۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۰۷۸۶۹
خلاصه‌ای از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن(۱)؛

هر اطعامی انفاق نیست

هر اطعامی انفاق نیست
مباحث «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» سال ۱۳۵۴ توسط رهبر معظم انقلاب در مشهد ارائه شده است که در قطعاتی صوتی و نوشتاری خلاصه‌ای از مباحث کتاب ارائه می‌شود.

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کتابی اعتقادی است که به شناخت اندیشه فکری رهبر معظم انقلاب کمک شایانی می کند.

این کتاب محتوای غنی داشته که در زمانه امروز نیز بسیار قابل استفاده است؛ همچنین روش موجود در کتاب برای بازتعریف مفاهیم عمیق معرفتی بسیار کارآمد است.

این کتاب به شیوه مشهور تفسیری نوشته نشده و صرفا تبیینگر است که عقائد یک انسان مسلمان را تبیین می کند و در پی آن نیز کتابی کلامی نیست که اثبات و نفی گزاره های اعتقادی را داشته باشد.

حجت الاسلام سیدمیثم میرتاج الدینی در قطعاتی صوتی هر درس این کتاب را خلاصه کرده که به مناسبت ماه رمضان منتشر شده است؛ این قطعات صوتی توسط سرویس حوزه روحانیت خبرگزای رسا به همراه توضیحاتی از کتاب منتشر خواهد شد.

در درس اول حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید می‌کند تقوا تجهیزی است که برای حضور در اجتماع ضروری است و ضمن توضیح معنای «اطیعوا» علت تکرار آن در خصوص رسول نیز تبیین می‌کند.

در ادامه درس تصور عمومی از مغفرت و رحمت خداوند را مطرح کرده و آن را اصلاح می‌کند و آیه «وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ» ضمیمه توضیحات خود می‌کند.

معنای انفاق هم در نظر رهبر معظم انقلاب که سال ۱۳۵۴ گفته شده بسیار جالب توجه است، زیرا انفاقی را انفاق مد نظر قرآن می‌دانند که خلأ را پر کند از همین رو هر صدقه و اطعامی را انفاق نمی‌دانند؛ در عبارت کتاب آمده است: «در آن شرایطی که فقر و گرسنگی مانند گیاه هرزه‌ای بیحساب دارد بر روی زمین‌ها میرُوید، آنجا پرکردن شکم یک گرسنه مثل قیچی کردن پیکرۀ بالای گیاه، یک دانه علف هرزه است».

دانلود قطعه صوتی

ارسال نظرات