محتوا جهت دهیم.


این روند قرار است در اصلاح فرآیند تولید اجرا شود. در این دوره شاید سه مرحله را پشت سر گذاشتیم یا در مرحله سوم هستیم. مرحله اول، اصلاح تولیداتی بود که برای نیمه‌دوم سال ۱۴۰۰، عید نوروز و ماه مبارک رمضان آماده می‌شد. در حد امکان بررسی‌های دقیق با همکاری معاون محترم سیما و مدیران شبکه‌ها و سیمافیلم روی سریال‌ها انجام شد و این سریال‌ها روی آنتن رفت.


مرحله دوم سریال‌هایی است که برای سال ۱۴۰۱ تهیه و تدوین شده‌بود. در این مرحله فرصت بیشتری وجود داشت تا سریال‌ها بازنگری شود و اگر لازم است اصلاحی صورت گیرد و تکمیل شود تا برای سال ۱۴۰۱ به نقطه تحول مدنظر نزدیک شویم.


امیدواریم با نهایی‌شدن مسیر تغییر یا اصلاح فرآیند تولید، بتوانیم در تولید سریال و برنامه‌سازی که برای نیمه‌دوم ۱۴۰۱ و سال آینده شاهد آن خواهیم‌بود به رویکردهای تحولی مدنظر نزدیک شویم.
ما اولویت خود را تحول در حوزه محتوا قرار دادیم، بعد تحول در رویکرد و در مرحله سوم تحول در ساز و کار را در دستور کار قرار دادیم. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحول در رویکرد و محتوا باشیم.

ارسال نظرات