۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۷۰۷۶۸۴

طالبان به حق آبه هیرمند پایبند هستند

طالبان به حق آبه هیرمند پایبند هستند
معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که برای رفع نگرانی ایران درباره حق آبه هیرمند آماده هستیم و به همه تعهدات در این رابطه پایبند هستیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «انعام الله سمنگانی» معاون سخنگوی طالبان با اشاره به حق آبه ایران از رود هیرمند اظهارداشت که افغانستان به همه تعهداتش درباره حق آبه با جمهوری اسلامی ایران، پایبند است.

سمنگانی گفت که بر اثر خشکسالی افغانستان با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شده که این مسأله، قابل بحث است.

معاون سخنگوی طالبان اظهارداشت که طالبان آماده است نگرانی ایران در زمینه حق آبه هیرمند را از راه گفتگو رفع کند. 

پیش از این نیز «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان ضمن ابراز خرسندی از روابط افغانستان و ایران تاکید کرده بود که بر اساس توافقاتی که انجام شده، همچنان نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستند.

مجاهد گفته بود که طی سالهای اخیر در افغانستان خشکسالی بوده است بنابراین در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب وجود داشته باشد، حتما بر اساس توافقنامه هایی که وجود دارد، کشور ایران نیز از این آب مستفیذ خواهد شد.

«ملاعبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب طالبان حدود دو هفته پیش در دیدار با «سید حسن مرتضوی» معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اطمینان داد که در مدیریت آب رودخانه هیرمند بر اساس قانون و توافقات موجود دو کشور همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام/.

 
ارسال نظرات