تبلیغ برای وصایت حضرت علی، بخشی از رسالت پیامبر اسلام بود
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله غلامرضا فیاضی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز 22 رمضان در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر انقلاب در قم گفت: همانطور که شناخت خداوند فقط از جانب نبی و امام ممکن است، معرفت امام برای پیامبر و خود امام ممکن است اما ما به اندازه ای که فرق بگذاریم بین امام و غیر امام وظیفه داریم شناخت امام را دنبال کنیم.
وی با اشاره به مباحث جلسات قبل گفت: امتیاز اول امام، خلیفه خدا بودن است و خلیفه خدا باید از طرف خدا منصوب شود از همین رو امام علی از طرف خداوند منصوب است که حضرت رسول مأمور بود امامت حضرت علی را ابلاغ کند؛ آیه ابلاغ خطاب به پیامبر می فرماید اگر ابلاغ صورت نگیرد رسالت الهی را انجام نداده است زیرا مسأله وصایت بسیار مهم است؛ رسول اکرم با رفتارهای گوناگون در طول دوران پیامبری خود وصی بودن علی (ع) را به همگان نشان داد.
رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی اظهار داشت: فرمانروایی حق خداوند است و خلافت خداوند بر روی زمین نیز توسط خداوند تعیین می شود؛ شخصی از امام حسن عسکری سؤال کرد چرا انتخاب امام توسط مردم انجام نمی گیرد که حضرت در پاسخ تأکید می کند مردم می توانند اشتباه کنند؛ به تعبیر من می شود مردم هارون را رها کنند گوساله را بپرستند در حالی که حضرت موسی رسما برای خود خلیفه را تعیین کرد که مردم حرف سامری را گوش دادند و به گوساله سجده کردند.
وی با اشاره به روایتی از روزهای اول حضور امام هشتم در خراسان، عنوان کرد: شخصی خدمت امام رسید و خبر داد که در مسجد بحث بوده امام از طرف خداوند تعیین می شود یا توسط مردم انتخاب می شود که در پاسخ امام فرمود مردم نمی توانند اشرف انسان ها را تشخیص دهند؛ فقط خداوند می داند چه کسی برترین فرد بشر است و بهترین ها را او می شناسد از همین رو شیعه معتقد است امام خلیفه خدا است چون خداوند او را برای امامت خواسته است و خلیفه پیامبر است زیرا جای پیامبر می نشیند.
عضو هیأت امنای مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی اظهار داشت: پیامبر علم غیب دارد و این علم نیز فقط از طرف خداوند اعطا می شود و امام نیز همین علم را از پیامبر دریافت می کند؛ از حضرت علی روایت شده که نبی اکرم چیزی از علم خودش را از من دریغ نکرد و به واسطه نبی اکرم این علم را دریافت کرده است.
وی افزود: بعد از رحلت پیامبر اکرم عده ای از علمای مسیحی برای جست و جو و تحقیق در خصوص پیامبر اسلام به مدینه آمدند و اولین سؤالش این بود که خلیفه این رسول که بوده است و وقتی ابوبکر گفت که من وصی نیستم، به طور کل منکر نبوت شدند زیرا طبق گفته آن ها هیچ پیامبری بدون وصی نیست؛ به علمای مسیحی گفته شد که خلیفه پیامبر توسط مردم تعیین شده است که در اینجا هم سؤال شد مگر می شود خلیفه از جانب مردم باشد بلکه باید خود پیامبر تعیین می کرد.
آیت الله فیاضی با ذکر ادامه داستان ملاقات علمای مسیحی با خلیفه اول گفت: لقب خلیفه فقط برای پیامبران و اوصیای آن ها است؛ در این روایت آمده است که سلمان در حضور مسیحیان شیر شد و از ابوبکر خواست جواب آن ها را بدهد؛ علمای مسیحی سؤالاتی نیز از ابوبکر پرسیدند و به محاجه پرداختند از جمله از خلیفه اول پرسیدند که در امت پیامبر از تو عالم تر نیز وجود دارد که در جواب گفت آری و علمای مسیحی نیز تعبیر کردند حماقت است که عالم تر را کنار گذاشته اند.
وی ادامه داد: در این روایت آمده علمای مسیحیت که از طرف قیصر روم آمده بودند تصریح کردند که همه پیامبران مأمور هستند وصی انتخاب کنند و اگر پیامبر شما وصی انتخاب نکرده از فرمان خداوند سرپیچی کردند؛ سلمان وقتی این صحنه را دید و حقارت مسلمین را احساس کرده سراسیمه به خانه امیر مؤمنان رفت و خطاب به حضرت گفت که دین اسلام نابود شد؛ طرفداران کفر با حجتی که دارند بر ما مسلط شدند و علی تنها کسی است که می تواند جواب دهد.
آیت الله فیاضی ادامه روایت و پاسخ های امیر مؤمنان به علمای مسیحی را به جلسه بعد موکول کرد و در پایان گفت: خدای متعال امر آفرینش و خلقت خود را در اختیار امام می گذارد همانطور که حضرت عیسی مرده را زنده می کرد؛ امام علم لازمه خلافت را دارد و ولایت تکوینی که متعلق به خداوند است را نیز دارا است.